شناسهٔ خبر: 62864597 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

رد ادعای سر بریدن کودکان اسرائیلی به اذعان رسانه « آی٢۴ »

اهریمن‌سازی از حماس، برای مظلوم‌نمایی از صهیونیست‌ها

صاحب‌خبر -

گروه سیاسی| از آغاز عملیات طوفان‌الاقصی موجی در رسانه‌های جریان اصلی، رسانه‌های داخلی اسرائیل و صفحات مجازی حامی رژیم صهیونیستی به راه افتاد که درصدد جنایتکار معرفی کردن و القای بی‌رحمی نیروهای مقاومت در حمله به شهرک‌های اشغالی بود. از جمله ادعاهای کلی مطرح‌شده در چند روز اخیر در مورد حملات حماس به سرزمین‌های اشغالی، قتل زنان و کودکان و قتل و ضرب و جرح سالمندان و افراد ناتوان بود. به طور خاص، پایگاه تایمز اسرائیل ادعا کرده‌است: «در ویدئوها و عکس‌هایی که در دست است قتل افراد غیررزمنده، ربایش زنان سالمند و کودکان و ظن مواردی از تجاوز جنسی نیز در میان است.» همچنین شبکه آی٢۴ رژیم صهیونیستی در گزارشی به روایت نیکول زدیک، مدعی شده است حماس ۴٠کودک را در کفر عزه سر بریده‌است. دو روز قبل نیز بی‌بی‌سی از قول سازمان نجات زکا(سازمان امدادی اسرائیل) مدعی شد حداقل ٢۶٠ جسد بر اثر حملات حماس به یک کنسرت در جشنواره موسیقی سوپرنوا، در جنوب سرزمین‌های اشغالی پیدا شده‌است.
اهریمن‌سازی و توحش‌نمایی از حماس
در مباحث پوشش خبری، تکنیکی با عنوان اهريمن‌سازی(دیوسازی) از دشمن یا مخالف وجود دارد. در تعریف این تکنیک آمده است: «در تکنیک اهریمن‌سازی، مبلغ تلاش می‌کند با تخریب روانی شدید، هدف را به طور کلی در ذهن مخاطب بی‌اعتبار کند و وجهه‌ای اهریمنی به او ببخشد...این تکنیک یکی از موثرترین شیوه‌های توجیه حمله به دشمن به هنگام جنگ است...در اهریمن‌سازی، با استفاده از برچسب‌زنی صفات منفی به حریف از جمله دزد، قاتل، دروغگو و... به توجیه حملات و تهاجمات علیه رقیب می‌پردازند.»(١) همچنین در چارچوب تکنیک توحش‌نمایی نیز، که بیشتر در جنگ و درگیری استفاده می‌شود، تلاش می‌شود تا طرف مقابل یا دشمن را با انتشار ادعاهای غالبا اغراق‌آمیز و جعلی، وحشی و بی‌رحم نشان دهند و با ترسیم چهره‌ای خشن و وحشی از دشمن، هرگونه پاسخ و قتل عامی علیه وی را توجیه کنند.(٢)
پاسخی به جنگ روانی و تکنیک‌های رسانه‌ای علیه مقاومت
ادعای سر بریدن کودکان اسرائیلی در حالی توسط گزارشگر آی٢۴ در رسانه‌ها ضریب گرفته‌است که خود این خبرنگار یعنی نیکول زدیک، در صفحه توئیترش عنوان کرده سندی در این باره ندارد و این مسئله را بر اساس شنیده‌های خود را از یک سرباز اسرائیلی نقل کرده‌است. خبرگزاری آناتولی ترکیه نیز در خبری اختصاصی از رد این ادعا توسط سخنگوی ارتش اسرائیل سخن گفته است. آناتولی از قول سخنگوی ارتش اسرائیل در این باره آورده‌است: «هیچ جزئیات و اطلاعاتی که این ادعاها را تایید کند، در دست نداریم.»(٣) روز دوشنبه بود که یکی از کانال‌های داخلی رژیم صهیونیستی نیز در گفت‌وگویی با یک زن یهودی ساکن شهرک‌های اشغالی، روایتی از حملات حماس منتشر کرد که تمام ادعاهای خود صهیونیست‌ها مبنی بر کشتار غیرنظامیان صهیونیست، توسط حماس را زیر سوال برد. این زن در گفت‌وگو با کانال ١٢ رژیم صهیونیستی که ویدئوی آن در شبکه‌های اجتماعی وایرال شده‌است روایتی از حمله حماس با این مضمون نقل کرده: «چند نیروی حماس وارد خانه ما شدند. گفتم اینجا فقط من هستم با دو بچه. گفتند نگران نباش، ما مسلمانیم. آزاری به شما نمی‌رسانیم.» در مورد ادعای حمله و کشتار حاضران در کنسرت و جشنواره موسیقی نیز هیچ سندی منتشر نشده و صرفا ویدئویی از فرار حاضران این کنسرت به سبب شنیدن صدای موشک‌های مقاومت از دوردست شنیده می‌شود. همچنین هیچ گونه سند و مدرکی از ادعاهای تایمز اسرائیل درباره تجاوز جنسی به صهیونیست‌های کشته‌شده، توسط رسانه‌های داخلی و حامی اسرائیل منتشر نشده‌است.  
حماس تکذیب کرد
در همین رابطه جنبش حماس نیز در بیانیه‌ای رسمی، کشتار زنان و کودکان اسرائیلی را رسما رد کرده و به نکته‌ای خاص اشاره کرده و آن قتل بیش از 300 اسیر از سال 2014 توسط صهیونیست‌هاست. در بیانیه حماس همچنین به شهادت بیش از 500 زن و کودک در حملات چند روز اخیر اشاره شده‌است.
جمع بندی
به نظر می‌رسد در چارچوب دو تکنیک اهریمن‌سازی و توحش‌نمایی، ادعاهای دروغین متعددی با مضمون جنایتکار بودن گروه‌های مقاومت منتشر شده و احتمالا در روزهای آتی نیز منتشر می‌شود تا با پیش بردن پروژه مظلوم‌نمایی برای صهیونیست‌ها، هرگونه جنایت جنگی، قتل‌عام و بی‌رحمی ارتش اسرائیل در حملات تلافی‌جویانه به غزه و سایر مناطق فلسطينی‌نشین، توجیه شود. موج‌سازی سنگین رسانه‌ای برای قالب کردن روایات دروغین صهیونیست‌ها علیه حماس و تخریب چهره گروه‌های مقاومت نیز توسط رسانه‌های آمریکایی و خبرنگاران شناخته‌شده غربی، صورت می‌گیرد.
پی‌نوشت‌ها:
(١) https://rahnama97.ir/fa/news/1396/
(٢)https://en.m.wikipedia.org/wiki/Atrocity_propaganda
(٣) https://www.aa.com.tr/fa/3014749/

نظر شما