شناسهٔ خبر: 62739530 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه تعادل | لینک خبر

مجری طرح واردات خودرو خبر داد

استارت عرضه ۸ مدل خودرو‌ی وارداتی

سامانه خودرو‌های وارداتی در یکی دو روز آینده با طراحی جدید بارگذاری خواهد شد. در مرحله اول اطلاعات خودرو‌ها بارگذاری خواهد شد تا مردم بتوانند خودرو‌های عرضه‌شده را ببینند.

صاحب‌خبر -

تعادل|

سامانه خودرو‌های وارداتی در یکی دو روز آینده با طراحی جدید بارگذاری خواهد شد. در مرحله اول اطلاعات خودرو‌ها بارگذاری خواهد شد تا مردم بتوانند خودرو‌های عرضه‌شده را ببینند.

بعد از این مرحله و با نهایی شدن قیمت‌ها در هفته آینده، خودرو‌ها عرضه می‌شوند. به‌گفته مجری طرح واردات خودرو، ۳۳ هزار نفر در طرح فروش خودرو‌های وارداتی ثبت‌نام کرده بودند که ۳۰ هزار نفر آنها واجد شرایط شناخته شدند. «زوتی، سی‌اس ۵۵ چانگان، کیا، هیوندای، تویوتا، هونگچی، بستیون و سوزوکی» خودرو‌هایی هستند که عرضه خواهند شد که این خودرو‌ها کمتر از ۲۰ هزار یورو قیمت دارند.

   بارگذاری سامانه تا آخر هفته

در شهریور ماه همان‌گونه که انتظار می‌رفت خبری از واردات خودرو نشد. فقط تعداد انگشت‌شماری از خودروهای وارداتی مثل النترا، اپتیما، هونگچی، فیات و … در نمایشگاه‌های خودرویی به نمایش آمدند اما کسی هنوز هم نمی‌داند چگونه باید آنها را خریداری کند.با وجود تمام وعده‌های چند ماه اخیر برای برگزاری مرحله سوم عرضه خودرو در سامانه یکپارچه، شهریورماه هم بدون عرضه جدیدی به پایان رسید و هنوز خودروسازان در حال واگذاری خودروهای فروخته شده یا پر کردن ظرفیت‌های خالی مرحله دوم هستند. در شهریورماه، نرخ ارز هم تقریبا ثابت ماند و بدون نوسان قابل توجهی در قیمت دلار، یورو و... به پایان رسید.طبیعی بود که در چنین شرایطی رفته رفته قیمت خودرو در شهریور ماه کمی افزایش یابد.

قیمت‌ها تا تقریبا در ۲۰ روز اول ماه صعودی بودند اما با نزدیک شدن به مهر، بازار کمی رنگ تعادل را به خود دید و قیمت‌ها، خصوصا در مورد خودروهای داخلی و مونتاژی کمی ریزش کردند. پس از اخبارهای ضدو نقیض درباره واردات خودرو، مجری طرح واردات خودرو در وزارت صمت می‌گوید: از هفته آینده عرضه ۸ مدل خودرو‌ی وارداتی آغاز خواهد شد و تلاش می‌کنیم این خودرو‌ها با همکاری بانک مرکزی تا پایان آذر و نهایت دی ماه تحویل مشتریان شود. مهدی ضیغمی با اعلام این خبر افزود: سامانه خودرو‌های وارداتی در یکی دو روز آینده با طراحی جدید بارگذاری خواهد شد، در مرحله اول اطلاعات خودرو‌ها بارگذاری خواهد شد تا مردم بتوانند خودرو‌های عرضه‌شده را ببینند، بعد از این مرحله و با نهایی شدن قیمت‌ها در هفته آینده، خودرو‌ها عرضه می‌شود. به‌گفته مجری طرح واردات خودرو، ۳۳ هزار نفر در طرح فروش خودرو‌های وارداتی ثبت‌نام کرده بودند که ۳۰ هزار نفر آنها واجد شرایط شناخته شدند.

