شناسهٔ خبر: 62830683 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

تحلیلگر لبنانی در گفت‌وگو با ایکنا:

وحدت گروه‌های مقاومت پیروزی راهبردی بر صهیونیست‌ها را رقم می‌زند + فیلم

ناجی امهز پیرامون عملیات طوفان الاقصی، وحدت گروه‌های مقاومت را عامل پیروزی راهبردی در این عملیات توصیف و آن را پایانی بر طرح‌های سازش با رژیم صهیونیستی و تداوم اشغالگری توصیف کرد.

صاحب‌خبر -

آماده/وحدت گروه‌های مقاومت عامل پیروزی راهبردی بر صهیونیست‌ها و شکست طرح‌های سازش با رژیم صهیونیستی

ناجی امهز، تحلیلگر مسائل سیاسی از لبنان در گفت‌وگو با ایکنا پیرامون عملیات طوفان الاقصی، به بیان پیامدهای این عملیات برای رژیم صهیونیستی، عادی‌سازی روابط با این رژیم از سوی کشورهای عربی و اسلامی، آینده سیاسی این رژیم و همچنین وحدت صفوف گروه‌های مقاومت و امکان حضور دیگر گروه‌های مقاومت در این عملیات و نبرد بزرگ پرداخت.

از دید وی این پیروزی بزرگ گروه‌های مقاومت و شکست و ناتوانی آشکار اطلاعاتی و نظامی رژیم صهیونیستی مهر پایانی بر طرح‌های گسترده جهانی و صهیونیستی برای عادی‌سازی حضور رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی و  عادی‌سازی روابط با آن و همچنین رسوایی و عجز حامیان این طرح خواهد بود. از سویی این عملیات پایانی بر حیات سیاسی نتانیاهو نیز خواهد بود که با وجود ارتکاب جنایت‌های فراوان سرانجام نتوانست اشغالگری را تثبیت سازد. به گفته این تحلیلگر لبنانی این امر حاصل وحدت صفوف گروه‌های مقاومت و ایمان به جهاد برای رسیدن به هدف خود بوده است.

بیشتر بخوانید:

  • نابودی آینده سیاسی نتانیاهو با شکست مفتضحانه در عملیات طوفان الاقصی 
  • عملیات «طوفان الاقصی» تمام معادلات صهیونیست‌ها را بر هم زد 

مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانیم:

ایکنا ـ در ابتدا این سؤال را مطرح می‌کنم که شما این عملیات و شکست اطلاعاتی و نظامی رژیم صهیونیستی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

این شکست پیامدهای بسیاری برای رژیم غاصب صهیونیستی خواهد داشت و این پیامدها تنها نظامی نخواهد بود و همچنین در سطح سیاسی، ثبات سیاسی موجود در این رژیم را به چالش می‌کشد. این عملیات همچنین نشان داد که دشمن صهیونیستی در اطلاع از این عملیات دچار یک شکست اطلاعاتی کامل شده است. چنین به نظر می‌رسد که دشمن صهیونیستی که کمک‌های بسیاری از کشورهای غربی و به علاوه مرتجع منطقه دریافت کرده است و همچنین تلاش‌هایی که برای مشروعیت‌بخشی به این رژیم صورت گرفته است که آخرین مورد آن طرح عادی‌سازی روابط میان عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی بود و این امور به رژیم صهیونیستی نوعی آسایش خاطر داده بود که خیال آن از هرگونه عملیات نظامی راحت بود و در وضعیتی قرار دارد که هیچ‌کس نمی‌تواند به این برتری نظامی خدشه‌ای وارد کند.

