شناسهٔ خبر: 62915647 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

عملیات طوفان‌الاقصی، روز هشتم؛ ضرب‌الاجل رژیم صهیونیستی برای تخلیه شمال غزه و افزایش فشارها برای کوچ اجباری یک‌میلیون فلسطینی

هراس رژیم صهیونیستی از حمله زمینی به غزه

سازمان ملل متحد اعلام کرد در طول یک هفته تجاوز رژیم صهیونیستی به غزه نزدیک به 2000کودک، قربانی (شهید و مجروح) این حملات شده‌اند

صاحب‌خبر -

  [شهروند]با ورود عملیات «طوفان‌الاقصی» به هشتمین روز و درحالی‌که پیروزی‌های کم‌نظیر رزمندگان مقاومت در نبرد علیه رژیم صهیونیستی ثبت شده است، ارتش رژیم صهیونیستی به مرحله واکنش‌های جنون‌آمیز در حملات رسیده است، طی روزهای اخیر بمب‌افکن‌های رژیم اشغالگر به‌طور جنون‌آمیز مناطق مسکونی، درمانی، مساجد و مکان‌های تجمع آوارگان فلسطینی در غزه را به دستور سران تل‌آویو بمباران می‌کنند. بنا بر آخرین اعلام وزارت بهداشت فلسطین، از زمان آغاز عملیات طوفان‌الاقصی در شنبه گذشته (۱۵مهرماه) تاکنون در اثر بمباران‌های رژیم صهیونیستی دوهزار و ۲۱۵ غیرنظامی فلسطینی که اکثر آنها کودک و زن هستند، به شهادت رسیده‌اند. براساس گزارش‌های رسمی، تاکنون هشت‌هزارو ۷۱۴ فلسطینی نیز در اثر بمباران‌های رژیم‌صهیونیستی زخمی شده‌اند. فشارها برای کوچ اجباری بیش از یک‌میلیون ساکن غزه و نوار غزه، تازه‌ترین حربه صهیونیست‌هاست تا به تصور واهی خود بتوانند غزه را به زمین سوخته تبدیل کنند و بار دیگر فلسطینیان را آواره.
هشتمین روز از تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به نوار غزه بعد از عملیات طوفان‌الاقصی با فعال‌شدن آژیرهای خطر در شهرک‌های صهیونیست‌نشین مجاور نوار غزه آغاز شد و مقاومت فلسطین در غزه، در پاسخ به حملات جنگنده‌های رژیم اشغالگر به رفح و شمال غزه، شهرک‌های مذکور را هدف حملات موشکی تلافی‌جویانه خود قرار دادند. به نوشته گاردین، ارتش رژیم صهیونیستی به تلاش‌های همه‌جانبه برای شروع حمله زمینی گسترده به غزه ادامه می‌دهد، درحالی‌که دیروز مدعی شد که مردم شمال غزه مسیرهای امن برای تخلیه و حرکت به سمت جنوب خواهند داشت. نیروهای نظامی رژیم اشغالگر به مردم در شمال نوار غزه گفته‌اند که روز شنبه بین ساعت 10صبح تا 4بعدازظهر دو مسیر امن برای حرکت آنها به سمت جنوب وجود خواهد داشت. درحالی‌که رژیم صهیونیستی از درگیری و بمباران‌های بی‌امان غیرنظامیان غزه برای ترساندن مردم بهره‌برده، در این مرحله تلاش می‌کند این منطقه را خالی از سکنه کند و ماهیت اشغالگری خود را بار دیگر به نمایش بگذارد. در این پیام خطاب به مردم شمال غزه ادعا شده: «برای ایمنی خود، از زمان کوتاه حرکت به سمت جنوب استفاده کنید.» روز جمعه، ارتش رژیم اشغالگر به فلسطینیان در شمال مهلت 24ساعته داد تا پیش از عملیات زمینی مورد انتظار تخلیه شوند. این در حالی است که مقامات مقاومت فلسطین این تحرکات را جنگ روانی توصیف و به مردم غزه توصیه کردند نسبت به این پیام‌ها بی‌اعتنا باشند.

