شناسهٔ خبر: 62900320 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ویجیاتو | لینک خبر

10 فیلم برتر که در آن‌ها مثلث عاشقانه وجود دارد

مثلث‌های عاشقانه، دو راهی‌های دشوار / Collider

صاحب‌خبر -

روابط عاشقانه در میان رفتارهای انسانی همواره هیجان‌انگیز و مفرح هستند و فیلم‌های مختلفی در ژانرهای متفاوت، همواره سعی می‌کنند که خطوط داستانی عاشقانه در پلات خود قرار بدهند. دیدن اینکه نهایتاً دو شخصیت دوست داشتنی به یکدیگر می‌رسند، برای بینندگان برابر است با فوران احساسات و خوشحالی. هرچند که در همه‌ی فیلم‌ها و داستان‌های عاشقانه قضیه به این شکل تمام نمی‌شود؛ در بعضی فیلم‌ها، شخصیت‌های مثبت داستان در یک مثلث عاشقانه گیر می‌افتند که باعث ایجاد داستان‌هایی بسیار جذاب و درگیر کننده می‌شود. نتیجه نهایی مثلث‌های عاشقانه گاه شگفت‌انگیز است و احساسات بیننده با چالشی واقعی روبرو می‌شوند.

در بک مباحثه، از دوست‌داران سینما خواسته شد که تنها با ارجاع به خاطرات خود، تعدادی از بهترین و به یاد ماندنی‌ترین مثلث‌های عاشقانه‌ای که به یاد می‌آورند را نام ببرند. نتایج به دست آمده، جای تعجبی نداشت چرا که با نام‌هایی مثل Casablanca یا درام‌های تاریخی مثل The Favourtie روبرو شدیم. در اینجا نگاهی خواهیم داشت به این لیست.

فهرست محتوا نمایش
1 10. Design for Living (1933)
2 9. Fight Club (1999)
3 8. Bridget Jones’s Diary (2001)
4 7. The Philadelphia Story (1940)
5 6. The Apartment (1960)
6 5. Titanic (1997)
7 4. The Favourite (2018)
8 3. Y tu mamá también (2001)
9 2. The Graduate (1967)
10 1. Casablanca (1942)
11 جمع بندی

10. Design for Living (1933)

عاشقانه عاشقانه
امتیاز IMDB 7.4
کارگردان Ernest Lubitsch
بازیگران Fredric March
Gary Cooper
Miriam Hopkins

این اثر کلاسیک که به دوران پیش از سانسورهای معروف به Hays Code برمی‌گردد، توسط ارنست لوبیش کارگردانی شده و در آن شاهد هنرنمایی هماهنگ بازیگرانی چون هاپکینز، مارش و کوپر هستیم. Design for Living، داستان زنی را روایت می‌کند که نمی‌تواند بین دو مردِ عاشق او، یکی را انتخاب کند و نهایتاً این سه مجبور می‌شوند برای کنار آمدن با یکدیگر وارد رابطه‌ای پلاتونیک بشوند (رابطه پلاتونیک، رابطه‌ای است که در آن مسائل جنسی نادیده گرفته می‌شوند و افراد تنها بخاطر ارزش‌های مشترک با یکدیگر بدون هیچ حد و مرزی دوست می‌شوند).

این کمدی عاشقانه که مربوط به عصر طلایی هالیوود در دهه 1930 میلادی‌ است، شاید یک شاهکار نباشد اما مطمئناً برای هر بیننده‌ای اوقات مفرحی فراهم خواهم کرد. علاوه بر این، Design for Living قواعد ژانری مرسوم زمان خود را می‌شکند و در مرکزیت خود شخصیت زنی را قرار می‌دهد که مطابق با امیال خود رفتار می‌کند (زنان در آن زمان خیلی کم در چنین نقش‌هایی قرار می‌گرفتند).