وحدت گروه‌های مقاومت پیروزی راهبردی بر صهیونیست‌ها را رقم می‌زند

رسانه‌های صهیونیستی و همچنین رسانه‌های سازشکارانه این برتری را تبلیغ و تصریح می‌کردند که کسی نمی‌تواند این برتری را به چالش بکشد؛ اما عملیات طوفان الاقصی این معادله نظامی و اطلاعاتی را دگرگون ساخت و نشان داد که محور مقاومت و مقاومت فلسطین قادر به دگرگونی این تصویر، در هم شکستن برتری فرض شده و نابودی بسیاری از تجهیزات نظامی صهیونیستی است و همچنین قادر به حمله به شهرک‌های صهیونیست‌نشین و آزادسازی سرزمینی است که از سال 1968 اشغال شده است. گرفتن بیش از صد اسیر و اینکه تلفات رژیم صهیونیستی به بیش از 500 نفر رسیده، نشان می‌دهد رژیم صهیونیستی با تمام معیارها شکست خورده است در حالی که تصور می‌کرد از سلاح مقاومت در امان و از ضربات مقاومت به دور است.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_3177222"><script type="text/JavaScript" src="https://iqna.ir/fa/news/play/embed/4174099/3177222?width=400&height=300"></script></div>

ایکنا ـ به نظر شما مهم‌ترین دستاوردهای امنیتی و نظامی که این عملیات برای مقاومت فلسطین داشته چه بوده است؟

 می‌توان گفت مهم‌ترین دستاورد امنیتی این عملیات این بود که دشمن صهیونیستی قادر به نفوذ در صفوف مقاومت نبوده و دست‌کم نتوانسته است به اطلاعات بنیادینی از این دست یابد که مقاومت در حال آماده‌سازی برای انجام یک عملیات بزرگ است. این نشان می‌دهد که دشمن در سطح اطلاعاتی و نظامی ناتوان بوده و همچنین نشان می‌دهد که معادله نظامی برقرار شده از سوی رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های فلسطینی شکست خورده است. این رژیم با غافلگیری‌های بسیاری در این سرزمین‌ها مواجه شده و همچنین عملیات‌ها و اقدامات مختلفی از سوی مردم فلسطین این رژیم را به چالش کشیده است.

 با وجود کمک‌های فراوانی که رژیم صهیونیستی از آمریکا و دیگران دریافت کرده است؛ اتفاقاتی که در صحنه افتاد نشان می‌دهد همان‌طور که شهید سیدعباس موسوی می‌گفت اسرائیل ساقط خواهد شد و همان‌طور سیدحسن نصرالله چنین می‌گفت: «این اسرائیل از خانه عنکبوت نیز سست‌تر است».

امروز تمام این جنبش‌های مقاومتی که عملیات را علیه رژیم صهیونیستی هدایت می‌کنند؛ شهید بزرگ سردار سلیمانی تلاش بسیاری برای آموزش آنها کرد و تجهیزات و حمایت‌های مادی و معنوی فراوانی از آن به عمل آورد و این امر در نهایت منجر به پیروزی فلسطین شده است.

وحدت گروه‌های مقاومت پیروزی راهبردی بر صهیونیست‌ها را رقم می‌زند

 این وقایع نشان داد که رژیم صهیونیستی در حال افول است و در مقابل مقاومت در حال اوج گرفتن است. این وضعیت کنونی است و معادله بزرگ نیز این است. عجز منطقه‌ای و بین‌المللی از وارد شدن به درگیری حتی تلاش برای ورود به گفت‌وگو با گروه‌های مقاومت و تلاش برای دریافت تضمین‌ از گروه‌های مقاومت نشان می‌دهد که این گروه‌های مبارز از نظر اطلاعاتی دشمن را در سطح نظامی و سیاسی شکست داده و توانسته است اهداف سیاسی خود را محقق سازد و سخنانی وجود دارد که دشمن صهیونیستی آماده است تا تمام ضمانت‌ها را ارائه دهد تا بتواند اسرای خود را نزد مقاومت آزاد و یا آنکه تمام زندانیان در زندان‌های رژیم صهیونیستی را آزاد کند. می‌خواهم بگویم که عملیات طوفان الاقصی تا تحقق اهداف آن عملیاتی بنیادین است و باید تداوم پیدا کند و ملت فلسطین نیز باید این پیروزی بزرگ را که طوفان الاقصی موفق به تحقق آن شده است، همراهی کند.

