شناسهٔ خبر: 62812800 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

حضور ۴۰ کشور در جشنواره فیلم کودک و نوجوان

در حالی سی و پنجمین دوره جشنواره کودک و نوجوان در اصفهان در حال برگزاری است که گویا در این دوره از جشنواره هم خبری از کارگردان­‌های بزرگی که سال­ها در ژانر کودک فعالیت کردند نیست!

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران توانا، جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان در حالی وارد سی پنجمین دوره‌ی خود شد که اصفهان بعد از ۲۳ بار میزبانی،  آن را بخشی از حافظه تاریخی و هویت فرهنگی خود می‌داند. داستان جشنواره کودک و نوجوان به سال ۱۳۶۱ بازمی‌گردد. جشنواره ای با اهمیت که در سنت سینمای ایران طی سال‌های حیات خود فراز و فرودهای زیادی را پشت سر گذاشته است. 

حضور چشمگیر فیلم های خارجی در جشنواره کودک

در این رویداد سینمایی که با مشارکت سازمان سینمایی، بنیاد سینمایی فارابی و شهرداری اصفهان برگزار می‌شود امسال در بخش بین‌الملل ۲۰۰ فیلم کوتاه پویانمایی و بلند سینمایی از ۴۰ کشور به رقابت می‌پردازند. علاوه بر این۳۵۹ اثر در بخش ملی، ١٨٩ فیلم کوتاه داستانی، ١١٨ پویانمایی، ٣۵ فیلم بلند تلویزیونی و ١٧ فیلم بلند سینمایی ملی نیز در دبیرخانه جشنواره اعلام وصول‌شده است.

بر اساس گزارش مجید زین‌العابدین دبیر این دوره از جشنواره کودک، بزرگداشت دو هنرمند فقید زنده‌یاد «ایرج تقی پور» تهیه‌کننده و پژوهشگر و زنده‌یاد «آرش میر احمدی» برگزار خواهد شد، کسانی که عمری را در عرصه کار کودک و نوجوان سپری کرده‌اند و امروز در میان ما نیستند اما یادشان مرور خاطراتی است که کودکی‌مان را از قاب تلویزیون به ما یادآوری می‌کند همچنین در این دوره از پیشکسوت عرصه هنر  «منوچهر ولی زاده » صداپیشه و «بهرام دهقان‌یار» آهنگساز نیز تجلیل خواهد شد. 

زین‌العابدین با تأکید بر افزایش ظرفیت جشنواره گفت: امسال با توجه به ارتقای ظرفیت جشنواره، حدود ۹۰۰ نفر در حوزه داوران کودک و ۴۵ نفر خبرنگار کودک داریم که این تعداد در طول ۳۵ دوره از جشنواره بی‌سابقه بوده است.

مجید زین العابدین دبیر جشنواره ۳۵ کودک و نوجوان، برای این دوره، شعار «بچه‎‌ها به سمت قله» را انتخاب کرده است. زین العابدین در توضیح این شعار میگوید: این شعار به این معنا است که امید ما به شما بچه‌ها است که قله‌های موفقیت را فتح کنید. در واقع قرار است کودکان و نوجوانانِ شما را آرمان‌گرا و کمال طلب تربیت کنیم تا به اول شدن و بالا رفتن فکر کنند.

ردای قضاوت در جشنواره به دوش چه کسانی است؟

فهرست امسال اعضای هیئت‌داوران در بخش داخلی و بین‌المللی، امید به داوری شایسته‌ای را نوید می‌دهد. «مرضیه برومند» از ایران، «علیرضا خمسه» از ایران، «مونیکا واهی» از هندوستان، «یرژی موسکوویچ» از لهستان، «دراگان میلینکوویچ فیمون» از صربستان، «ملیکا زعیری» از فرانسه و «جون خوآنگ» از چین را به عنوان اعضای «هیئت‌داوران بخش فیلم‌های بلند بین‌الملل» در پشت میز قضاوت می‌نشینند.

