شناسهٔ خبر: 62864114 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

ستاره صبح بررسی می کند

احتکار دولتی خودرو به سود چه کسانی است؟

صاحب‌خبر -

ستاره صبح/مصطفی فروغی: خودرو که پیش‌ازاین یک کالای مصرفی بود در سال‌های گذشته با افزایش تحریم‌ها و افت تولید و تجارت بر یک کالای سرمایه‌ای تبدیل شد و افراد از ترس سقوط ارزش دارائی‌هایشان به خرید دلار، سکه، ملک و خودرو روی آوردند. متأسفانه سیاست‌های واگذاری خودرو در دولت قبل و دولت کنونی درست نبوده، بلکه باعث شده تا قیمت خودرو به‌صورت نجومی بالا برود.
صنعت خودروسازی کشور دو مشکل اساسی دارد یکی اینکه تولید خودروها کیفیت و استاندارد جهانی را ندارند دیگر اینکه این خودروها به دلیل مصرف بالا باعث تولید آلاینده‌ها می‌شوند که سلامت افراد را به مخاطره می‌اندازند و آسمان نیلگون شهرها را غرق در دود می‌کنند.
علاوه بر آن خودروهای تولید داخل از ایمنی کامل برخوردار نیستند و باعث کشته شدن افراد می‌شوند. مهم‌تر اینکه خودروسازان حدود 130 هزار میلیارد تومان زیان انباشته دارند. پرسش این است وقتی یک خودروساز زیان می‌دهد نباید آن را تعطیل کرد و جلوی ضرر و زیان به ملت را گرفت؟
در روزهای اخیر اخباری در خروجی خبرگزاری‌ها منتشر شد که 10 هزار خودرو در پارکینگ کارخانه ایران‌خودرو خراسان دپو شده بود. پیش‌ازاین اخباری در خصوص احتکار خودرو توسط ایران‌خودرو و سایپا منتشرشده بود. وزیر صمت گفته باید جلوی رانت خودروسازان گرفته شود. معنای این حرف این است که دولت دیگر نباید دست در جیب مردم کند و به خودروسازان ورشکسته پول بدهد.
به عقیده برخی کارشناسان بهتر است خودروسازان زیان ده تعطیل شوند.

احتکار معناداردو خودروساز بزرگ 
‌کاهش عرضه به بازار و تحریک عرضه و تقاضا، بازار خودرو را به هم می‌زند. 
‌به گزارش فارس ایران‌خودرو برخی محصولات خود را در ‌سایت‌های تولید تهران مرکزی، خراسان و تبریز‌ دپو ‌کرده است.
عدم عرضه 2 خودروساز خصوصا ایران‌خودرو‌ و عدم حضور در دور دوم عرضه یکپارچه خودرو کاملا مشهود بود زیرا با وجود اینکه قبلا از سوی مدیر سامانه یکپارچه خودرو، ‌اعلام شده بود که خودروسازان با «محصولات جدید» در دور دوم عرضه حضور خواهند داشت، اما این خودروساز با وجود اینکه انبارهایش مملو از خودروهای هایما بود‌ در دور دوم عرضه یکپارچه اقدام به عرضه خودرو نکرد.  یک منبع آگاه در این‌باره به فارس گفت: گفته می شود دو عضو هیات مدیره ایران‌خودرو که از شرکت بهمن هستند، اصرار دارند تا خودروها در موعد تعیین شده به مشتریان تحویل نشود تا با کاهش عرضه به بازار، بازار خودرو را تحریک کنند و از سوی دیگر پس از اخذ مجوز افزایش قیمت از شورای رقابت، عرضه خودروهای ثبت‌نام شده را انجام دهند.

ایران‌خودرو ۷۰ هزار خودرو را 
سال 98 احتکار کرد
بهرام پارسایی، سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس گفت: ما در بازدیدی که از پارکینگ‌های خودروسازی‌ها داشتیم، متوجه شدیم، بیش از ۷۰ هزار خودرو در پارکینک خودروسازی‌ها انبار شده است.

احتکار 450 هزار خودرو!
علیرضا رزم حسینی، وزیر پیشین صنعت، معدن و تجارت، از انبار شدن 450 هزار دستگاه خودرو در کشور توسط واسطه‌ها خبر داد، عددی که دست اندرکاران بازار خودرو می‌دانند چه معنایی دارد. این یعنی با عرضه این حجم از خودرو به بازار قیمت خودرو به شدت کاهش خواهد یافت. مجموع تولید خودرو‌های سواری در ایران در سال 1399 حدود 900 هزار دستگاه بود. انبار شدن 450 هزار دستگاه خودرو به معنی احتکار خانگی یا سیستماتیک نیمی از تولیدات خودرویی کشور در سال 98 است. این عدد بسیار قابل توجه است.

نقص حدود 140 هزار خودرو 
در پارکینگ خودروسازان!
نجفی منش، کارشناس خودرو خرداد آن سال اعلام کرد که «بیش از ۱۰۰ هزار خودرو در پارکینگ خودروسازان وجود دارد که ناقص هستند.» در شهریور همان سال اشکان میرمحمدی بازرس کل امور صمت سازمان بازرسی کل کشور اعلام کرد که «در حال حاضر ۱۴۰ هزار خودرو به دلیل نقص قطعه، در پارکینگ خودروسازان دپو شده است.» همچنین میرمحمدی ۱۵ دی ماه با اشاره به افزایش میزان خودروهای دپو شده، تعداد خودروهای ناقص مانده در پارکینگ را ۱۷۸ هزار دستگاه اعلام کرد. خودروسازی سایپا دوم بهمن ماه اعلام کرد که با تکمیل حدود ۹ هزار دستگاه خودروی ناقص کف کارخانه، تعداد خودروهای ناقص سایپا، به حدود ۷۰ هزار دستگاه کاهش یافته است.

برچسب‌ها:

نظر شما