ایکنا ـ آیا می‌توان گفت که عملیات طوفان الاقصی کابوس سقوط رژیم صهیونیستی را به واقعیت بدل ساخته است؟

 قطعاً، امروز مانند دیروز نیست و معادلات به طور کامل دگرگون شده است و دشمن صهیونیستی سیلی بزرگی خورد که نمی‌تواند آن را ناچیز شمرده و تقلیل دهد. این رژیم در مدت 24 ساعت، تلفاتی به اندازه تلفات جنگ‌هایی داده است که با دولت‌های همسایه پیش‌تر در جریان بوده و آن را جنگ کبیر می‌نامد. تلفات زخمی‌ها و اسرای این رژیم بسیار زیاد است و این نشان می‌دهد که هیبت و جایگاه خود را از دست داده و دیگر نمی‌تواند از این سخن بگوید که تنها قدرتی است که می‌تواند منطقه خاورمیانه را شکل دهد.

این رژیم اکنون اسیر این معادله راهبردی و استراتژیک مقاومت بوده که دو روز قبل ایجاد کرده است و همچنین در وحشت از ورود مقاومت لبنان به این معادله است. درگیری‌ها در مرزهای شمالی فلسطین اشغالی نشان داد که رژیم صهیونیستی قادر به ورود به درگیری با حزب‌الله نیست از این‌رو تمام داده‌ها نشان می‌دهد که رژیم صهیونیستی به پایان نزدیک می‌شود.

 ایکنا ـ آینده سیاسی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

نتانیاهو پیش از آغاز این جنگ تمام ابزارهای خود را از لحظه‌ای که به حکومت رسیده، از دست داده است به ویژه از زمانی که تحولات موسوم به اصلاحات قضایی آغاز و در پی آن تظاهرات شروع شد که خواهان محاکمه او بودند. همچنین نتانیاهو در تحقق تمام وعده‌های سیاسی و نظامی خود ناکام ماند و حتی از دگرگون ساختن وضعیت موازنه قدرت و درگیری با جمهوری اسلامی در منطقه نیز ناتوان ماند به ویژه در زمانی که بایدن به فلسطین اشغالی سفر و تصریح کرد که گفت‌وگو با ایران ضرورتی است که باید همگان آن را دنبال کنند. نتانیاهو همچنین بسیاری از خواسته‌های خود را برای دستیابی به پشتیبانی بین‌المللی هنگامی که در سازمان ملل متحد از انجام عملیات نظامی علیه جمهوری اسلامی ایران دفاع کرد نیز بر باد رفته یافت.

وحدت گروه‌های مقاومت پیروزی راهبردی بر صهیونیست‌ها را رقم می‌زند

 ازاین‌رو نتانیاهو قبل از عملیات طوفان الاقصی ساقط شده بود و با بحران داخلی بزرگ و همچنین بحرانی در سطح بین‌الملل مواجه بود و حتی بایدن نیز حاضر به دیدار با او نشد و دیدار اخیر نیز در حاشیه نشست مجمع عمومی برگزار شد. نتانیاهو اکنون چه بسا باید ورشکستگی خود را اعلام کند و آخرین ژنرال دشمن صهیونیستی است. از این‌ رو عملیات طوفان الاقصی درهم‌ شکننده او خواهد بود، فردی که همواره از خشونت بهره گرفته و حقوق بشر را نقض کرده و جنایت‌هایی مرتکب شده که می‌توان آن را جنایت‌های جنگی دانست.

 امروز این عملیات، آینده سیاسی نتانیاهو و آرزوهای او را به چالش کشید و او دیگر نمی‌تواند خود را از ژنرال‌های بنیان‌گذار و سازنده رژیم صهیونیستی بنامد. نتانیاهو پایان یافته و در انتظار محاکمه خود است امروز سعی می‌کند که از این بحران پس از شکست بزرگی که کل رژیم غاصب در تمامیت خود تجربه کرد، با کمترین تلفات و خسارت‌ها خارج شود.

