شناسهٔ خبر: 62823853 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

غزه درآستانه اشغال و ویرانی

ستاره صبح - پویان ابراهیمی: جنگ بین فلسطینی‌ها و اسراییلی‌ها که از ر.وز شنبه شروع شد، متاسفانه همچنان ادامه دارد. حمله حماس به اسراییل تلفات جانی و مالی فراوانی برای رژیم اشغالگر در پی داشت که در 75سال گذشته بی سابقه بوده است. این جنگ تاکنون صدها تن را از طرفین به کام مرگ برده و مهمتر اینکه تعداد زیادی غیرنظامی از دو طرف کشته شده‌اند. اسراییل پس از این شکست بیرحمانه شهر غزه و ساکنان آن را زیر بمباران قرار داده و جان تعداد زیادی از افراد بی گناه، غیرنظامی و کودک را گرفته است. بمباران‌ها، زیرساخت‌ها و ساختمانهای زیادی را به تلی از خاک تبدیل کرده است. اسراییل مدعی شده که تا شب گذشته 1000 نقطه در منطقه خودمختار غزه را بمباران کرده است. اتفاق شوم دیگر این است که آب، برق و گاز به روی ساکنان غزه بسته شده و بدتر آن که همه راههای کمک رسانی به غزه محاصره شده نیز توسط ارتش رژیم اشغالگر بسته شده است. بدتر اینکه شعله‌های جنگ به جنوب لبنان کشیده شده و خبرها حاکی از آن است که تعدادی از نیروهای اسراییلی و حزب الله زخمی شده ویاجانشان را از دست داده‌اند. شواهد و قراین نشان می‌دهد که اسراییل قصد اشغال غزه را دارد. اگر چنین اتفاقی رخ دهد جنگ وارد مرحله خطرناکی می‌شود زیرا در آن صورت حزب الله به جنگ ورود ییدا خواهد کرد. آن گاه خواه ناخواه پای ایران هم به جنگ کشیده خواهد شد. البته برخی گمانه زنی ها این است که روس‌ها در پشت صحنه حمله حماس به اسرائیل بوده اند تا با شعله ور کردن جنگ در خاورمیانه تمرکز غرب از اوکراین به خاورمیانه معطوف شود تا پوتین بتواند اوکراین را شکست و این کشور را اشغال کند و فردی مثل رمضان قدیروف که در چچن دست نشانده پوتین است را در اوکراین هم بگمارد. مشاهدات میدانی نشان می‌دهد که مردم ایران به هیچ وجه علاقه به ورود کشور به اختلافات دیرینه فلسطینیان که یک موضوع عبری- عربی و آمریکایی است ندارد. در این شرایط ایران باید با حمایت حقوقی از فلسطینیان خواستار اجرای قطعنامه 242 شورای امنیت که از رژیم اشغالگر می‌خواهد به پشت مرزهای 1967 برگردد،شود. یا اینکه از طرح تشکیل دو دولت که عربستان، چین و آمریکا به دنبال آن بودند حمایت کند. مهم‌تر اینکه نباید برخی حرف‌هایی بزنند که مخالفان انگشت اتهام را به سوی تهران اشاره روند.

صاحب‌خبر -

ستاره صبح/علی فرزادی:سومین روز از حمله حماس به اسرائیل در حالی آغاز شد که وثایع بین المللی حول این حمله شدت گرفت.چین،عراق،امارات و قطر به موضع جنگ ورود کردند و هرکدام برای ایجاد صلح نظراتی را پیشنهاد دادند.در ادامه جزئیات را می خوانید:

سومین روز درگیری
درگیری‌ها میان نیروهای فلسطینی غزه و ارتش اسرائیل پس از آغاز عملیات «طوفان الأقصی» وارد سومین روز خود شد.سومین روز درگیریبه گزارش «الجزیره»، در حالی که  اسرائیل به حملات خود به مناطق گوناگون نوار غزه ادامه می‌دهد، نیروهای گردان‌های عزالدین قسام نیز به حملات راکتی خود به سمت اسرائیل ادامه می‌دهند.

آمار تلفات
روزنامه «یدیعوت احرونوت» در گزارشی تأکید کرد که برآوردها نشان می‌دهد که تعداد کشتگان اسرائیل در این عملیات به هزار نفر رسیده و شمار اسیران اسرائیلی نیز بیش از 150 نفر است، هرچند آمارهای رسمی اسرائیل تا این لحظه از 700 کشته سخن می‌گوید. تعداد مجروحان اسرائیل نیز 2200 تن اعلام شده است.همزمان ارتش اسرائیل نیز اعلام کرد که در عملیات طوفان الأقصی 73 تن از نیروهایش از جمله 5 نیروی گردان ویژه کشته شده‌اند.بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل سرهنگ «گال هرش» را مأمور پرونده مفقودان و ربوده شدگان کرد و گفت که اسرائیل «در وضعیت جنگی است و پیروز خواهد شد».همچنین در نزدیکی مرز لبنان و در حین تلاش برای عبور از یک مانع نظامی در منطقه، 4 اسرائیلی بر اثر آتش خودی زخمی شدند.در غزه، وزارت بهداشت فلسطین از شهادت 413 تن از جمله 78 کودک و زخمی شدن 2300 تن از جمله 120 کودک در حملات اسرائیل به نوار غزه خبر داد.وزارت داخله در نوار غزه صبح دیروز (دوشنبه) اعلام کرد که اشغالگران حملات خود را تشدید کرده اند و در ساعت های اخیر به صورت همزمان صدها نقطه را هدف قرار داده اند.