9. Fight Club (1999)

عاشقانه عاشقانه
امتیاز IMDB 8.8
کارگردان David Fincher
بازیگران Brad Pitt
Edward Norton
Helena Bonham Carter

Fight Club، اگر بهترین فیلم دیوید فینچر نباشد، مطمئناً پرطرفدارترین و معروف‌ترین آن‌ها هست و هنوز هم فن بیس بسیار قدرتمندی دارد. این فیلم داستان دو رفیق (با بازیگری برد پیت و ادوارد نورتن) را روایت می‌کند که ابتدا یک باشگاه مشت‌زنی زیرزمینی راه می‌اندازند اما آنجا رفته رفته تبدیل به چیزی بزرگ‌تر و مهم‌تر می‌شود. رابطه این دو نفر زمانی که دختری با بازی هلنا بونم کارتر به داستان می‌آید، وارد یک چالش می‌شود.

این فیلم در زمان انتشار نقدهای منفی دریافت کرد، اما رفته رفته دیدگاهش نسبت به فرهنگ مصرف گرایانه درک شد و جایگاهی ثابت در میان آثار شاخص هالیوود پیدا کرد. بخشی از این دستآوردها، بدون شک بخاطر شخصیت‌های فراموش نشدنی فیلم است؛ در این میان مثلث عاشقانه میان تایلر، مارلا و راوی جالب توجه است و نمی‌توان به راحتی از آن گذشت.

8. Bridget Jones’s Diary (2001)

عاشقانه عاشقانه
امتیاز IMDB 6.8
کارگردان Sharon Maguire
بازیگران Renée Zellweger
Colin Firth
Hugh Grant

این کمدی عاشقانه به کارگردانی شارون مگوایر هنوز هم جزو آثار محبوب سبک خودش به حساب می‌آید که بی‌علت هم نیست. داستان این فیلم درباره بریجت جونز به بازیگری رنه زولگر است که در حال طی کردن تکامل شخصی خود در زندگی است و می‌خواهد کنترل زندگی‌اش را به دست بگیرد.

فیلم Bridget Jones’s Diary، الهام گرفته از کتاب غرور و تعصب جین آستن است و زمینه‌ا‌ی آرام و دوست‌داشتنی دارد. بریجت جونز، شخصیت اصلی فیلم زنی جذاب است که خودش را در مثلث عاشقانه‌ای می‌بیند؛ دو مرد جذاب بریتانیایی به او ابراز علاقه می‌کنند: اولی دوست خانوادگی ثروتمندی با بازی کالین فرت و دیگری رئیس مغرور او با بازی هیو گرانت.

7. The Philadelphia Story (1940)

عاشقانه عاشقانه
امتیاز IMDB 7.9
کارگردان George Cukor
بازیگران Cary Grant
Katherine Hepburn
James Stewart

فیلم The Philadelphia Story، فیلم عاشقانه کلاسیک دیگری است که مسلماً مستحق توجهی که به آن شده می‌باشد.  در این فیلم ماجرای عاشقانه زنی در سطح اول جامعه به بازی کاترین هپبورن را دنبال می‌کنیم که دو مرد برای ازدواج دوباره به دنبال به دست آوردن دل او هستند؛ اولی شوهر سابق‌اش با بازی کری گرانت و دیگری یک خبرنگار با بازی جیمز استوارت. این فیلم ساخته شده توسط جورج کوکور بدون شک یکی از جذاب‌ترین مثلث‌های عاشقانه را به نمایش می‌گذارد.

The Philadelphia Story در سایت راتن تومیتوز، امتیاز 100% دارد که یعنی فیلمی بی‌نقص از نگاه منتقدین است؛ این فیلم اتمسفری آرام و با پیچیدگی‌های ظریف داستانی ارائه می‌کند که مطمئناً می‌تواند هر کسی را مجذوب خود کند.

