شناسهٔ خبر: 62793097 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رییس پژوهشکده سرطان معتمد جهاد دانشگاهی:

نظام سلامت کشور همچنان بر پاشنه رویکرد پرهزینه درمانی می‌چرخد

تهران- ایرنا- رییس پژوهشکده سرطان معتمد جهاد دانشگاهی گفت: متاسفانه نظام سلامت کشور ما بجای آگاهی‌رسانی و پیشگیری همچنان بر پایه نظام پرهزینه درمان محور می‌چرخد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، دکتر رامین صرامی فروشان امروز یکشنبه در نشست خبری پنجمین پویش سراسری پژوهشکده سرطان معتمد جهاد دانشگاهی در سخنانی اظهار داشت: متاسفانه به رغم اینکه مسوولان ما تلاش می کنند این مشکل را حل کنند، نظام سلامت یک نظام پرهزینه بر پایه درمان محوری است.

وی افزود: در نظام درمان محوری منتظر می مانیم بیمار به فازی برسد که بیماری در آن به بالاترین حد خود رسیده و در ادامه نیز پروتکل های درمانی را با بهترین استانداردها و شرایط برای بیمار اجرا می کنیم.

صرامی فروشان ادامه داد: این در حالی است که نظام درمان محور در مقابل نظام پیشگیری بسیار هزینه‌بر است. هم هزینه انسانی هم هزینه ای که به نظام سلامت وارد می کند، بسیار بالاست.

نظام سلامت کشور همچنان بر پاشنه نظام پرهزینه درمان می‌چرخد

رییس پژوهشکده سرطان معتمد جهاد دانشگاهی با تاکید بر اینکه، می توان با تشخیص به موقع و پیشگیری نه تنها بسیاری از هزینه ها را در نظام سلامت کاهش داده بلکه شانس بقای بیماران را افزایش دهیم، افزود: متاسفانه ما از این اصل مهم همیشه غافل بوده ایم.

صرامی فروشان اظهار داشت: به عنوان مدیر و مسئول اجرایی این مرکز اعلام می کنم اگر بتوانیم در زمینه سرطان های بانوان از جمله سرطان سینه و آن چه که به خودمان مربوط می شود به جای اینکه منتظر بمانیم بیمار با یک توده کاملا مشخص و پیشرفته به اصطلاح متاستازشده به ما مراجعه و بعد درمان های بسیار پیشرفته را در مورد او اعمال کنیم که عوارض شدیدی هم به دنبال دارد، باید به این نقطه برسیم که با تشخیص به موقع و با پیشگیری از بسیاری از این مشکلات جلوگیری کنیم.

وی با تاکید بر اینکه، این عوارض و بیماری ها واقعا بنیاد خانواد را سست خواهد کرد، افزود: به طور حتم بانوان عمود خیمه خانواده هستند و هنگامی که یک زن دچار بیماری می شود، عوارض و پیامدهای آن به مراتب بیشتر از یک مرد است و ما به جای اینکه منتظر بمانیم تا به این نقطه برسیم، با تشخیص صحیح و به موقع و با پیشگیری می توانیم از بسیاری از این مشکلات جلوگیری کنیم. 

صرامی فروشان گفت: یکی از برنامه های پژوهشکده سرطان معتمد جهاد دانشگاهی که امیدواریم در ماه آینده فاز نخست و مقدماتی این شبکه در مناطق محروم کشور اجرایی و عملیاتی شود، آن است که بانوان این مناطق دارای زمینه سرطان را پیش از اینکه دچار سرطان پیشرفته از جمله سرطان سینه شوند، شناسایی کنیم و با تشخیص به موقع و پروتکل های استاندارد خیمه خانواده ها را حفظ کنیم.

وی ادامه داد: این شبکه بدین شکل نخواهد بود که ما چند مرکز دارای تجهیزات پیشرفته راه اندازی کنیم؛ بلکه یکی از مهمترین زیرساخت های آن پرتال جامع نرم افزاری است به طوری که ماموگرافی بیمار در یک نقطه دوردست کشور انجام شده اما تفسیر بیماری توسط یک تیم با چند نفر از بهترین متخصصان در پایتخت انجام می شود. سپس با کمک هوش مصنوعی تشخیص صحیح داده می شود و پس از تایید، روش درمانی به منطقه ای که تصویر از آنجا ارسال شده بازگردانده می شود.

صرامی‌فروشان ضمن تقدیر از جامعه رسانه ای کشور تاکید کرد: فعالیت های ترویجی و آگاهی بخشی به بانوان جهت حفظ هرچه بیشتر سلامت و پایداری خانواده بخش بسیار مهمی است که تنها به دست افراد توانمند فعال در حوزه رسانه می تواند به شکل موثری انجام شود.

نظر شما