اصلی‌ترین بیمارستان‌های غزه: به درخواست رژیم صهیونیستی برای تخلیه تن نخواهیم داد
ارتش رژیم صهیونیستی تا ساعت 4 بعدازظهر (به وقت فلسطین) به مسئولان بیمارستان العوده در شمال غزه مهلت داده تا این بیمارستان را به‌طور کامل تخلیه کنند. مدیر بیمارستان «العوده» غزه در واکنش به تهدیدات رژیم صهیونیستی با اعلام اینکه «در وضعیت فاجعه‌باری قرار داریم»، گفت: «به درخواست رژیم صهیونیستی برای تخلیه بیمارستان تن نخواهیم داد، همچنین جمعیت هلال‌احمر فلسطین در بیانیه‌ای که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، اعلام کرد مقامات رژیم اشغالگر به بیمارستان قدس شهر غزه نیز گفته‌اند که تا ساعت 4 بعدازظهر به وقت محلی این بیمارستان را تخلیه کند. در بیانیه آمده است که کادر بهداشت و درمان نمی‌تواند بیمارستان را تخلیه کند و به ارائه خدمات ادامه خواهد داد.»

 سازمان ملل: پناهگاه‌های آوارگان در غزه امن نیست
آژانس امداد و کار سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک (آنروا) شنبه از مقامات رژیم اشغالگر خواست از همه غیرنظامیانی که در اماکن بشردوستانه در نوار غزه پناه گرفته‌اند، محافظت کنند. در بیانیه این سازمان با اشاره به اینکه جنگ‌ها هم قوانینی دارند، تاکید شده: «غیرنظامیان، بیمارستان‌ها، مدارس، کلینیک‌ها و اماکن سازمان ملل متحد نباید هدف حملات باشند.» در این بیانیه تاکید شده: «پناهگاه‌های این نهاد بشردوستانه، «دیگر ایمن نیستند.»»

دستور تخیله و فشار رژیم اشغالگر برای فرار جمعی از شمال غزه، فاجعه‌آمیز است
کمبود سوخت و برق و اتصال بد اینترنت به این معنی است که مردم غزه دسترسی بسیار کمی به رسانه‌های اجتماعی دارند. سازمان ملل هشدار داده که دستور فرار جمعی فاجعه‌آمیز خواهد بود و از رژیم اشغالگر خواسته است که اینگونه پیام‌ها را لغو کند. این دستور همچنین به‌طور گسترده توسط سازمان‌های بین‌المللی و بشردوستانه مورد انتقاد قرار گرفت. سرهنگ ریچارد هچت در پاسخ به این سوال که آیا رژیم صهیونیستی به مردم غزه درصورت نیاز به زمان بیشتری برای تخلیه، مدت زمان تعیین‌شده را تمدید می‌کند یا نه؟ از اظهارنظر مستقیم خودداری کرد. او همچنین در پاسخ به این سوال که وضعیت ارتش رژیم اشغالگر در این جنگ چگونه خواهد بود، گفت: «این یک سوال مهم است. فکر نمی‌کنم هم‌اکنون توانایی پاسخگویی به آن را داشته باشم.» از سوی دیگر، میراو ایلون شهر، سفیر رژیم صهیونیستی در سازمان ملل، مدعی شده است که اسرائیل از قوانین بین‌المللی بشردوستانه پیروی می‌کند. این ادعا در حالی مطرح می‌شود که شمار بسیار زیاد شهدای فلسطینی را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند.

نزدیک به 2هزار کودک در غزه شهید و مجروح  شده‌اند
سازمان ملل متحد همچنان اعلام کرد: «در طول یک هفته تجاوز رژیم صهیونیستی به غزه نزدیک به 2هزار کودک، قربانی (شهید و مجروح) این حملات شده‌اند.» صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل (یونیسف) جمعه اعلام کرد که در پی بمباران بی‌امان، افزایش آوارگی کودکان و خانواده‌ها و نبود مکان امن، وضعیت غزه بسیار فاجعه‌بار است. یونیسف آتش‌بس فوری در غزه و رسیدن کمک‌های بشردوستانه را اولویت‌های اصلی در غزه عنوان کرد.

