شناسهٔ خبر: 62897894 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

حسن هانی زاده: آمریکا و اسرائیل در تلاش هستند از عملیات «طوفان الاقصی» برای ایجاد یک خاورمیانه جدید استفاده کنند/ ممکن است شرایط جدیدی بر منطقه حاکم شود و برخی کشورها در این جنگ شرکت کنند

صاحب‌خبر -

شفقنا آینده- یک کارشناس مسائل منطقه درباره آینده جنگ در فلسطین اشغالی می گوید: گزارش ها نشان می دهد که آمریکا و کشور های اروپایی و اسرائیل در تلاش هستند تا از عملیات طوفان الاقصی برای ایجاد یک خاورمیانه جدید استفاده کنند بر اساس گزارش های پشت پرده به نظر می رسد آمریکا با اعزام دو ناو جنگی مهم خود یعنی ناو آیزنهاور و ناو فوق مدرن جرالد فورد به منطقه سعی دارد سناریوی جدیدی را برای خاورمیانه تعریف کند و آن هم بمباران وحشیانه نوار غزه و اخراج و اجبار فلسطینینان به مهاجرت از غزه به سمت صحرای سینا در مصر است که اسرائیل قصد دارد شهر غزه را به کلی از نقشه جغرافیایی فلسطین خارج کند و مردم فلسطین را وادار به مهاجرت کند.اسرائیل سپس سعی خواهد کرد کشور های اطراف فلسطین اشغالی مثل سوریه و لبنان را تضعیف کند و ضربه مهمی به نهضت مقاومت وارد کند.

حسن هانی زاده در گفت وگو با خبرنگار شفقنا آینده در پاسخ به این سوال که با توجه به درگیری پیش آمده بین اسرائیل و فلسطین آینده این تنش به چه می انجامد؟ اظهار داشت: عملیات طوفان الاقصی یکی از پیچیده ترین عملیات هایی است که چند عنصر در آن دخیل بود؛ یکی مساله عنصر غافلگیری بود و رزمندگان فلسطینی توانستند به طور چراغ خاموش عملیاتی را سازمان دهی کنند و دستگاه های امنیتی اسرائیل همانند موصاد و شینبک و شاباک و آمان را غافلگیر کنند. این شکست اطلاعاتی بزرگی برای رژیم صهیونیستی بود که در طول 7 دهه گذشته بی سابقه بود زیرا دستگاه های اطلاعاتی اسرائیل تجربه بالایی به لحاظ عملیاتی و جاسوسی دارند. عنصر غافلگیری در عملیات طوفان الاقصی بسیار مهم بود.

وی افزود: مساله دیگر مدیریت میدانی بود. رزمندگان فلسطینی با تشکیل اتاق جنگ مشترک توانستند صحنه این میدان را به خوبی مدیریت کنند و ارتش اسرائیل را در روزهای اول به شدت دچار شکست کنند. تا کنون نزدیک به 1400 اسرائیلی کشته شده اند که این در تاریخ جنگ های اعراب و اسرائیل کاملا بی سابقه است. موضوع دیگر این است که رزمندگان فلسطینی توانسته اند در عرض یک ساعت حداقل 5 هزار موشک را به اراضی اشغالی و تاسیسات نظامی اسرائیل پرتاب کنند و آسیبی جدی به این تاسیسات وارد کنند. این نوعی شکست میدانی برای اسرائیل تلقی می شود ولی اسرائیل با استفاده از هواپیماهای فوق مدرن اف 35 که ساخت آمریکا هستند حملات وحشیانه هوایی علیه ساکنان نوار غزه را آغاز کرده است که از روز یکشنبه تا کنون 1800 مورد بمباران علیه ساکنان نوار غزه انجام شده است و صد ها نفر از زنان و کودکان را به شهادت رسانده است.

آمریکا و کشور های اروپایی و اسرائیل در تلاش هستند تا از عملیات طوفان الاقصی برای ایجاد یک خاورمیانه جدید استفاده کنند

اسرائیل قصد دارد شهر غزه را به کلی از نقشه جغرافیایی فلسطین خارج کند

طراحی خاورمیانه جدید با شرکت آمریکا و اسرائیل در حال عملیاتی شدن است

روزهای آینده روزهای حساسی خواهد بود و ممکن است شرایط جدیدی بر منطقه حاکم شود و برخی کشور ها در این جنگ شرکت کنند