6. The Apartment (1960)

عاشقانه عاشقانه
امتیاز IMDB 8.3
کارگردان Billy Wilder
بازیگران Jack Lemmon
Shirley MacLaine
Fred MacMurray

The Apartment از شاهکارهای تاریخ هالیوود به حساب می‌آید؛ در این فیلم فرهنگ شرکت‌داری، دروغ‌ها و دسیسه‌های آن‌ها به سخره گرفته می‌شود. بیلی ویلدر کارگردان بزرگ مثل همیشه فیلمی مفرح، جالب و هوشمند ساخته است که می‌تواند هر بیننده‌ای را مثابل پرده سینما میخکوب کند. شخصیت اصلی فیلم یعنی سی. سی. باکستر با بازی جک لمون، برای هوس‌بازی‌های رئسایش، خانه خود را در مواقع نیاز به آن‌ها قرض می‌دهد. در عین حال خودش دلباخته دختر آسانسورچی شده که با فرد دیگری در ارتباط است.

همه چیز در The Apartment در بالاترین سطح ممکن است، از کارگردانی و روایت بی‌نقص داستان گرفته تا بازی‌های به یاد ماندنی، شوخی‌های خنده‌دار و دیالوگ‌های قوی. در این فیلم، یک مثلث عاشقانه نیز وجود دارد که سبب شده شاهد نامش در این لیست باشیم.

5. Titanic (1997)

عاشقانه عاشقانه
امتیاز IMDB 7.9
کارگردان James Cameron
بازیگران Leonardo DiCaprio
Kate Winslet
Billy Zane

فیلم تایتانیک برای هر بیننده‌ای شناخته شده است؛ این فیلم که بر اساس واقعه غرق شدن کشتی RMS Titanic در سال 1912 ساخته شده، روایت‌گر داستان عشق افسانه‌ای جک و رز، در مدت زمانی که داخل این کشتی هستند، می‌باشد. تایتانیک یکی از پرفروش‌ترین و سودده‌ترین فیلم‌های تاریخ است. لئوناردو دی‌کاپریو و کیت وینسلت با بازی در نقش‌های جک و رز احتمالاً تا زمانی که مفهوم فیلم و سینما وجود دارد، جاودانه شده‌اند.

اما همانطور که می‌دانید، با وجود عشق متقابل رز و جک، رز نامزد مردی پرافاده و ثروت‌مند با بازی بیلی زین است. این مثلث عاشقانه در مرکزیت داستان قرار دارد؛ وجود یک رقیب برای جک، باعث می‌شود که رابطه او با رز قوی‌تر بشود.

فیلم تایتانیک به کارگردانی جیمز کامرون، از هر نظر فیلم موفقی به حساب می‌آید و نبود آن در چنین لیستی مطمئناً باعث تعجب بود.

4. The Favourite (2018)

عاشقانه عاشقانه
امتیاز IMDB 7.5
کارگردان Yorgos Lanthimos
بازیگران Olivia Colman
Emma Stone
Rachel Weisz

فیلم The Favourite که در فصل جوایز خیلی خوب عمل کرد، فیلمی درگیرکننده و البته ناهنجار از یورگوس لانتیموس است. داستان آن از وقایع واقعی برگرفته شده و در آن نگاهی خواهیم داشت به زندگی خصوصی ملکه ان (Anne) در اوایل قرن هجده بریتانیای کبیر و مثلث عاشقانه او با دوشس ماربرو و خدمت‌کار جدیدش ابیگل.

The Favourite بدون شک ارائه دهنده یک کمدی تاریک عالی و دیالوگ‌های محشر است که آن را تبدیل به اثری مفرح با درون‌مایه‌های شیطنت آمیز می‌کند. این فیلم به کسانی که علاقه زیادی به عاشقانه‌های ناهنجار و درام‌های دوره‌ای دارند، داستانی جذاب در مسیر رسیدن به قدرت ارائه می‌دهد.

بازیگرانی چون الیویا کولمن، اما استون و ریچل وایز در این فیلم لانتیموس ایفای نقش کرده‌اند.