حمله زمینی رژیم اشغالگر به غزه با خطرات فیزیکی و سیاسی مواجه خواهد بود
 ارتش رژیم اشغالگر در حالی اعلام آمادگی برای حمله زمینی به نیمه شمالی غزه کرده است که به نوشته گاردین حتی با تصور اینکه این حمله به برتری نظامی رژیم اشغالگر می‌انجامد، باز هم مملو از عدم‌قطعیت است و پیامدهای انسانی آن ناگوار. براساس اعلام رسانه‌های اسرائیلی، ارتش این رژیم روز دوشنبه 300هزار نیروی ذخیره را فراخواند تا به ارتش 170هزار نفری خود اضافه کند. شمار سربازان مقاومت و میزان دسترسی حماس به مهمات و ادوات جنگی، شاید بسیار کمتر از توان نظامی رژیم اشغالگر تخمین زده شود، با این حال، به اذعان گاردین، حماس مدت‌هاست که برای تهاجم رژیم صهیونیستی آماده است و شبکه پیچیده‌ای از تونل‌ها را در سراسر غزه حفر کرده تا به نیروهایش اجازه دهد تا از بمباران هوایی جان سالم به در ببرند. عمق برخی از تونل‌هایی که قبلا توسط رژیم اشغالگر کشف شده بود، به‌دلیل عبور از زیر حصار مرزی، به 70متر می‌رسد. این تحولات در شرایطی اتفاق می‌افتد که بسیاری از بخش‌های شهر و نوار غزه، از پرجمعیت‌ترین مناطق جهان محسوب می‌شوند و قطعا هر حمله زمینی ارتش رژیم اشغالگر می‌تواند به بروز فاجعه انسانی در این منطقه بینجامد.
 
2.3میلیون فلسطینی در غزه  گرفتار شده‌اند
  هزاران فلسطینی همچنان شمال غزه را ترک کرده و مدارس، خانه‌ها و پناهگاه‌های موقت در جنوب شلوغ شده‌اند، در حالی که حملات هوایی رژیم صهیونیستی به نوار محاصره شده، پیش از حمله زمینی مورد انتظار ادامه دارد. گاردین عصر شنبه از غزه گزارش داد حدود 2.3میلیون فلسطینی در غزه گرفتار شده‌اند و با تشدید وحشتناک جنگ، خونریزی و آوارگی مواجه هستند؛ این شرایط محصول تصمیم رژیم اشغالگر برای مسدودکردن تمام گذرگاه‌ها غزه و تقویت گذرگاه مرزی مصر و عدم اجازه ورود آوارگان است.  تعداد تلفات حملات هوایی که قبلا در سطوح بی‌سابقه بود، به بیش از 2200 نفر رسیده بود. وزارت بهداشت غزه روز شنبه گفت که این تلفات شامل 724 کودک و 458 زن است. این در حالی است که بسیاری از ساکنان شمال غزه نمی‌توانند وسیله نقلیه پیدا کنند، یا نمی‌توانند سفر کنند، زیرا پیر، بیمار و معلول هستند، یا اینکه می‌ترسند و جایی برای رفتن ندارند.

بمباران بیمارستان کودکان در غزه با بمب‌های فسفری
بنا به اعلام وزارت بهداشت فلسطین در غزه بیمارستان کودکان درعا در این شهر توسط جنگنده‌های اسرائیل با بمب‌های فسفری بمباران شد. وزارت بهداشت فلسطین در غزه از بمباران بیمارستان کودکان درعا در این شهر توسط جنگنده‌های اسرائیل با بمب‌های فسفری خبر داد. اشرف القدره، سخنگوی وزارت بهداشت فلسطین در غزه در صفحه فیسبوک وزارتخانه طی بیانیه‌ای اعلام کرد که در پی بمباران بیمارستان کودکان در این شهر با بمب‌های فسفری، بیمارستان تخلیه شد.

صلیب‌سرخ: بدون گذرگاه امن نمی‌توانیم کارمان را انجام دهیم
هیأت کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ در سرزمین‌های اشغالی روز شنبه گفت: «اقدام بشردوستانه باید همیشه امکان‌پذیر باشد. ما بدون گذرگاه امن نمی‌توانیم کارمان را انجام دهیم.» سازمان ملل متحد نیز شنبه در هشتمین روز از تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه و کرانه باختری اعلام کرد: «حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه منجر به تخریب کامل 5540منزل مسکونی شده است.» در گزارش سازمان ملل آمده که در این حملات به 3750خانه نیز خسارت وارد شده است.

 

نظر شما