گروه ورزشی: باشگاه پرسپولیس هفته گذشته از امضای قرارداد با شرکت ایرانسل خبر داد و با افشای این قرارداد در سامانه کدال، اعلام کرد که این قرارداد اسپانسری 120 میلیارد عواید مالی در طول یک سال برای سرخپوشان به دنبال خواهد داشت.
نکته مهم اینکه عدد 120 میلیارد در حالی از سوی پرسپولیس قلمداد شد که پیش از این بودجه ایرانسل برای مسئولیت اجتماعی برای سال جاری در ورزش 130 میلیارد تومان اعلام شده بود و همین موضوع سوالاتی را در ذهن طرفداران پرسپولیس و اهالی فوتبال به وجود آورد.
به نظر میرسد ماجرا از این قرار است که باشگاه پرسپولیس برای فصل جاری نتوانسته حق تبلیغات محیطی را به دست بیاورد و این حق در اختیار سازمان لیگ قرار گرفته است.
30 درصد برای سازمان لیگ، 2000 ثانیه برای پرسپولیس
چهار سال پیش تبلیغات محیطی منبعی برای درآمد سازمان لیگ بود اما با درخواست پرسپولیس و استقلال برای اعطای حق تبلیغات محیطی، سازمان لیگ این امتیاز را به دو باشگاه سرخابی واگذار کرد. اما این موضوع با جنجال بسیاری همراه شد و دو باشگاه پرسپولیس و استقلال آنطور که میخواستند نتوانستند کار خود را پیش ببرند و همیشه سایه دردسر اقدامات سازمان لیگ را روی سر خود داشتند.
نکته جالب اینکه حتی در زمان اعطای حق تبلیغات محیطی به پرسپولیس و استقلال، سازمان لیگ سهم 30 درصدی خود را دریافت میکرد. به عبارتی اگر دو باشگاه از هر بازی خانگی 10 میلیارد درآمد داشتند، 3 میلیارد را به سازمان لیگ میدادند، 2 میلیارد به اجاره ورزشگاه آزادی میرسید و کارگزار نیز حدود 25 درصد برای سهم خود برمیداشت تا مجموع درآمد سرخپوشان به کمتر از سه میلیارد برسد.
سال گذشته سازمان لیگ برای هر بازی 1000 تا 2000 ثانیه تبلیغات محیطی به باشگاه پرسپولیس داد و سرخپوشان نیز تمام فضای خود را به ایرانسل فروختند و در ازای 15 بازی خانگی، 20 میلیارد تومان دریافت کردند. به عبارتی آنها برای هر بازی حداکثر 33 دقیقه و حداقل 16 دقیقه امکان تبلیغات محیطی داشتند.
رویای درآمدزایی 170 میلیاردی با ایرانسل
باشگاه پرسپولیس فصل گذشته 110 میلیارد از ایرانسل دریافتی داشت که 90 میلیارد به تبلیغات روی پیراهن و 20 میلیارد به تبلیغات محیطی مربوط میشد که اگرچه کفاف هزینه این باشگاه را نمیداد اما به هر حال مهمترین منبع درآمدی باشگاه محسوب میشد.
باشگاه پرسپولیس این فصل موفق شد تبلیغات روی پیراهن را از 90 میلیارد به 120 میلیارد افزایش دهد اما باتوجه به از دست رفتن حق تبلیغات محیطی، درآمدزایی بیشتر را برای خود از دست داد.
باشگاه پرسپولیس امید زیادی داشت تا برای فصل جاری یک نیمه تبلیغات محیطی را به اختیار بگیرد و با فروش پلاکاردهای کنار دروازه، درآمد خود را در مجموع به 170 میلیارد تومان افزایش دهد اما در نهایت این اتفاق رخ نداد.
حالا پرسپولیس که 400 میلیارد تعهد پرداخت به بازیکنان و مربیان خواهد داشت و احتمالا 100 میلیارد نیز هزینههای بیشتر اضافه میشود، باید دید به چه شکلی مدیریت خود را پیش خواهد برد.
∎
نکته مهم اینکه عدد 120 میلیارد در حالی از سوی پرسپولیس قلمداد شد که پیش از این بودجه ایرانسل برای مسئولیت اجتماعی برای سال جاری در ورزش 130 میلیارد تومان اعلام شده بود و همین موضوع سوالاتی را در ذهن طرفداران پرسپولیس و اهالی فوتبال به وجود آورد.
به نظر میرسد ماجرا از این قرار است که باشگاه پرسپولیس برای فصل جاری نتوانسته حق تبلیغات محیطی را به دست بیاورد و این حق در اختیار سازمان لیگ قرار گرفته است.
30 درصد برای سازمان لیگ، 2000 ثانیه برای پرسپولیس
چهار سال پیش تبلیغات محیطی منبعی برای درآمد سازمان لیگ بود اما با درخواست پرسپولیس و استقلال برای اعطای حق تبلیغات محیطی، سازمان لیگ این امتیاز را به دو باشگاه سرخابی واگذار کرد. اما این موضوع با جنجال بسیاری همراه شد و دو باشگاه پرسپولیس و استقلال آنطور که میخواستند نتوانستند کار خود را پیش ببرند و همیشه سایه دردسر اقدامات سازمان لیگ را روی سر خود داشتند.
نکته جالب اینکه حتی در زمان اعطای حق تبلیغات محیطی به پرسپولیس و استقلال، سازمان لیگ سهم 30 درصدی خود را دریافت میکرد. به عبارتی اگر دو باشگاه از هر بازی خانگی 10 میلیارد درآمد داشتند، 3 میلیارد را به سازمان لیگ میدادند، 2 میلیارد به اجاره ورزشگاه آزادی میرسید و کارگزار نیز حدود 25 درصد برای سهم خود برمیداشت تا مجموع درآمد سرخپوشان به کمتر از سه میلیارد برسد.
سال گذشته سازمان لیگ برای هر بازی 1000 تا 2000 ثانیه تبلیغات محیطی به باشگاه پرسپولیس داد و سرخپوشان نیز تمام فضای خود را به ایرانسل فروختند و در ازای 15 بازی خانگی، 20 میلیارد تومان دریافت کردند. به عبارتی آنها برای هر بازی حداکثر 33 دقیقه و حداقل 16 دقیقه امکان تبلیغات محیطی داشتند.
رویای درآمدزایی 170 میلیاردی با ایرانسل
باشگاه پرسپولیس فصل گذشته 110 میلیارد از ایرانسل دریافتی داشت که 90 میلیارد به تبلیغات روی پیراهن و 20 میلیارد به تبلیغات محیطی مربوط میشد که اگرچه کفاف هزینه این باشگاه را نمیداد اما به هر حال مهمترین منبع درآمدی باشگاه محسوب میشد.
باشگاه پرسپولیس این فصل موفق شد تبلیغات روی پیراهن را از 90 میلیارد به 120 میلیارد افزایش دهد اما باتوجه به از دست رفتن حق تبلیغات محیطی، درآمدزایی بیشتر را برای خود از دست داد.
باشگاه پرسپولیس امید زیادی داشت تا برای فصل جاری یک نیمه تبلیغات محیطی را به اختیار بگیرد و با فروش پلاکاردهای کنار دروازه، درآمد خود را در مجموع به 170 میلیارد تومان افزایش دهد اما در نهایت این اتفاق رخ نداد.
حالا پرسپولیس که 400 میلیارد تعهد پرداخت به بازیکنان و مربیان خواهد داشت و احتمالا 100 میلیارد نیز هزینههای بیشتر اضافه میشود، باید دید به چه شکلی مدیریت خود را پیش خواهد برد.
نظر شما