شناسهٔ خبر: 62784667 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اعتماد | لینک خبر

حمله حماس به قلب فلسطین اشغالی

توفان الاقصی

صاحب‌خبر -

گروه جهان

دقيقا در روز يوم كيپور و سالگرد جنگ 6 روزه 1973، گروه حماس در عملياتي بزرگ، گسترده و غافلگير‌كننده عليه اسراييل، توفان‌الاقصي در سرزمين‌هاي اشغالي را رقم زد؛ عملياتي كه به واسطه فراگيري و عمق نفوذ آن به گفته بسياري از كارشناسان طي سال‌هاي اخير سابقه نداشته و ضربه‌اي مهلك به اسراييل وارد كرده است.

طبق گزارش منابع خبري، صبح روز شنبه 5 هزار راكت گردان‌هاي القسام شاخه نظامي جنبش حماس به سمت سرزمين‌هاي اشغالي شليك شده و سپس نيروهاي مقاومت با نفوذ به عمق سرزمين‌ها و شهرك‌هاي اسراييلي برخي مناطق، پايگاه‌ها و يك پاسگاه پليس را تصرف كردند. همچنين شبكه‌هاي اسراييلي اعلام كرده‌اند كه تا ظهر روز شنبه، نيروهاي مقاومت به‌طور آزادانه در سرزمين‌هاي اشغالي و غلات غزه در حال گشت‌زني بوده و برخي صهيونيست‌ها را نيز اسير كرده‌اند؛ به‌طوري‌كه اعلام شده در ميان اين صهيونيست‌ها يك فرمانده ارشد نظامي نيز ديده مي‌شود.

طبق آخرين آمار تا عصر روز شنبه، حمله گسترده نيروهاي مقاومت به مواضع صهيونيست‌ها 150كشته و بیش از هزار مجروح بر جاي گذاشته است. همچنين در حالي كه برخي موشك‌هاي مقاومت به عسقلان و قلب تل‌آويو اصابت كرده، حداقل 53 اسراييلي از جمله ژنرال نمرود الوني فرمانده سابق لشكر غزه در ارتش رژيم صهيونيستي نيز توسط نيروهاي مقاومت به اسارت درآمده‌اند.

اعلام همبستگي گروه‌هاي مقاومت با حماس

از جمله مهم‌ترين تحولاتي كه طي روز گذشته صورت گرفته، اين است كه عمليات نظامي عليه اسراييل توسط شاخه نظامي حماس يعني گردان‌هاي القسام كليد خورده، اما بلافاصله ساير گروه‌هاي مقاومت از جمله گردان‌هاي المجاهدين، گردان‌هاي شهداي الاقصي شاخه نظامي فتح و سرايا القدس به عنوان شاخه نظامي جهاد اسلامي نيز با حماس اعلام همبستگي كرده و اعلام كردند در عمليات توفان‌الاقصي‌عليه‌دشمن صهيونيستي شركت مي‌كنند.

علاوه بر اين حزب‌الله لبنان نيز با صدور بيانيه‌اي ضمن حمايت از عمليات حماس عليه اسراييل اعلام كرد: اين عمليات قهرمانانه پاسخي قاطع به تداوم جنايت‌هاي رژيم اشغالگر و تجاوز پياپي به مقدسات و تاييدي بر اين است كه اراده ملت فلسطين و تفنگ مقاومت تنها گزينه مقابله با تجاوز و اشغالگري است. اين عمليات همچنين حامل پيامي به جهان عرب، كشورهاي اسلامي و جامعه جهاني به ويژه آنهايي است که به دنبال عادي‌سازي روابط با دشمن صهيونيستي هستند و به آنها گوشزد مي‌كند كه مساله فلسطين مساله‌اي جاودان و زنده است و تا زمان پيروزي و آزادي از بين نمي‌رود. در واقع اشاره حزب‌الله لبنان در اين بيانيه به موضوع روند عادي‌سازي روابط ميان عربستان و اسراييل بازمي‌گردد؛ امري كه قرار است با ميانجيگري امريكايي‌ها منجر به ايجاد روابط رسمي ميان رياض و تل آويو شود.

