شناسهٔ خبر: 62854830 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

اردوغان: ترکیه آمادگی دارد منطقه را از «گرداب» خارج کند

رئیس‌جمهور ترکیه در خصوص تحولات اخیر در اراضی اشغالی گفت که آنکارا آمادگی دارد تا منطقه غرب آسیا را از گردابی که در آن گرفتار شده خارج کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه امروز (چهارشنبه) تصریح کرد که آنکارا آمادگی دارد هر اقدامی از جمله میانجیگری و «داوری منصفانه» را انجام دهد تا به سرعت منطقه را از این گرداب فعلی خارج کند.

بنا بر گزارش خبرگزاری آناتولی، اردوغان در جدیدترین اظهارنظر درباره تحولات در اراضی اشغالی تصریح کرد: «ترکیه نمی‌خواهد که کودکان، غیرنظامیان و بی‌گناهان بیشتری جان خود را از دست بدهند و ترکیه نمی‌خواهد خونریزی بیشتری نه در غزه، نه اسرائیل، نه سوریه و نه اوکراین رخ دهد».

وی ادامه داد: «ترکیه هرگز نمی‌خواهد اسرائیل، فلسطین و یا منطقه به یک دور باطل کشیده شود».

رئیس‌جمهور ترکیه سپس به جنایات صهیونیست ها علیه مردم بی‌پناه غزه اشاره کرد و گفت که آن‌چه در غرب آسیا در حال رخ دادن است، بیشتر شبیه قتل عام است تا جنگ.

وی در جریان یک سخنرانی در پارلمان ترکیه گفت:‌« استفاده نامتناسب از زور علیه بخش غزه، بدون هرگونه توجیه اخلاقی، می‌تواند اسرائیل را در موقعیتی کاملاً نامطلوب در صحنه جهانی قرار دهد. این درگیری که با روش‌های شرم‌آور انجام می‌شود، یک جنگ نیست، بلکه یک کشتار جمعی است.»

رئیس‌جمهور ترکیه با انتقاد از سیاست‌های رژیم صهیونیستی، گفت که رژیم صهیونیستی گفت که اسرائیل در نوار غزه همچون یک کشور رفتار نمی‌کند.

وی دراین خصوص توضیح داد: «اسرائیل نباید فراموش کند که اگر بیشتر شبیه یک سازمان عمل کند تا یک کشور، با چنین رفتاری و حمله ارتش ارسرائیل با روش‌های شرم‌آور به مکان‌های پرجمعیت نوار غزه، در نهایت  همچون یک سازمان دیده می‌شود».

خبرگزاری آناتولی ترکیه نیز در این خصوص گزارش کرد، رجب طیب اردوغان روز چهارشنبه هشدار داد که حملات اخیر «نامتناسب و بی اساس» رژیم صهیونیستی به غزه ممکن است به بدنامی بین المللی این رژیم منجر شود.

وی در این خصوص گفت: «حملات نامتناسب و ناجوانمردانه به غزه می تواند اسراییل را در نظر افکار عمومی جهان در جایگاهی غیرمنتظره و نامطلوب قرار دهد».

رئیس‌جمهور ترکیه گفت: «بمباران شهرک‌های غیرنظامی، کشتار عمدی غیرنظامیان، مسدود کردن خودروهایی که کمک‌های بشردوستانه را به منطقه می‌آورند و تلاش برای نشان دادن همه این‌ها به عنوان مهارت تنها می‌تواند بازتاب یک سازمان (تروریستی) نه یک دولت باشد»

وی افزود: «اسرائیل نباید فراموش کند که اگر مانند یک سازمان عمل کند نه به عنوان یک دولت، در نهایت مانند یک سازمان دیده خواهد شد».

عملیات طوفان الاقصی کتائب شهید عز‌الدین القسام شاخه نظامی حماس، روز شنبه (۷ اکتبر) در حمایت از قدس و مسجدالاقصی و در سایه تداوم اجرای سیاست تقسیم و تجزیه بیت‌المقدس و یهودی‌سازی آن آغاز شد. اراضی اشغالی از جمله تل‌آویو، اشدود و عسقلان با صدها موشک و راکت هدف قرار گرفت و حملات دو طرف همچنان ادامه دارد. 

«فؤاد حسین» وزیر امور خارجه عراق، بعدازظهر سه‌شنبه، ۱۰ اکتبر، با تاکید بر ضرورت مداخله کشورهای جهان برای پایان دادن به تنش‌ها در فلسطین اشغالی، پیش‌بینی کرد که نبرد غزه، دست‌کم ۱۰ روز ادامه داشته باشد.

وزارت بهداشت فلسطین، امروز (چهارشنبه، ۱۱ اکتبر) اعلام کرد که شمار شهدای فلسطینی از آغاز حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه برای پنجمین روز متوالی به ۹۵۰ نفر رسید. 

پایان پیام/



 

نظر شما