شناسهٔ خبر: 62844064 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

تداوم شوک،سردرگمی و ناامنی در اسرائیل

صاحب‌خبر -

ستاره صبح/علی فرزادی:روز چهارم جنگ بین حماس و اسرائیل در حالی گذشت که تحولات بین المللی نسبت به این موضوع افزایش یافت.عربستان و دبیرکل سازمان ملل واکنش نشان دادند.همچنین اتحادیه اروپا اعلام کرد که کمک های مالی خود را به فلسطین قطع می کند.ترکیه و امارات هم اقدام حماس را محکوم کردند.اردن نیز پایگاه نظامی در اختیار آمریکا قرار می دهد.آخرین تحولات در ارتباط با این موضوع را در ادامه می خوانید:

علت غافلگیری حماس
یکمنبع نزدیک به حماس به رویترز می‌گوید جنگجویانی که در حمله اخیر به اسرائیل شرکت داشتند، پس از آخرین درگیری دو طرف در سال ۲۰۲۱ مشغول گذراندن دوره‌های آموزشی و انجام تمرین‌های نظامی بودند.
رویترز به نقل از یک منبع نزدیک به جنبش مقاومت اسلامی فلسطین، حماس، از مشارکت نیرویی ۱۰۰۰ نفری و متشکل از یگان‌های ویژه و آموزش دیده برای انجام مخرب‌ترین حمله به اسرائیل طی ده‌های اخیر خبر داد. برخی از تصاویر مربوط به عملیات یا تمرین‌های نظامی این یگان‌ها در فیلم‌هایی که حماس و شاخه مسلح آن، گردان‌های عز‌الدین قسام منتشر کردند، ضبط شده و تصاویر دیگر از این عملیات توسط شاهدان تهیه شده است.

نبرد در 48 ساعت اول
به گزارش رویترز، یک سخنگوی ارتش اسرائیل می‌گوید که نیروهای اسرائیلی بیش از ۴۸ ساعت پس از آغاز حمله حماس در بامداد شنبه، در شش نقطه در اطراف غزه با افراد مسلح این گروه درگیر بودند.
شبکه خبری بی‌بی‌سی هم با اشاره به حمله نیروهای حماس از زمین، هوا و دریا در گزارشی آورده است که نیروهای دفاعی اسرائیل در همان ساعات اولیه مدعی شدند دو تلاش حماس برای عبور از موانع و نفوذ به سواحل اسرائیل با قایق را دفع کردند.

یگان موشکی
حماس مدعی شد که ۳ هزار راکت را در اولین دور حملات به سوی اسرائیل شلیک کرده است؛ این در حالی است که به گفته ارتش اسرائیل، حدود ۲ هزار و پانصد راکت از سوی غزه به اسرائیل شلیک شد.
برخی منابع خبری گزارش کرده اند که حماس در دور نخست حملات ۵ هزار راکت به سوی اسرائیل شلیک شده است.
هدف از شلیک این راکت‌ها ، ایجاد شوک و سردرگمی در اسرائیل همزمان با تلاش جنگجویان حماس برای شکستن حصار مستحکم اطراف غزه و اجرای عملیات از پیش طراحی شده، عنوان شده است.

واکنش سازمان ملل
دبیرکل سازمان ملل: درگیری میان اسرائیل و فلسطین به دلیل اشغال 56 ساله رخ داد
آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد: این درگیری (اسرائیل و فلسطین) یکباره رخ نداد. به دلیل اشغال 56 ساله که برای مدت بسیار طولانی ادامه داشته و در پایان آن هیچ راه‌حل سیاسی وجود نداشت، رخ داد.وی در ادامه ضمن ابراز نگرانی از افزایش شمار قربانیان غیرنظامی در غزه، از اسرائیل خواست تا تمامی عملیات‌های خود را در چارچوب قوانین بین‌المللی بشردوستانه انجام دهد.

هنیه: طراحی و اجرای «طوفان الأقصی» فلسطینی است
 رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) گفت که تصمیم و اجرای عملیات «طوفان الاقصی» فلسطینی است. این مسئله چیزی از باور ما به ضرورت مشارکت همه امت اسلام و در راس آن نیروهای مقاومت در این نبرد نمی‌کاهد.
هنیه افزود که به همه طرف‌هایی که درباره موضوع اسرای دشمن با ما تماس گرفتند گفتیم که این پرونده قبل از پایان جنگ گشوده نخواهد شد.در چهارمین روز از عملیات «طوفان الأقصی»، ارتش اسرائیل مدعی شد که کنترل کامل منطقه «غلاف غزه» را به دست گرفته است.

تعداد کشته ها
از سوی دیگر ارتش اسرائیل لیست تازه‌ای از سربازان و افسران کشته شده خود در عملیات طوفان الأقصی منتشر کرد که شامل 38 سرباز و افسر می‌شود و بدین ترتیب تعداد نظامیان اسرائیلی کشته شده در این عملیات به 124 تن افزایش یافت.همچنین مجموع تعداد کشته شدگان اسرائیلی در این عملیات بر اساس آمار رسمی اعلام شده به 900 رسیده است.

فراخوان نیروهای ذخیره
به گزارش کانال ۱۲ اسرائیل، نیروی هوایی ارتش اسرائیل روز گذشته صدها سرباز عادی و ذخیره ارتش را از سراسر اروپا به سرزمین‌های اشغالی منتقل کرده است. 
سخنگوی ارتش اسرائیل گفت: «هواپیماهای نیروی هوایی، نیروهای ارتش را که برای شرکت در نبرد در عملیات شمشیرهای آهنین در خارج بودند، به اسرائیل بازگرداندند».
وی گفت: «در راستای تلاش ارتش اسرائیل برای جمع‌آوری نیروهای بیشتر برای ادامه جنگ، هواپیماهای نیروی هوایی نیروهای ارتش را که در کشورهای مختلف در سراسر اروپا حضور داشتند، به اسرائیل بازگرداندند».

تلاش عربستان
«محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی گفت که برای جلوگیری از گسترش تنش‌ها در نوار غزه تلاش می‌کند.   بن سلمان به «محمود عباس»، رئیس‌جمهوری تشکیلات خودگردان فلسطین گفت که ‌برای جلوگیری از «گسترش» درگیری پس از حمله غافلگیرکننده حماس به سرزمین‌های اشغالی تلاش می‌کند. وی به عباس گفت که پادشاهی عربستان همچنان در کنار مردم فلسطین برای دستیابی به حقوق مشروع خود برای زندگی شایسته، دستیابی به امیدها و آرزوهای آنها و دستیابی به صلح عادلانه و پایدار می‌ایستد.

نظر شما