شناسهٔ خبر: 62823611 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

دست‌های خالی افغانستان در امدادرسانی به قربانیان زمین‌لرزه

روزنامه جوان

سه روز پس از وقوع زمین‌لرزه مرگبار افغانستان بحران‌زده که بیش از ۲ هزارو ۵۰۰ کشته و ۱۰ هزار زخمی برجای گذاشته، امداد‌رسانی به حادثه‌دیدگان از سوی مردم محلی در جریان است. گزارش‌ها از این کشور نشان می‌دهد چند روستا به طور کلی ویران شده و عمده مردمانش جان باخته‌اند.

صاحب‌خبر -

روز شنبه پانزدهم مهر دو زلزله مناطق غربی کشور افغانستان را از جمله ولایت‌های هرات، بادغیس و فراه به شدت لرزاند، به طوری که این زمین‌لرزه در کشور‌های ترکمنستان و ازبکستان و حتی در شهر مشهد هم احساس شد.
هنوز هیچ امدادگری به مناطق زلزله زده ۳/۶ ریشتری ولایت هرات و بادغیس راهی نشده‌بودند که رسانه‌های محلی گزارش دادند سه پس‌لرزه بسیار قوی به بزرگی ۲/۶ ریشتر، ۹/۵ ریشتر و ۵/ ۵ ریشتر و همچنین چندین تکان ضعیف‌تر نیز به وقوع پیوسته است.
عمق فاجعه زمانی نمایان شد که نیرو‌های مردمی برای کمک به افراد آسیب‌دیده و زیر آوار مانده با تجهیزات اندک خود شامل بیل و کلنگ راهی مناطق زلزله‌زده شدند و با روستا‌هایی روبه‌رو شدند که به تلی از خاک تبدیل شده‌بود.
روستای نایب رفیع و ولسؤالی از توابع زنده جان شهر هرات از جمله روستا‌هایی است که وقتی دوربین خبرگزاری‌ها همراه نیرو‌های مردمی وارد آنجا شد به جز چند خانه گنبدی شکل که نیمه‌آوار هنوز پا برجا بود، خانه دیگری دیده نمی‌شد. خانه‌های خشتی و گلی این روستا که قبل از این گفته می‌شد هزار و ۷۰۰ نفر در آن زندگی می‌کردند، ویران شده بودند که به نظر می‌رسید هیچ انسان و جنبنده‌ای از آن جان سالم به در نبرده‌است.
یکی از اهالی روستا که تمامی اعضای خانواده‌اش را دراین زلزله از دست داده‌بود، به خبرنگاران گفت: «به جز چند نفر از ساکنان روستا که آن هم هنگام زلزله بیرون از روستا بودند، کسی زنده نمانده‌است. من چوپان هستم و زمان زلزله همراه گوسفندانم در بیابان بودم و وقتی به روستا آمدم همه خانه‌ها آوار شده‌بودند و فهمیدم تمامی پنج نفر از اعضای خانواده‌ام همراه ساکنان دیگر زیر آوار فوت کرده‌اند.»
مرد دیگری هم گفت: «از میان پنج خانواده از بستگان من فقط دو نفر زنده مانده‌ایم و ما دو نفر هم لحظه زلزله بیرون از روستا بودیم.»
غیر از این دو روستا به گفته افراد محلی، هشت روستای دیگر در این منطقه قرار دارد که بر اثر همین زمین لرزه وضعیتی مشابه روستای نایب رفیع و ولسؤالی دارند، گفته می‌شود هنوز هیچ امدادگری پا به آن روستا نگذشته‌است.
البته آن طوری که در گزارش‌های تصویری آمده‌است، مردم کشور افغانستان همراه امدادگران خودجوش با همان وسایل اندک خود هر روز صبح راهی روستا‌های زلزله‌زده می‌شوند و با بیل و کلنگ اجساد را از زیر آوار بیرون می‌آورند. در این میان افرادی هم هستند که امید دارند بستگانشان را از زیر آوار زنده بیرون بیاورند و به همین دلیل هم خستگی‌ناپذیر تلاش می‌کنند.
یکی از امداداگران می‌گوید: «تا روز یک‌شنبه در این دو روستا بیش از ۳۰۰ جسد کشف شد و تعدادی هم زنده بیرون آورده‌شدند و برای درمان با بالگرد به بیمارستان منتقل شدند. الان هم مردم در تلاشند تا افراد گرفتار شده را از زیر آوار بیرون بیاورند.
۲۵۰۰ کشته
مقامات حکومت طالبان اعلام کردند که شمار قربانیان زلزله به ۲هزارو۴۴۵ نفر افزایش یافته است و خواستار کمک‌های بین‌المللی در زمینه غذا و دارو برای کمک به زلزله‌زدگان شدند.
روز گذشته هم اعلام شد که شمار جانباختگان زلزله این کشور به بیش از ۲هزار نفر افزایش یافته است.
به گفته مقامات افغانستانی عملیات امداد و نجات برای یافتن افراد گرفتار در زیر آوار ادامه دارد و احتمال افزایش کشته‌های این حادثه نیز زیاد است به طوری که ده‌ها روستا در ولسؤالی (شهرستان) «زنده جان» به طور کامل ویران شده‌اند و ۶۰۰ زخمی نیز از زیر آوار بیرون کشیده‌شد.
بنابر گزارش سازمان زمین‌شناسی امریکا، قدرت این دو زلزله ۲/۶ ریشتر بوده و مرکز زمین‌لرزه حدود ۲۵ مایلی شمال‌غربی شهر هرات در نزدیکی مناطق مرزی ایران قرار داشت و حداقل هفت پس‌لرزه به دنبال این دو زلزله رخ داد؛ فاصله دو زلزله کمتر از دو ساعت بود.

نظر شما