 ایکنا ـ همان‌طور که می‌دانید شماری از دولت‌های عربی در دوره رئیس‌جمهور سابق آمریکا دونالد ترامپ به عادی‌سازی روابط خود با رژیم صهیونیستی اقدام کردند و اخبار غیررسمی از عادی‌سازی روابط دیگر کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی وجود دارد در این چارچوب بسیاری از شخصیت‌ها و سازمان‌های عربی می‌گویند که عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی و تکیه بر آن امری محکوم به شکست است، عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی بعد از عملیات طوفان الاقصی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

در مورد عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی و اقدام بسیاری از کشورهای عربی برای سازش با رژیم صهیونیستی و همچنین سخن از تضمینات فراوانی که از سوی کشورها به رژیم غاصب داده شده است و ارائه پشتیبانی مادی و معنوی به این رژیم فقط در برابر دریافت تضمین‌های امنیتی و دفاع مشترک از ایالات متحده آمریکا بود، امری که تاکنون نیز دولت آمریکا حاضر به ارائه آن نشده است. ازاین‌رو نخستین زیانکار اصلی از عملیات طوفان الاقصی رژیم‌های مزدور و مرتجع عربی هستند که دائماً به دنبال توجیه اقدامات خود در راستای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی هستند اما آنچه که در دو روز گذشته اتفاق افتاد حقیقت این رژیم‌های عربی را روشن کرد.

به نظر من امروز ما پس از عملیات طوفان الاقصی در مرحله جدیدی هستیم مرحله‌ای که حتی آن‌هایی که به دنبال عادی‌سازی روابط بودند دیگر شهامت آن را ندار‌ند که آشکارا از آن سخن بگویند چرا که طرح آن‌ها به شکست انجامید و مقاومت پیروز شد و ما در برابر پیروزی جدید هستیم و این قوای مزدور امروز نیازمند آن هستند تا خیانت خود را به آرمان‌های عربی و اسلامی در پشتیبانی از رژیم صهیونیستی و آشکار ساختن تمایل خود برای عادی‌سازی روابط با این رژیم را در نزد ملت‌های خود توجیه کنند.

و سؤالی که می‌ماند این است که موضع گروه‌های فلسطینی در برابر این رژیم‌های سازشگر چیست که از آرمان آنها شانه خالی کردند و در کنار ستمکاران ایستاده و خنجری بر پشت مقاومت زدند.

ما امروز در برابر دو موضع متفاوت قرار داریم: جمهوری اسلامی که همواره کمک‌های فراوان مادی و معنوی به مقاومت ارائه کرده است در مقابل بسیاری از دولت‌های عربی سعی کردند تا روابط خود را با رژیم صهیونیستی عادی کنند و آرمان فلسطین را واسطه‌ای برای منافع خویش کرده و فلسطینیان را خوار سازند و آنها را از دریا و زمین و در زمینه اقتصادی محاصره کنند و مانع ارائه کمک‌ها به ملت فلسطین شوند. ما در برابر صحنه جدیدی قرار داریم این صحنه است که به نظر من ملت‌های عرب با وجود تمام محدودیت‌هایی که با آن مواجه هستند، نمی‌توانند نسبت به آنچه در جریان است ساکت بمانند.

در پایان باید گفت که عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی در نتیجه طوفان الاقصی به محاق رفت و نتانیاهو و همچنین تکیه به غرب نیز این‌گونه شد، چرا که نمی‌تواند در این بحران کاری کند امروز جنگ در جریان است و همه منتظر هستند تا پیروزی مقاومت را ببینند، در مقابل دشمن صهیونیستی در بحران غرق است و به دنبال راهی برای رهایی از آن و به دنبال دوستان مزدور خود در میان رژیم‌های عربی است تا این رژیم را از بحران خارج کنند یا روزنه‌ای در این دیوار برای او بگشایند. دشمن صهیونیستی در بحران است و همچنین متحدان و پشتیبانان آن از جمله لابی صهیونیستی و دیگر کشورهای حامی این رژیم نیز در بحران هستند. طوفان الاقصی ما را از شرایطی خارج ساخت که بیش از هفتاد سال است از آن رنج می‌بریم.