در اين رابطه هر چند كه عربستان و اسراييل اكنون روابط پشت پرده داشته و تاكنون دو وزير صهيونيستي رسما به رياض سفر كرده و حالا نيز قرار است عيديت سلیمان، وزير محيط‌زيست اسراييل نيز به منظور شركت در كنفرانس آب و هوا به عربستان سفر كند، اما اعلام گمانه‌زني‌ها از عادي‌سازي روابط طي ماه‌هاي آينده سبب ناراحتي و در عين حال نگراني جامعه مسلمانان و گروه‌هاي مقاومت در منطقه شده است. به همين دليل هم است كه حزب‌الله لبنان بخشي از بيانيه رسمي خود در اعلام حمايت از گروه‌هاي مقاومت فلسطيني را به‌طور صريح به اين موضوع اختصاص داده و تاكيد كرده است:« ما از امت‌هاي عربي و اسلامي و همچنين آزادگان جهان مي‌خواهيم حمايت خود را از ملت فلسطين و نيروهاي مقاومت اعلام كنند كه بر وحدت ميداني آنها با خون، حرف و عمل تاييد دارد.»

غافلگيري صهيونيست‌ها

حملات گسترده ديروز حماس به سرزمين‌هاي اشغالي با غافلگيري تمام‌عيار صهيونيست‌ها همراه شده است؛ به‌طوري‌كه فيلم‌ها و تصاوير منتشر شده از اين حملات در سرزمين‌هاي اشغالي نشان‌دهنده سراسيمگي صهيونيست‌ها براي پناه گرفتن و فرار است. همچنين این در حالی است كه پناهگاه‌ها در تل‌آويو، عسقلان و شهرك‌هاي اطراف غلات غزه باز شده و وزير جنگ رژيم صهيونيستي تا ۸۰ كيلومتري شهرك‌هاي غلاف غزه را در وضعيت فوق‌العاده اعلام كرده و منابع صهيونيستي نيز اعلام كرده‌اند تا عصر روز شنبه اسراييل كاملا كنترل خود را در غلات غزه از دست داده است.

همچنين طبق گزارش منتشر شده از تلويزيون الجزيره، نيروهاي حماس وارد مركز پليس سديروت شده و علاوه بر در اختيار گرفتن كنترل اين مركز پليس، چندين خودروي نظامي را به غزه منتقل كرده‌اند. در همين رابطه ارتش صهيونيستي نيز حملات هوايي خود را به پايگاه‌هاي جنبش حماس در نوار غزه آغاز كرده و تا عصر روز گذشته منابع خبري اعلام كرده‌اند كه به واسطه حمله هواپيماهاي اسراييلي 161 نفر به شهادت رسيده و حدود ۱۰۰۰ نفر نيز از فلسطيني‌ها زخمي شده‌اند.

اما موضوع مهم در اين خصوص صحبت‌هاي نتانياهو است كه ظهر ديروز بيان كرده است. او در صحبت‌هاي خود مدعي شده كه اين اقدام نه درگيري بلكه يك جنگ تمام‌عيار عليه اسراييل است.

او پس از نشست اضطراري كابينه امنيتي رژيم صهيونيستي همچنين درباره ارزيابي اوضاع فعلي در اراضي اشغالي گفت: امروز با روساي سرويس‌هاي امنيتي نشستي را برگزار كرديم و دستورالعمل‌هايي را در اختيار آنها قرار داديم. در وهله نخست دستور پاكسازي شهرك‌ها از فلسطيني‌ها را صادر كرديم و اين عمليات پاكسازي طي ساعات آتي انجام خواهد شد. نتانياهو همچنين مدعي شد: دستور دادم نيروهاي ذخيره به شكل گسترده‌اي بسيج شوند و با قدرت و به شكلي گستره و بي‌سابقه به حملات پاسخ دهند.

صحبت‌هاي نتانياهو در حالي مطرح مي‌شود كه روزنامه تايمز اسراييل از حمله پهپادي حماس به نظاميان صهيونيستي خبر داده و در عين حال تصويري از يك بولدوزر حماس را منتشر كرد كه در حال تخريب ديواره‌هاي مرزي سرزمين‌هاي اشغالي و غزه است. همچنين در خبري مهم از سوي اين رسانه صهيونيستي، نيروهاي مقاومت توانسته‌اند به شهرك صهيونيستي اوفاكيم در فاصله ۲۰ كيلومتري مرز غزه نفوذ كرده و شماري از صهيونيست‌ها را دستگير كنند.