سقوط شکل
همزمان خبرگزاری رویترز اعلام کرد که «شکل» اسرائیل به کم‌ترین میزان ارزش خود در برابر دلار در 8 سال گذشته رسیده و 3 درصد کاهش قیمت یافته است.


تل آویو: همچنان قصد عادی سازی روابط 
با عربستان را داریم
جلعاد اردان، نماینده دائم اسرائیل در سازمان ملل گفت که اسرائیل همچنان قصد عادی سازی روابط با عربستان را دارد.به گزارش روسیا الیوم، وی در واکنش به درگیری ها با حماس در فلسطین گفت که هیچ دلیلی برای لغو این مساله از برنامه خود نمی بینیم.اردان افزود که معتقدیم کشورهای معتدلی در منطقه ما وجود دارند که به دنبال عادی سازی روابط و زندگی در صلح هستند و عربستان قطعا یکی از آن کشورها است.نماینده دائم اسرائیل در سازمان ملل گفت که هنوز به دنبال عادی سازی روابط با عربستان هستیم و هر آنچه در توان داریم برای همزیستی با همسایگان مان تلاش می کنیم.

النخاله: تنها جهاد اسلامی 
30 اسرائیلی را به اسارت گرفته است
 زیاد النخاله، دبیرکل جنبش جهاد اسلامی گفت که دشمن شکسته شد و از ساعت های نخست از همپیمان خود امریکا که راس شر در جهان است کمک خواسته است.به گزارش الجزیره، وی افزود که ملت شجاع ما مواضع نظامی و شهرک های دشمن را محاصره می کند.النخاله اظهار داشت که دشمن معتقد است با کشتار و جنایت علیه غیرنظامیان می تواند اراده ملت فلسطین را بشکند.دبیرکل جنبش جهاد اسلامی گفت که دشمن می‌خواهد با بمباران خانه‌ها و قتل و کشتار غیرنظامیان روحیه از دست رفته‌اش را بازیابد.وی با اشاره به اینکه اسرای دشمن ده‌ها نفر و شاید هم بسیار بیشتر از این باشند، گفت که تنها جهاد اسلامی 30 اسرائیلی را به اسارت گرفته است.

شلیک 12 راکت از جنوب لبنان به سمت اسرائیل
رسانه های اسرائیلی اعلام کردند که آژیرهای خطر در الجلیل الاعلی در شمال اسرائیل به صدا در آمده است.به گزارش الجزیره، 12 راکت از جنوب لبنان به سمت الجلیل الاعلی و جبل الشیخ شلیک شده است.سخنگوی نظامی اسرائیل اعلام کرد که آژیرهای خطر در یفتاح و راموت نفتالی در الجلیل به صدا در آمده است.این برای چندمین بار است که طی نبرد طوفان الاقصی، از لبنان به سمت اسرائیل راکت شلیک می شود.

وساطت قطر برای مبادله فوری اسرا بین حماس و اسرائیل
منابعی در حماس اعلام کردند که قطر در حال وساطت برای انجام مبادله فوری اسرا بین حماس و اسرائیل است.به گزارش الجزیره، یک منبع در جنبش حماس در گفتگو با خبرگزاری چینی شینخوا گفت که حماس به قطر ابلاغ کرده مخالفتی با چنین مبادله‌ای ندارد.این منبع بیان کرد که حماس خواستار آزادی تمامی زنان اسیر فلسطینی از زندان‌های اسرائیل شده است.

وزیر دفاع اسرائیل دستور محاصره کامل غزه را صادر کرد
یوآف گالانت، وزیر دفاع اسرائیل دستور محاصره کامل غزه را صادر و تهدید کرد که این محاصره شامل قطع برق و غذا و سوخت هم خواهد شد.به گزارش «الجزیره» گالانت فلسطینیان را «حیوانات انسان نما» توصیف کرد و گفت که اسرائیل مطابق با همین توصیف رفتار خواهد کرد.گردان های القسام نیز اعلام کردند که در پاسخ به بمباران خانه های شهروندان درنوار غزه، تل آویو و قدس را با رگبار موشکی مورد هدف قرار دادند.حملات اسرائیل در سومین روز به غزه همچنین موجب تخریب 6 مسجد و 4 مدرسه شده است.ارتش اسرائیل اعلام کرد که 300 هزار نیروی ذخیره خود را برای شرکت در بزرگترین عملیاتش فراخوانده است.ارتش اسرائیل تأکید کرد که حملات هوایی خود به غزه را تشدید کرده و افزود که حملات تا «تحقق امنیت کامل برای ساکنان اسرائیل» ادامه خواهد داشت.

تعلیق کمک های مالی آلمان و اتریش به فلسطین
 اتریش از تعلیق کمک‌های مالی به فلسطین خبر داد. «الکساندر شالنبرگ»، وزیر ‌خارجه اتریش گفت که اتریش کمک‌های خود به فلسطین‌ را که در مجموع حدود ۱۹ میلیون یورو (۲۰ میلیون دلار) برای چند پروژه معدود است، در پاسخ به حمله حماس به رژیم صهیونیستی، متوقف می‌کند.آلمان از توقف کمک‌ها به فلسطین خبر داد. آلمان نیز اعلام کرد که به‌عنوان بخشی از بررسی جامع کمک‌های مالی، پس از عملیات ‌«سیل الاقصی» که توسط جنبش حماس ‌علیه رژیم صهیونیستی آغاز شد، به طور موقت کمک‌های توسعه‌ای خود به سرزمین‌های فلسطینی را متوقف می‌کند.

نظر شما