شناسهٔ خبر: 62865482 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

بررسی جزئیات لایحه برنامه هفتم ؛

آبیاری فضای سبز با آب شرب در همه اماکن عمومی و دولتی ممنوع شد

نمایندگان مجلس مصوب کردند آبیاری فضای سبز با استفاده از آب شرب در صورت وجود آب جایگزین به تشخیص وزارت نیرو، در همه اماکن عمومی و دولتی ممنوع است.

صاحب‌خبر -

آبیاری فضای سبز با آب شرب در کلیه اماکن عمومی و دولتی ممنوع شدبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزئیات لایحه برنامه هفتم، با بند الف ماده ۴۰ این لایحه با ۱۶۸ رأی موافق، ۴ رأی مخالف و ۲ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۵ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

در بند الف ماده ۴۰ لایحه مذکور آمده است: به منظور حفظ منابع آبی، تعادل بخشی و مهار افت سطح آب‌های زیرزمینی و جلوگیری از اضافه برداشت از منابع آبی کشور اقدامات زیر انجام می‌شود: دستگاه‌های اجرائی، نهاد‌های عمومی غیردولتی، نهاد‌های انقلاب اسلامی جمهوری اسلامی ایران و نیرو‌های مسلح مکلفند با همکاری وزارت نیرو، در سال اول اجرای برنامه تمامی منابع آبی در اختیار خود را به ابزار اندازه گیری هوشمند استاندارد تحت پایش این وزارت، مجهز و مصارف آب خود را در سقف مجاز اعلامی وزارت تنظیم نمایند. در صورت عدم رعایت این تکالیف، هرگونه برداشت از این منابع آبی، غیرمجاز تلقی شده و وزارت نیرو موظف است در چهارچوب قوانین و مقررات مربوط با آن برخورد نماید.

تبصره- در شرایط تنش آبی با اعلام شورایعالی آب، دستگاه ها، نهاد‌ها و ارگان‌های مذکور مکلفند منابع آبی و اراضی مستعد برای حفر چاه آب شرب خود را در اختیار وزارت نیرو قرار دهند.

در ادامه نمایندگان با بند ب ماده ۴۰ لایحه برنامه هفتم توسعه کشور با ۱۶۹ رأی موافق، ۸ رأی مخالف و ۲ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۶ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

براساس بند ب ماده ۴۰ لایحه مذکور؛ آبیاری فضای سبز با استفاده از آب شرب در صورت وجود آب جایگزین به تشخیص وزارت نیرو، در کلیه اماکن عمومی و دولتی ممنوع است. شهرداری‌ها و سایر متولیان اماکن عمومی و دولتی مکلفند نسبت به احداث شبکه‌های مستقل آبیاری فضای سبز و جداسازی آن از آب شرب و استفاده از پساب و سایر آب‌های نامتعارف با رعایت حدود مجاز استاندارد‌ها و شاخص‌های زیست محیطی و سلامت اقدام نمایند. متخلفین مشمول مجازات درجه شش موضوع ماده (۱۹) قانون مجازات اسلامی می‌گردند. 

نظر شما