3. Y tu mamá también (2001)

عاشقانه عاشقانه
امتیاز IMDB 7.7
کارگردان Alfonso Cuarón
بازیگران Maribel Verdú
Gael García Bernal
Diego Luna

فیلم Y tu mamá también اثری از آلفونسو کوارون، کارگردان مکزیکی است و بیننده را به دل سفری جاده‌ای می‌برد که در آن شاهد مثلث اروتیک دو پسر نوجوان و یک زمان بزرگ‌سال هستیم. این فیلم درون‌مایه جنسی شدیدی دارد و مفاهیم سکسوالیته در آغاز یک عصر نو، از دیدی متفاوت نگریسته می‌شوند.

Y tu mamá también، به فارسی یعنی «و همچنین مادرت / And your mother too»! این فیلم که در روستاهای زیبای مکزیک جریان دارد، داستانی منحصر به فرد از این مثلث عاشقانه ارائه می‌دهد که مطمئناً مخصوص هر سلیقه‌ای نیست.

2. The Graduate (1967)

عاشقانه عاشقانه
امتیاز IMDB 8.1
کارگردان Mike Nichols
بازیگران Dustin Hoffman
Ann Bancroft
Katherine Ross

فیلم The Graduate، از آن دست فیلم‌هایی بود که غافلگیرانه عمل کرد و به یکباره تبدیل به فیلمی پرطرفدار شد. پس از گذر زمان نیز، تبدیل به یک اثر ماندگار در سبک کمدی عاشقانه شد. از زمان انتشارش در دهه 1960 میلادی تا به امروز به عنوان یک اثر موفق همواره از آن یاد شده و هنوز فیلم بسیار جذابی است که باید آن را حتماً دید.

داستان فیلم از این قرار است که یک دانشجوی کالج که به تازگی فارغ التحصیل شده، درباره زندگی آینده‌اش سکوت اختیار می‌کند و در عین حال، به طور همزمان وارد رابطه‌ای با یک دختر و مادرش می‌شود.

1. Casablanca (1942)

عاشقانه عاشقانه
امتیاز IMDB 8.5
کارگردان Michael Curtiz
بازیگران Humphrey Bogart
Ingrid Bergman
Paul Henreid

کازابلانکا فیلمی است که با گذر زمان ذره‌ای از محبوبیت و جایگاه خود به عنوان یکی از تأثیرگذارترین آثار کلاسیک را از دست نداده است. این فیلم یک عاشقانه‌ی بی‌نقص برای کسانی می‌باشد که علاقه‌ای به عاشقانه‌های مرسوم ندارند، چرا که به خوبی توانسته ژانرهای متفاوت را با هم ترکیب کند و فقط یک عاشقانه به حساب نمی‌آید.

شخصیت اصلی داستان، مردی به نام ریک بلین می‌باشد که دور از وطنش یعنی امریکا، صاحب یک کلاب شبانه است؛ او باید در چالشی سخت، به عشق پیشینش و شوهر او، که رهبر مقاومت چکسلواک‌هاست در فرار از شهر کازابلانکا کمک کند.

هنوز هم که هنوز است، بینندگان با دیدن کازابلانکا به وجد می‌آیند.

جمع بندی

در دو راهی قرار گرفتن برای انتخاب معشوق، مسئله‌ای چالش برانگیز در رفتارهای بشری می‌باشد و اگر برای خودمان اتفاق بیفتد مسلماً با مسئله‌ای سخت در زندگی روبرو شده‌ایم. در قالب داستان، مثلث‌های عاشقانه همواره هیجان انگیز هستند، چرا که می‌توانیم با کمی فاصله به آن نگاه کنیم و شاهد روایت‌هایی باشیم که در آن انسان‌ها باید تصمیم‌های احساسی سختی بگیرند. البته این تصمیم‌ها گاهی سخت نیستند و با شخصیت‌هایی دیدار می‌کنیم که بازی کردن با احساسات دیگران برایشان یک بازی شیطنت آمیز است تا یک قصه‌ی احساسی و رویایی. امیدواریم فیلم‌های معرفی شده در لیست بالا برای شما راهنمای خوبی باشند تا بتوانید شاهد یک روایت هیجان‌انگیز با مثلث‌های عاشقانه باشید.

Collider

نظر شما