شناسهٔ خبر: 62724916 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

آمریکا: هیچ چارچوب رسمی برای توافق سازش میان تل‌آویو و ریاض وجود ندارد

زینب غلامی

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که هیچ‌گونه چارچوب رسمی و شروط آماده‌ای برای امضای توافق عادی سازی روابط میان ریاض و تل‌آویو وجود ندارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه الحدث، ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: هیچ‌گونه چارچوب رسمی و شروط آماده‌ای برای امضای توافق عادی سازی روابط میان تل‌آویو و ریاض وجود ندارد. هنوز کارهای زیادی هست که باید انجام دهیم. ما به این روند ادامه می‌دهیم و تعدادی از ابعاد اصلی توافق عادی‌سازی روابط روی میز مذاکره است.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا جمعه اعلام کرد: تمام طرف‌ها چارچوب اصلی را برای تحقق توافق میان ریاض و تل‌آویو ایجاد کرده‌اند. آمریکا درباره فاش کردن صریح جزئیات و خواسته‌های هر طرف محتاط است.

در هفته‌ها و ماه‌های اخیر دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا تلاش‌های گسترده‌ای را برای عادی‌سازی روابط ریاض-تل‌آویو انجام داده است.

«محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان سعودی اخیرا در مصاحبه‌ای با شبکه «فاکس نیوز» گفت: عربستان در آستانه عادی‌سازی روابط با اسرائیل است؛ اما مساله فلسطین هنوز در مذاکرات اهمیت دارد.

رسانه‌ها همچنین می‌گویند ریاض کمک ایالات متحده برای توسعه برنامه هسته‌ای خود و همچنین اعطای تضمین‌های امنیتی از سوی واشنگتن را از خواسته‌های اصلی خود در مذاکرات سازش با تل‌آویو اعلام کرده است.

کشورهای امارات، بحرین، مراکش و سودان در سال ۲۰۲۰ با حمایت دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور پیشین آمریکا، با رژیم صهیونیستی سازش کردند.

انتهای پیام

نظر شما