شناسهٔ خبر: 62797380 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایستنا | لینک خبر

اروپا به کمک انویدیا و آرم، ابرکامپیوتر اگزافلاپ می‌سازد

زومیت

صاحب‌خبر -

اولین ابرکامپیوتر اگزافلاپ اتحادیه‌ی اروپا از تراشه‌ی Rhea با معماری‌ ARM و پردازنده‌ی گرافیکی انویدیا استفاده خواهد کرد.

 
ابرکامپیوتر موسوم به Jupiter با بودجه‌ی ۲۷۳ میلیون یورو (حدود ۲۹۰ میلیون دلار) تحت‌نظر سازمانی اروپایی به نام «توافق مشترک محاسبات با عملکرد بالا» و گروهی از شرکت‌های فناوری شامل Eviden و ParTec ساخته می‌شود.
 
در حالی که بیشتر ابرکامپیوترهای جهان از معماری x86 استفاده کرده‌اند، استفاده از پردازنده‌های ARM در ساخت ابرکامپیوترها تاکنون محدود بوده و تنها یکی از ۱۰ ابرکامپیوتر برتر از این معماری استفاده می‌کند. ابرکامپیوتر ژوپیتر نیز وارد این فهرست شده است و از تراشه‌ی Rhea مبتنی بر ARM، تولید‌شده در شرکت فرانسوی SiPearl بهره‌ می‌برد.
 
استفاده‌ی اروپایی‌ها از معماری ARM، اینتل را ناامید کرد
به نقل از HPCWire، استفاده‌ی جوپیتر از معماری آرم، اینتل را ناامید کرد. تیم آبی سال گذشته اعلام کرده بود که آماده‌ است ۳۳ میلیون یورو (۳۵ میلیون دلار) به احداث کارخانه‌ای جدید برای انجام تحقیق‌و‌توسعه در اروپا اختصاص دهد و مدیرعامل تیم آبی با برخی سران اتحادیه‌ی اروپا در این مورد مذاکره کرده بود.
 
تراشه‌ی Rhea تعدادی پردازنده‌ی Neoverse V1 دارد و از پردازنده‌های گرافیکی متنوعی استفاده می‌کند. شاخص‌های عملکردی این پردازنده هنوز مشخص نشده‌اند؛ اما گفته می‌شود که Rhea و ابرکامپیوتر ژوپیتر به‌خوبی از عهده‌ی پردازش محاسبات سطح بالا بر خواهند آمد.
 
 
 
ابرکامپیوتر جوپیتر از کارت گرافیک H100 انویدیا استفاده می‌کند که در رده‌ی محصولات سطح بالا و پرفروش تیم سبز قرار دارد و بر پردازش‌های هوش مصنوعی تمرکز دارد. قیمت کارت گرافیک انویدیا H100 بین ۲۵ تا ۳۰ هزار دلار است و هر کسی نمی‌تواند آن را تهیه کند (به‌طور کلی قیمت پردازنده گرافیکی هوش مصنوعی زیاد محسوب می‌شود).
 
ظهور ابرکامپیوتر اگزافلاپ ژوپیتر نمایانگر تلاش اتحادیه‌ی اروپا برای تبدیل‌شدن به یکی از بازیگران مستقل این صنعت در سطح جهان است. ژوپیتر از پردازنده‌ی Rhea استفاده می‌کند؛ زیرا این پردازنده، محصولی اروپایی و گامی به‌سوی اتکای کامل به‌خود است.
 
علاوه بر ژوپیتر، اتحادیه‌ی اروپا در حال توسعه‌ی دومین ابرکامپیوتر اگزافلاپ فرانسوی است که انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۵ به بهره‌برداری برسد.

 

نظر شما