واكنش‌هاي بين‌المللي به توفان‌الاقصي

همزمان با اينكه اسراييل اعلام كرده در وضعيت جنگي قرار گرفته و سخنگوي ارتش صيهونيستي نيز عمليات حماس را از زمين و دريا اعلام كرده است، عصر ديروز صالح العاروري، نايب‌رييس دفتر سياسي جنبش مقاومت اسلامي حماس گفت كه شمار زيادي از صهيونيست‌ها از جمله چند افسر عاليرتبه را به اسارت گرفته‌ايم. او همچنين با بيان اينكه مقاومت و در راس آن گردان‌هاي قسام، هرگز در برابر هتك حرمت مقدسات خود سكوت نمي‌كند، به صراحت اعلام كرد: تماس‌هاي زيادي از طرف‌هاي بين‌المللي و منطقه‌اي با رهبران حماس برقرار شده و نبرد تازه در آغاز خود قرار دارد.

در همين رابطه روز گذشته باسم العوادي، سخنگوي دولت عراق در اظهاراتي مطبوعاتي اعلام كرد كه موضع مردم و دولت عراق در قبال مساله فلسطين ثابت است و اين كشور براي تحقق خواسته‌هاي مردم فلسطين و دستيابي به حقوق مشروع كامل آنها در كنار مردم مظلوم فلسطين ايستاده است و ظلم و غصب اين حقوق نمي‌تواند صلح پايدار ايجاد كند. اين مقام عراقي همچنين گفت : عملياتي كه امروز مردم فلسطين انجام دادند نتيجه طبيعي ظلم و ستم سازمان يافته‌اي است كه از گذشته‌هاي دور توسط رژيم اشغالگر صهيونيستي كه هرگز به قطعنامه‌هاي بين‌المللي و سازمان ملل متحد پايبند نبوده، انجام شده است.

از سوي ديگر روز گذشته، وزارت امور خارجه روسيه در بيانيه‌اي خواستار آتش‌بس بين جنبش حماس و رژيم صهيونيستي شد درحالي كه گروه‌هاي مقاومت عمليات بي‌سابقه‌اي را عليه اسراييل انجام دادند.

در همين رابطه ميخاييل بوگدانوف، معاون وزير امور خارجه روسيه به خبرگزاري اسپوتنيك گفت كه مسكو از فلسطين و اسراييل مي‌خواهد تا درگيري را متوقف كرده و به ميز مذاكره بازگردند. وي توضيح داد: ما با تمام آنها در ارتباط هستيم و از آنها مي‌خواهيم تا آتش‌بس كرده و به ميز مذاكره بازگردند. آنها چقدر از درخواست‌هاي ما استقبال مي‌كنند؟ خب، ما طرفدار حل مسالمت‌آميز همه مسائل بر اساس منافع متقابل هستيم.

اين مقام ارشد وزارت امور خارجه روسيه تاكيد كرده كه مسكو به تازگي با اسراييل، فلسطين و مصر و ساير كشورهاي عربي در تماس بوده تا تنش‌زدايي كند.

اين در حالي است كه آدرين واتسون، سخنگوي شوراي امنيت ملي كاخ سفيد در بيانيه‌اي اعلام كرد: ايالات متحده امريكا به صراحت حملات حماس عليه اسراييل را محكوم مي‌كند. او همچنين تصريح كرده: ما قاطعانه در كنار دولت و مردم اسراييل ايستاده‌ايم و جيك ساليوان، مشاور امنيت ملي با تزاچي هانگبي، مشاور امنيت ملي اسراييل صحبت كرده است و ما همچنان در تماس نزديك با شركاي اسراييلي خود هستيم.

همچنين لويد آستين، وزير دفاع امريكا هم در واكنش به عمليات توفان‌الاقصي طي گفت‌وگويي كه با رسانه‌هاي اسراييلي داشته، اعلام كرده امريكا تضمين مي‌كند اسراييل هر چيزي كه براي دفاع از خود نياز داشته باشد را تامين كند.

   عمليات غافلگير‌كننده حماس با پرتاب 5 هزار راكت به سمت اسراييل آغاز شده است
   شمار اسراي اسراييلي هر لحظه در حال افزايش بوده و در ميان آنها يك ژنرال ارشد ديده مي‌شود
   برخي گروه‌هاي مقاومت فلسطيني براي پيوستن به عمليات حماس اعلام آمادگي كردند
   تا ظهر ديروز اسراييل هيچ كنترلي بر منطقه غلات غزه نداشته است
   موشك‌هاي مقاومت به عسقلان و قلب تل‌آويو نيز اصابت كرده است
   عمليات حماس در يوم كيپور به عنوان يكي از مقدس‌ترين روزهاي دين يهودي انجام شده است
   روسيه خواستار توقف درگيري‌ها ميان حماس و اسراييل شده است
   امريكا مي‌گويد قاطعانه در كنار اسراييل خواهد ايستاد

 

نظر شما