وی با بیان اینکه در این طرح بیش از ۷ هزار نفر چانگان انتخاب کرده بودند، گفت: اکنون آنهایی که این خودرو را انتخاب کردند با تأیید انتخاب نهایی خودرو، به شرکت سایپا معرفی خواهند شد و حداکثر تا ۳ ماه آینده خودروی خود را تحویل می‌گیرند. ضیغمی گفت: زوتی، سی‌اس ۵۵ چانگان، کیا، هیوندای، تویوتا، هونگچی، بستیون و سوزوکی خودرو‌هایی هستند که عرضه خواهند شد که این خودرو‌ها کمتر از ۲۰ هزار یورو قیمت دارند. مجری طرح واردات خودرو می‌گوید: تلاش می‌کنیم این خودرو‌ها با همکاری بانک مرکزی تا پایان آذر و نهایت دی ماه تحویل مشتریان شود. قیمت این خودرو‌ها قطعی یا غیرقطعی خواهد بود تا مسیر قانونی قیمت‌گذاری آنها طی شود.

   بازار خودرو در دهه اول مهر

اما سری بزنیم به بازار خودرو و ببینم با شروع فصل پاییز معامله در این بازار چگونه است؟ مهرماه، معمولا ماه جذابی برای معامله‌گران خودرو نیست. بازار خودرو، مهرماه ۱۴۰۲ نیز مانند اغلب ماه‌های مهر، بی‌رمق شروع شد. معاملات کمی در بازار انجام شد و فروشندگان نیز برای فروش خودرو دست نگه داشتند. به چندین علت برای نبود خریدار در بازار می‌توان اشاره کرد.

در این هفته، شاهد کمی افت قیمت در بازار بودیم. در پایان هفته هم خبرهایی درباره قرعه‌کشی و فروش نقدی برخی خودروسازان داخلی منتشر شد. این اخبار سبب توقف بازار و به اصطلاح «کپ کردن» بازار شد. قیمت خودروهای صفر وارداتی در اولین هفته از مهرماه تغییر چندانی نکرد و فقط در بازه قیمتی کمی نوسان داشت. نرخ خودروهای صفر داخلی و مونتاژی هم اندکی کاهش یافت. گرچه بازار خودروهای کارکرده در آخرین هفته شهریورماه کاهش بود اما تعداد معاملات بیشتری را به نسبت هفته‌های گذشته تجربه کرد. با آغاز مهرماه میزان خرید و فروش کاهش یافت و فروشنده‌ها بی‌انگیزه‌تر به سمت معامله خودرو می‌روند.

   پیش‌بینی قیمت خودرو 

اگرچه معمولا با ثبات در قیمت خودروهای صفر، بازار خودروهای کارکرده پر‌رونق‌تر می‌شود و نرخ خودرو افزایش می‌یابد اما در حال حاضر، قیمت خودروهای کارکرده همچنان سردرگم است و ثبات را تجربه می‌کند. نرخ ارز در بازار‌های موازی متمایل به افزایش است. گرچه همچنان لار در کانال ۴۹ و ۵۰ هزار تومان در نوسان است اما گاهی این موضوع در اقتصاد داخلی چندان خبر خوبی نیست و حتی ترسناک به نظر می‌رسد. در حال حاضر با توجه به شرایط موجود، احتمالا بازار خودرو در هفته دوم مهرماه به روند ثابت خود ادامه می‌دهد. به طوری‌که قیمت خودرو چهارشنبه 12 مهر 1402 هیچ نوسانی نداشت و تمامی خودروها در ثبات کامل قیمتی قرار گرفتند.

البته به احتمال قوی با آغاز دوباره روند معاملات از هفته آینده، بازار شاهد افت و خیز دوباره قیمت‌ها باشد.  البته ممکن است با توجه به ثبت‌نام خودروسازان کمی هم قیمت‌ روز خودرو کاهش یابد. اما توجه داشته باشید که این فنر هرچه بیشتر فشرده شود، احتمال در رفتن و افزایش جهشی قیمت‌ها هم بالاتر خواهد رفت. البته باید از هفته آینده نوسانات دلار را زیرنظر داشت و درصورتی که تغییر خاصی در نرخ دلار آزاد به چشم بخورد، باید انتظار تغییر در بازار خودرو را نیز داشت.

 

برچسب‌ها:

نظر شما