ایکنا ـ شما نقش این عملیات را در اتحاد گروه‌های مختلف مقاومت در شرایط فعلی چگونه ارزیابی می‌کنید؟ همانطور که مستحضرید طوفان الاقصی هماهنگی خاصی بین گروه‌های مبارز محقق کرد تحلیل شما چیست؟

قطعا بعد از این پیروزی بزرگ و پس از این موفقیت عظیم در سطح نظامی و امنیتی باید گفت که این امر نشان از اتحاد مواضع هماهنگ در گروه‌های مختلف فلسطینی دارد و دولت آمریکا نیز تصریح می‌کند که تشکیلات خودگردان در این وضعیت امروز اصلاً نقشی نداشته و به کلی از این معادله سیاسی موجود غایب است و باید گفت که وحدت صفوف و وحدت عملکرد گروه‌های مقاومت هم در زمینه امنیتی و هم سیاسی است که این معرکه را به پیش می‌برد و سرنوشت را با هم رقم می‌زنند و این گروه‌ها با رهبری واحد و با هدفی واحد این جنگ را پیش می‌برند. امروز گروه‌های مقاومت از اختلافات پیشین به دور هستند و بیش از هر زمان دیگری با همدیگر وحدت دارند و چه بسا گفته می‌شود که ایده‌پرداز این عملیات نظامی حتی یک رهبر واحد بوده است و یک شخص بوده که این عملیات را تا مقاومت اسلامی در جنوب لبنان و همزمان مقاومت در فلسطین طراحی کرده ازاین‌رو امروز ما در برابر صحنه‌ای جدید از مقاومت هستیم و همه در برابر یک چشم‌انداز استراتژیک واحد قرار گرفته‌ایم که منجر به پیروزی راهبردی خواهد شد. در این راه تلاش بسیار شده و به ویژه شهید سردار سلیمانی توانست بسیاری از موانع در راه اتحاد گروه‌های مقاومت را حذف کند تا به وحدت امروز دست پیدا کنند و این پیروزی تاریخی بر دشمن اسرائیلی را محقق سازند.

 
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_3177227"><script type="text/JavaScript" src="https://iqna.ir/fa/news/play/embed/4174099/3177227?width=400&height=300"></script></div>

 لذا سخن از وحدت مقاومت امروز سخنی محکم و بجاست و مقاومت توانسته است از خلال این وحدت به دستاوردهای بزرگی دست یابد و از دریچه همین رویکرد واحد و مستحکم بوده که همه گروه‌ها در زمینه نظامی و سیاسی چه در مقاومت اسلامی لبنان و چه گروه‌های مبارز در فلسطین با هم یک‌صدا شده‌اند در حالیکه تمام توافق‌ها از اسلو گرفته تا توافق‌های بعدی همه بدون نتیجه‌ای خاص بر باد رفت و لذا ما با وحدت صفوف مواجه هستیم و همین وحدت است که امروز توانسته است پیروزی‌هایی را محقق سازد؛ این وحدت است که می‌تواند اسرایی را آزاد سازد که حکومت محمود عباس پس از سال‌ها قادر به آزادی آنها نشده است.

ایکنا ـ از نظر شما به عنوان یک تحلیلگر آیا امکان ورود گروه‌های دیگر مقاومت از جمله حزب‌الله به این درگیری‌ها نیز وجود دارد؟

 قطعاً حزب‌الله خطوط قرمزی را مشخص و به صراحت اعلام کرده است که هرگونه حمله زمینی به نوار غزه منجر به حمله زمینی حزب‌الله به شمال فلسطین اشغالی می‌شود و دشمن صهیونیستی می‌داند که حزب‌الله قادر به هدف قرار دادن اهداف راهبردی در فلسطین اشغالی است و سید حسن نصرالله نیز تصریح کرده است: بسیاری از اهداف راهبردی نظامی دشمن در برد موشک‌های مقاومت قرار دارند و از این‌رو تمام احتمالات وجود دارد و ما آرزوی آن را داریم که سخن از گفت‌وگوها و ارتباط‌های گروه‌های مقاومت با رژیم‌های عربی منجر به کاهش سرعت این عملیات نشود و مقاومت و موشک‌ها و عملیات آن، عامل اصلی در این وضعیت باشد. مقاومت آماده و دست‌ها بر ماشه است و این عملیات نیازمند واسطه و راه حل‌های میانه نیست بلکه نیازمند نبرد با دشمن صهیونیستی و بازپس‌گیری مقدسات و سرزمین‌های اشغالی شده است. امروز ملت مظلوم فلسطین توانسته است ضد ارتش صهیونیستی و ضد اشغالگران اقدام کند.

اجرا‌: جواد پارسامهر

ترجمه: سعید عدالت‌جو

انتهای پیام

نظر شما