شناسهٔ خبر: 62922323 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

آزادراه ۲۵ هزار میلیارد تومانی شیراز- اصفهان افتتاح می شود

۲۱۲ کیلومتر آزادراه در مسیر کریدوری شمال-جنوب حدفاصل شیراز-ایزدخواست در دولت سیزدهم با مزیت‌های کاهش مسافت، افزایش ایمنی و صرفه‌جویی در مصرف سوخت و استفاده از روسازی بتنی و رعایت ملاحظات زیست‌محیطی به زودی افتتاح می‌شود.

صاحب‌خبر -

آزادراه ۲۵ هزار میلیارد تومانی شیراز- اصفهان افتتاح می شودبه گزارش خبرگزاری صداوسیما، وزارت راه و شهرسازی در دولت جدید تلاش کرده است تا در حوزه‌های مختلف از جمله جاده، بخشی از تعهدات برای توسعه زیرساخت‌های کشور و همچنین تکمیل کریدور شمال-جنوب کشور را در اولویت قرار دهد و بخشی از آن را به انجام برساند.
در روز‌های آینده آزادراه شیراز-اصفهان به طول کلی ۳۷۰ کیلومتر به عنوان بخشی از کریدور آزادراهی شمال-جنوب کشور حدفاصل شیراز-ایزدخواست به طول ۲۱۲ کیلومتر به بهره‌برداری می‌رسد تا بخشی از تلاش جمهوری اسلامی ایران برای احیای این مسیر مهم ملی و بین‌المللی از بندر انزلی در شمال به جنوب کشور، محقق شود.
آزادراه شیراز- ایزدخواست به طول ۲۱۲ کیلومتر به عنوان بخشی از آزادراه شیراز-اصفهان در ۴ خط عبوری شامل دو خط رفت و دو خط برگشت با مشارکت سرمایه گذاران تکمیل شده و به زودی افتتاح می‌شود.
شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل به عنوان نماینده وزارت راه و شهرسازی ۵۰ درصد سرمایه ساخت این آزادراه و سرماهی گذاران نیز ۵۰ درصد دیگر سرمایه‌گذاری این آزادراه را با هزینه ۸ هزار میلیاردتومان برعهده داشته‌اند و بر اساس ارزیابی‌ها، ارزش روز این آزادراه که در مرحله بهره‌برداری است ۲۵ هزار میلیاردتومان برآورده شده است.

آزادراه شیراز- اصفهان به دو قسمت تقسیم شده است که یک قسمت آن از شیراز تا ایزدخواست و قسمت دیگر آن از ایزدخواست تا اصفهان است. عملیات اجرایی آزادراه شیراز - ایزدخواست به طول ۲۲۵ کیلومتر در ۷ قطعه برنامه‌ریزی شد که قطعات یک، دو و سه آن به طول ۱۰۷ کیلومتر حدفاصل شهر‌های سده تا ایزدخواست از مناطق سد ایزدخواست، کوه مروارید، روستای خسرو شیرین و رودخانه سفید می‌گذرد. همچنین قطعات چهار، پنج، شش و هفت به طول ۱۱۸ کیلومتر حدفاصل شهر‌های سده تا شیراز از مناطق تنگ براق، دشت کامفیروز، تنگ بستانک و تنگ خیاره گذشته و به بزرگراه شیراز - سپیدان متصل می‌شود.
بخش دیگر این آزادراه از ایزدخواست تا اصفهان به طول حدود ۱۱۶ کیلومتر حدفاصل شهرضا - سه راهی مبارکه - ایزدخواست در دست مطالعه است و طبق برنامه زمانی تعیین شده، عملیات اجرایی آن به‌زودی آغاز خواهد شد. هم اکنون با اتمام عملیات اجرایی قطعات یک تا شش این آزادراه، شاهد بهره برداری از ۲۱۲ کیلومتر از آزادراه شیراز - اصفهان، حد فاصل شیراز – ایزدخواست هستیم.
بخشی از مهمترین دستاورد‌های این آزادراه شامل تکمیل کریدور شمال – جنوب، منطبق بر شبکه بزرگراهی آسیایی، کاهش مسافت ۱۳۴ کیلومتر فاصله شــیراز تا اصــفهان، افزایش ایمنی سفر، کاهش ۵۵۰ نفر کشته و مجروح در سال، صرفه‌جویی اقتصادی ۴۰ هزار میلیارد ریال در سال، کاهش مصرف سوخت۱۳۶ میلیون لیتر در سال، کاهش ۱۲۰ دقیقه‌ای زمان سفر، کاهش خسارات سوانح به مبلغ ۳،۱۲۰ میلیارد ریال، است.

همچنین، استفاده از روسازی بتنی برای اولین بار در کشور، ملاحظات زیست‌محیطی کاشت ۱۰۰هزار اصله نهـال در حریـم آزادراه، رونق گردشگری عبور از مناطق زیبا شمال غربی استان فارس و عبور از سلسله جبال رشته کوه‌های زاگرس از دیگر دستاورد‌های ساخت این آزادراه مهم در کشور است.
در طول مسیر این پروژه آزادراهی، ۲۵ دستگاه پل بزرگ به طول ۲۳۷۰ متر و ۵۹۲ دستگاه پل کوچک به طول ۸ هزار متر اجرا شده است.

در طول مسیر ۱۰ مجتمع خدمات رفاهی نیز برای رفاه حال مسافران ساخته شده است.
پل سردار سلیمانی به طول ۲۶۴ متر یکی از پل‌های خاص این مسیر آزادراهی است که در قطعه ۳ قرار دارد و بر روی دره رودخانه سپیدرود به عنوان مرتفع‌ترین پل آزادراهی ساخته شده است. عملیات اجرایی این پل با اتکا به توان داخلی در ۴۸ ماه به طول انجامیده است.
بر اساس اعلام شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل، کریدور آزادراهی شمال – جنوب کشور به منظور ارتباط دریای‌خزر به خلیج‌فارس طراحی شده و در دست اجراست. این کریدور از بندرانزلی آغاز و پس از عبور از شهر‌های رشت، قزوین، تهران، اصفهان و شیراز به بندر عسلویه منتهی می‌شود. آزادراه شیراز - اصفهان به طول ۳۷۰ کیلومتر بخشی مهم از کریدور آزادراهی شمال – جنوب است که نقش هدایت ترانزیت را از مرکز کشور به سمت جنوب و بالعکس عهده دار است. این آزادراه به عنوان مسیری میانبر دو مرکز مهم استان را به هم متصل می‌کند از این رو با توجه به کاهش طول مسیر و زمان سفر، نقش مهمی در کاهش مصرف سوخت ایفا می‌کند. همچنین با توجه به مشخصات فنی بالای این محور درمقایسه با جاده قدیم، سبب افزایش ایمنی سفر و کاهش سوانح رانندگی در این بخش از کریدور خواهد شد. از سوی دیگر با توجه به وجود دو قطب‌های گردشگری اصفهان و شیراز در این محور، بهره برداری از این آزادراه در توسعه صنعت ایرانگردی و گردشگری و توسعه اقتصادی منطقه بسیار مهم و قابل توجه خواهد بود.

نظر شما