همچنین «هادی محمدیان» از ایران، «حکمت مطشر مجیدالبیدان» از عراق، «آتینا ریکاکی» از یونان، «ختام سیدعبدالقادر» از عمان و «ماریا بزنکووا» از روسیه اعضای «هیئت‌داوران بخش کوتاه و پویانمایی بین‌الملل» جشنواره سی و پنجم هستند.

بنا به اعلام دبیر جشنواره، داوران سیفژ در این دوره از جشنواره را نیز «واسیلیس کارامیتانیس» از یونان، «اما پندیوک» از رومانی و «آزاده شکوری‌راد» از ایران تشکیل می‌دهند.

همچنین در بخش داوری ملی نیز «رسول صدرعاملی» تهیه‌کننده و کارگردان، «حامد جعفری» تهیه‌کننده، «جهانبخش سلطانی» بازیگر، «امرالله احمدجو» فیلمنامه‌نویس و کارگردان و «پوران درخشنده» تهیه‌کننده و کارگردان را به عنوان اعضای هیئت‌داوران بخش فیلم‌های بلند داستانی معرفی کرده است .

همچنین «محمدرضا عرب» کارگردان، «روانبخش صادقی» پویانما و «مریم اسمی‌خانی» کارگردان «اعضای هیئت‌داوران بخش کوتاه و پویانمایی» این دوره از جشنواره هستند.

جشنواره کودک آنطور که هست، آنطور که باید باشد

جشنواره فیلم کودک تنها برای ساخت اوقاتی فرح‌بخش برای کودکان تدارک دیده نمی‌شود. نکته‌ای که غلامرضا آزادی کارگردان و تهیه‌کننده، درباره تأثیرگذاری فیلم‌های کودک می‌گوید این است که میزان تأثیرگذاری فیلم‌های کودک بستگی به نحوه کار فیلم‌ساز دارد، وقتی فیلمی را باهدف سرگرم کردن و بدون هیچ شناختی می‌سازند تا فقط در گیشه فروش بالایی داشته باشد، بحث تأثیرگذاری از بین می‌رود.

او معتقد است که هدف ساخت بسیاری از آثار، تنها تجارت است و مسئولان سینمایی نیز بیشتر طرفدار سینمای تجاری شده‌اند و به فیلم‌های فرهنگی اهمیتی داده نمی‌شود.

رصد فیلم هایی که مجوز ساخت گرفته اند، نشان می دهد در سال گذشته ساخت فیلم کودک و کارگردانان شناخته شده در عرصه کودک در حد صفر است. شنیده‌­ها حاکی از این است که گویا در این دوره از جشنواره هم مانند سال­‌های اخیر خبری از کارگردان­‌های بزرگی که سال­ها در ژانر کودک فعالیت کردند و کودکان و دنیای آنها برایشان مهم و با ارزش است، نیست! و این سینما در مافیای اکران جایگاهی ندارد.

به نظر کارشناسان حوزه سینمای کودک به طور کلی اکثر فیلم‌هایی که درحال حاضر روی پرده سینما می‌روند، درباره کودکان هستند و نه برای کودکان؛ یعنی بیشتر فیلم‌ها به‌گونه‌ای هستند که بچه‌ها در آن محور نیستند. حتی مشاهده می‌شود که محتوای فیلم‌ها در بسیاری از مواقع نامتعارف است و با فرهنگ مردم و بچه‌های کشورمان هیچ سنخیتی ندارد و این نشان می‌دهد که برنامه خاصی برای ساخت فیلم‌های جریان‌ساز کودک و نوجوان وجود نداشته و از طرفی دیگر اکثر فیلم‌های این حوزه، بیش از توجه به زمینه‌های محتوایی، نگاه‌شان به گیشه است و از راهبرد و ایجاد تفکر در ذهن کودکان غافلند و نمی‌توانند روحیه ملی و میهنی را در وجودشان پرورش دهند؛ بنابراین ما نیاز به همراهی و سیاست‌گذاری تمام نهاد‌های متولی کودک و نوجوان داریم تا با برنامه‌ریزی و همیاری، خطی روشن در زمینه تفکر، فرهنگ بومی، اسلامی و انقلابی در ذهن کودکان و نوجوانان به یادگار بگذارند.

پایان پیام /

نظر شما