شناسهٔ خبر: 62739751 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

رزمایش مشترک پهپادی ارتش کاری کم‌نظیر در جهان ارائه کرد

سرنگونی پهپاد با پهپاد برای اولین‌بار

روزنامه جوان

در رزمایش مشترک پهپادی ۱۴۰۲ ارتش برای نخستین بار در کشور، رویارویی پهپادی انجام و پهپاد هدف از سوی پرنده بدون‌سرنشین دیگری منهدم شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش قرارگاه رسانه‌ای رزمایش، امیر سرتیپ علیرضا صباحی‌فرد، فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش در حاشیه برگزاری رزمایش مشترک پهپادی۱۴۰۲ ارتش گفت: در یک رزم هوایی، یک پهپاد در یک رویارویی هوایی، پهپاد دیگر را با موشک مورد هدف قرار داد که این اقدام برای نخستین‌بار در کشور صورت گرفت و توانستیم پهپاد هدف را منهدم کنیم.
وی با بیان اینکه رویارویی پهپادی انجام‌شده از سوی نیروی پدافند هوایی در سطح جهان کم‌نظیر است، افزود: تنها یک یا دو کشور توان انجام این عملیات بسیار پیچیده و پیشرفته را دارند که البته به نمایش نیز نگذاشته‌اند، اما ما در نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران این توان را در معرض دید جهانیان قرار دادیم و اعلام کردیم که ما توانستیم در اوج تحریم‌های ظالمانه و ناجوانمردانه علیه ملت ایران اسلامی، عملیاتی را انجام دهیم که از پیچیده‌ترین عملیات‌های هوایی در سطح جهان است و بابت آن خداوند متعال را سپاسگزاریم. فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش اظهار داشت: این اقدام بزرگ و خارق‌العاده از لحاظ علمی، فنی و عملیاتی، حاصل تلاش یک ساله همرزمان عزیزم در نیروی قدرتمند پدافند هوایی ارتش و وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح است که کسب این موفقیت را به مردم شریف ایران اسلامی تبریک عرض می‌کنم.

جولان آرش‌های ارتش
در ادامه مراحل اصلی رزمایش مشترک پهپادی۱۴۰۲ ارتش، عملیات انهدام اهداف راداری با به‌کارگیری پهپاد‌های ویژه ضدراداری با موفقیت تمرین شد.
به گزارش قرارگاه رسانه‌ای رزمایش، امیر سرتیپ علیرضا شیخ، سخنگوی رزمایش مشترک پهپادی۱۴۰۲ ارتش گفت: در ادامه اجرای مراحل اصلی و عملیاتی رزمایش مشترک پهپادی۱۴۰۲ ارتش جمهوری اسلامی ایران، عملیات انهدام هدف راداری در منطقه عمومی رزمایش با بهره‌گیری از هوش مصنوعی با موفقیت اجرا شد.
وی ادامه داد: در این مرحله از رزمایش، با شناسایی هدف راداری، این هدف با موفقیت از سوی پهپاد ضدراداری امید مورد اصابت قرار گرفت.
سخنگوی رزمایش مشترک پهپادی۱۴۰۲ ارتش با تأکید بر اینکه در این رزمایش، از پهپاد‌های انهدامی آرش استفاده ویژه‌ای شده است و این پهپاد‌ها اهداف دریایی و زمینی خود را به صورت گسترده و با موفقیت منهدم کردند، افزود: اجرای سناریوی پروازی ازقبل‌طراحی‌شده، مورد هدف قرار دادن اهداف مشخص‌شده از سوی پهپاد‌های انهدامی و رزمی و به‌کار‌گیری بمب‌ها و موشک‌های قابل نصب روی پهپادها، جمع‌آوری اطلاعات به صورت سیگنالی و استفاده از محموله‌های اپتیکی در گستره جغرافیای کشور از غرب، جنوب غرب، شمال شرق و منطقه اصلی رزمایش، بخشی از اقدامات نیرو‌های چهارگانه ارتش در این رزمایش بود.

نقطه‌زنی و استفاده از بمب‌های هوشمند؛ ویژگی بارز رزمایش
امیر شیخ، نقطه‌زنی و استفاده از بمب‌های هوشمند را از ویژگی‌های بارز رزمایش تخصصی پهپادی۱۴۰۲ ارتش توصیف کرد و اظهار داشت: در این رزمایش سامانه‌های پهپادی انهدامی و رزمی توانستند تمامی اهداف پیش‌بینی‌شده را با استفاده از مهمات هوشمند و به صورت نقطه‌زنی مورد اصابت قرار دهند.
وی با بیان اینکه پرواز انبوه این تعداد پهپاد از پایگاه‌های مختلف زمینی، زیرزمینی و دریایی و اجرای عملیات در این حجم تاکنون سابقه نداشته است، گفت: قابلیت پرواز جمع با استفاده از هوش مصنوعی از جمله اقدامات نوآورانه در حوزه پهپادی ارتش جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود که قابلیت‌های عملیاتی و تاکتیکی منحصربه‌فردی را به ویژه در حوزه اجرای مأموریت‌های انهدامی به ارمغان آورده و این دستاورد‌ها مرهون تلاش دانشمندان و متخصصان جوان کشور است.