هانی زاده ادامه داد: این مساله سناریوی پیچیده ای را مطرح می کند. گزارش ها نشان می دهد که آمریکا و کشور های اروپایی و اسرائیل در تلاش هستند تا از عملیات طوفان الاقصی برای ایجاد یک خاورمیانه جدید استفاده کنند بر اساس گزارش های پشت پرده به نظر می رسد آمریکا با اعزام دو ناو جنگی مهم خود یعنی ناو آیزنهاور و ناو فوق مدرن جرالد فورد به منطقه سعی دارد سناریوی جدیدی را برای خاورمیانه تعریف کند و آن هم بمباران وحشیانه نوار غزه و اخراج و اجبار فلسطینینان به مهاجرت از غزه به سمت صحرای سینا در مصر است که اسرائیل قصد دارد شهر غزه را به کلی از نقشه جغرافیایی فلسطین خارج کند و مردم فلسطین را وادار به مهاجرت کند.
اسرائیل سپس سعی خواهد کرد کشور های اطراف فلسطین اشغالی مثل سوریه و لبنان را تضعیف کند و ضربه مهمی به نهضت مقاومت وارد کند. حمله هواپیماهای اسرائیلی به فرودگاه های دمشق و حلب نشان می دهد طراحی خاورمیانه جدید با شرکت آمریکا و غرب و اسرائیل در حال عملیاتی شدن است و ممکن است اگر حملات علیه غزه ادامه یابد کشور های دیگری هم وارد این جنگ شوند و جنگی منطقه ای در خاورمیانه یا غرب آسیا شکل بگیرد بنابراین روزهای آینده روزهای حساسی خواهد بود و ممکن است شرایط جدیدی بر منطقه حاکم شود و برخی کشور ها در این جنگ شرکت کنند.

ممکن است حزب الله و سوریه در آینده مجبور به ورود به جنگ شوند

وی در مورد اینکه چه کشور های احتمالی در این جنگ شرکت خواهند کرد؟ گفت: ممکن است حزب الله در آینده مجبور به ورود در جنگ شود به این دلیل که سه تن از اعضای حزب الله توسط رژیم صهیونیستی در جنوب لبنان به شهادت رسیده اند. ممکن است حزب الله و سوریه ورود پیدا کنند و در آینده در منطقه شرایطی پیچیده حاکم شود که کنترل این شرایط برای بازیگران منطقه ای و بین المللی دشوار خواهد بود.

وی در خصوص اینکه این حملات با چه هدف و انگیزه ای اتفاق افتاد؟ آیا گسترده شدن این درگیری ها پیش بینی شده بود؟ تضریح کرد: آمریکایی ها چراغ سبز دادند. آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا در نشست شورای جنگ اسرائیا در تل آویو با اختیارات کامل به ارتش برای بمباران وحشیانه مردم عزه چراغ سبز داد. محاصره شهر غزه و قطع آب و برق روی مردم ادامه خواهد داشت تا زمانی که ارتش اسرائیل تمام نیروهای مقاومت اسلامی فلسطین را نابود کنند و مردم را به مهاجرت از غزه به سمت دیگر مناطق به ویژه به سمت صحرای سینا و مصر مجبور کنند.

چاره ای جز بازدارندگی وجود نداشت

این کارشناس منطقه در خصوص اینکه با توجه به واکنش هایی که از اسرائیل و مجامع بین المللی انتظار می رفت، چرا حماس دست به چنین حمله ای زد؟ گفت: این سوالی کلیدی است. آیا واقعا حماس نمی دانست که چنین اتفاقی رخ خواهد داد؟ در طول یک سال گذشته با تشکیل کابینه افراطی بنیامین نتانیاهو صهیونیست های افراطی بارها به نمازگزاران فلسطینی در مسجد الاقصی حمله کردند. حملات وحشیانه صهیونیست های افراطی و وجود 5 وزیر افراطی در کابینه اسرائیل که خواهان نابودی فلسطینیان هستند و سکوت جامعه جهانی که بار ها و بار ها شاهد مواردی از ظلم اسرائیل به فلسطینیان بودند همه از عوامل تدارک این حمله بود. بار ها تشکیلات خود گردان و ملت فلسطین نسبت به تهاجمات صهیونیست ها به مردم فلسطین و به ویژه به نمازگزاران مسجد الاقصی شکایت کردند ولی جامعه جهانی سکوت اختیار کرد بنابراین چاره ای جز بازدارندگی وجود نداشت و حماس با توجه به ادامه حملات صهیونیست ها به نمازگزاران مسجد الاقصی و قتل فلسطینیان در بیت المقدس شرقی ناچار بود برای پایان دادن به این درگیری ها و این حملات اقدام به عملیات طوفان الاقصی کند و چاره ای غیر از این نیست باید نوعی مقابله به مثل انجام می شد. از آنجایی که بمباران وحشیانه با چراغ سبز آمریکا و کشور های اروپایی انجام گرفته است طبیعتا این هم از مشکلاتی است که برای ملت فلسطین به وجود آمد.

نظر شما