تمرین‏ عبور پهپاد‌ها از سپر‌های دفاعی و جنگالی
انهدام اهداف مورد نظر و نقاط حساس و حیاتی ترسیم‌شده در رزمایش مشترک پهپادی۱۴۰۲ ارتش جمهوری اسلامی ایران، با استفاده از تسلیحات مدرن و نقطه‌زن از دیگر مراحل رزمایش پهپادی ارتش بود که در این رزمایش با موفقیت اجرا شد.
امیرسرتیپ علیرضا شیخ، سخنگوی رزمایش در این زمینه گفت: در ادامه مرحله عملیاتی رزمایش مشترک پهپادی ارتش جمهوری اسلامی ایران انواع پهپاد‌های رزمی از نیرو‌های چهارگانه ارتش اهداف مورد نظر در منطقه عمومی رزمایش را با استفاده از تسلیحات دقیق و نقطه‌زن مورد اصابت قرار دادند.
وی ادامه داد: در این مرحله از رزمایش، پهپاد‌های مهاجر۶، کرار، کمان۱۲، باور۵، ابابیل۴ و ابابیل ۵ با استفاده از تسلیحات دقیق و نقطه‌زن بومی از جمله بمب‌های قائم، موشک‌های الماس۱ و بمب‌های ۸۲‌-MK اهداف در نظر گرفته شده در منطقه عمومی رزمایش که شامل اهدافی شبیه‌سازی‌شده از مراکز فرماندهی و کنترل دشمن، مخازن سوخت، زاغه‌های مهمات، سامانه‌های راداری و موشکی، زیرساخت‌های بندری و اماکن تجمع نفرات بود را با دقت مورد اصابت قرار دادند.
سخنگوی رزمایش مشترک پهپادی۱۴۰۲ ارتش با تأکید بر اینکه انواع مختلف پهپاد‌ها با برنامه‌های عملیاتی ازپیش‌تعیین‌شده از نقاط مختلف و دوردست کشور به پرواز درمی‌آیند و با نظارت و هدایت مرکز راهکنشی رزمایش به اجرای عملیات می‌پردازند، خاطرنشان کرد: به دلیل دو طرفه‌بودن رزمایش، عبور پهپاد‌ها از سپر‌های دفاعی و جنگالی تمرین شد و طی آن، ارزیابی موفقیت نیرو‌های مهاجم یا مدافع در راستای اهداف عملیاتی و راهبردی ارتش است.
وی افزود: با توجه به اینکه این رزمایش در گستره کل کشور برگزار می‌شود، قرارگاه راهکنشی ذوالفقار ارتش و چند قرارگاه فرعی در نقاط مختلف کشور وظیفه هدایت راهبردی و عملیاتی رزمایش را به عهده دارند.
سرتیپ شیخ با اشاره به نقش مهم پهپاد‌ها در جنگ‌های اخیر در سطح جهان گفت: در جنگ‌های اخیر در سطح جهان ثابت شد موضوع پهپاد می‌تواند بسیار اثرگذار باشد، بنابراین ارتش جمهوری اسلامی ایران در این زمینه ورود خوبی پیدا کرده و به دستاورد‌ها و قابلیت‌های بالایی دست یافته که بخشی از این توانمندی‌ها در رزمایش حاضر به معرض نمایش گذاشته شده است و توسعه و رشد این ظرفیت تا رسیدن به سطح مدنظر در دستور کار قرار دارد.
سخنگوی رزمایش مشترک پهپادی۱۴۰۲ ارتش با بیان اینکه سرعت پیشرفت در این حوزه در ارتش چشمگیر است و در آینده پیشرفت‌های بسیار زیادی در حوزه پهپادی خواهیم داشت، گفت: در این رزمایش نوآوری‌هایی مانند رهگیری هوایی با هواپیمای بدون سرنشین مسلح را که اقدامی بی‌‍‌نظیر است از سوی پهپاد‌ها و با مشارکت نیرو‌های چهارگانه ارتش انجام دادیم.

ورود سامانه شهید «جلیلوند» به فاز عملیاتی
معاون عملیات نیروی پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در حاشیه رزمایش مشترک پهپادی ۱۴۰۲ ارتش، با اشاره به اهداف برگزاری این رزمایش گفت: نیروی پدافند هوایی در این رزمایش پهپادی در تأمین پوشش پدافندی منطقه عمومی منطقه تحت نظارت شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور به مأموریت اصلی خود ادامه می‌دهد و در کنار آن وظایف محوله در قالب رزمایش پهپادی را نیز اجرا می‌کند.
وی رصد، شناسایی، کشف، درگیری و انهدام پرنده‌هایی را که به منطقه رزمایش نزدیک می‌شوند، از دیگر مأموریت‌های نیروی پدافند هوایی ارتش اعلام کرد و ادامه داد: در این رزمایش مشترک پدافندی توانستیم با رادار‌های ساخت کشورمان به خصوص سامانه راداری شهید جلیلوند که برای نخستین بار در این رزمایش به کار گرفته و وارد فاز عملیاتی شده است، در کنار سایر سامانه‌های راداری نیروی پدافند هوایی ارتش و شبکه یکپارچه پدافند هوایی به مأموریت خود عمل و پرنده‌هایی را که به سمت منطقه در حرکت بودند، شناسایی و رصد کنیم.

نظر شما