شناسهٔ خبر: 62719038 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

ستاره صبح گزارش می دهد

حاشیه های بازی سپاهان و الاتحاد

ستاره صبح- علی فریدونی- روز 12 مرداد 1394 تنها 12 روز مانده به اجرایی شدن معاهده برجام عده ای در مشهد و تهران به اعدام «شیخ نمر باقرالنمر» به کنسولگری مشهد و سفارت این کشور در تهران حمله کردند و این دو مرکز دیپلماتیک را تخریب کردند. این اتفاق باعث شد تا رابطه عربستان با ایران قطع شود. پس از هفت سال تنش بین دو کشور سرانجام در اسفند سال گذشته با میانجیگری چین عادی سازی روابط تهران- ریاض کلید خورد و رفت و آمدها بین دو کشور آغاز شد. عربستانی‌ها روی نقش سردار سلیمانی در وقایع خاورمیانه حساسیت ویژه ای دارند. به همین دلیل وقتی وزیر خارجه عربستان به تهران آمد حاضر نشد در سالنی که تصویر شهید سلمانی در آنجا هست مصاحبه کند و سالن را ترک کرد. این اتفاق دوشنبه شب در جریان مسابقه فوتبال سپاهان ایران و الاتحاد عربستان تکرار شد و اعضای تیم عربستانی وقتی تندیش شهید سلیمانی را در ورزشگاه دیدند از انجام مسابقه خودداری کردند و اصفهان را به مقصد ریاض ترک کردند. در این ارتباط باشگاه سپاهان قرار است به AFC شکایت کند. در مقابل تیم الاتحاد هم گفته: خودداریش از بازی با سپاهان با هماهنگی ناظر کنفدراسیون فوتبال بوده است. گزارش پیش رو به این موضوع می پردازد.

صاحب‌خبر -

لغو بازی تیم‌های فوتبال سپاهان ایران و الاتحاد عربستان به دلیل سر باز زدن اعضای تیم عربستانی برای حضور در این مسابقه به سوژه اصلی رسانه‌های مختلف تبدیل شده است.
سایت روزنامه «الریاضیه» در همین زمینه با یک مسئول در کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) گفت‌وگو کرد. این مسئول AFC در این باره اظهار داشت: «همانند دیدار الاتحاد و سپاهان، ناظر هیچ دیداری نمی‌تواند بدون تأیید کنفدراسیون فوتبال آسیا تصمیم به لغو مسابقه بگیرد. ناظر بازی با هماهنگی مقامات کنفدراسیون فوتبال آسیا که در ورزشگاه حضور دارند، یک خط مستقیم بین‌المللی برای تماس با AFC در اختیار و سپس تصمیم به لغو مسابقه می‌گیرد. ناظر مسابقه دو ساعت زمان دارد تا گزارشی جامع از اتفاقات و مشاهدات خود ارائه کند. تصمیم لغو یا تعویق یک بازی معمولاً در پی شرایط اضطراری مانند زلزله و سیل یا مقاومت مقابل حذف عبارات سیاسی، نژادپرستی و دینی گرفته می‌شود». کنفدراسیون فوتبال آسیا پیش‌تر بیانیه‌ای درباره مسابقه سپاهان - الاتحاد صادر و اعلام کرد که پرونده این بازی به کمیته‌های مرتبط AFC ارجاع داده خواهد شد.

یک حقوقدان ورزشی: وجود تندیس به معنی دخالت در ورزش نیست
همچنین رضا شاه منصوری، وکیل حقوقی ورزش درباره حضور نیافتن تیم الاتحاد عربستان برای بازی با تیم سپاهان در زمین مسابقه گفت: برگزاری تورنمنت‌های بین المللی یک آئین نامه و شیوه نامه‌ای  دارد و این مسائل  از سوی  اعضای کمیته مسابقات کنفدراسیون فوتبال آسیا که در محل تیم میزبان حضور پیدا می‌کنند احراز می‌شود و امکانات سخت افزاری، میزبانی کردن براساس دستورالعمل‌ها صورت می گیرد  و چه روز بازی و چه پیش از بازی تمام امکانات سخت افزاری و نرم افزاری از قبیل حضور تماشاگران، ورود به مسابقه و وسایلی که در ورزشگاه هست از سوی ناظر بازی احراز و تایید شده است.
او درباره اینکه رسانه های عربستانی مدعی شدند که تندیس قاسم سلیمانی باعث حضور نیافتن تیم الاتحاد در زمین مسابقه شده است، گفت: این به معنی دخالت کردن در امر ورزش نیست. کما اینکه در همه ورزشگاه‌های کشور‌های آسیایی و حوزه خلیج فارس و شرق آسیا حضور یابید یا تابلو‌های بزرگ از حاکمان و قهرمانان ملی در آنجا وجود دارند و یا ورزشگاه به نام حاکمان حکومتی است. حضور تندیس حاج قاسم سلیمانی در ورزشگاه نقش جهان اصفهان به دلیل اینکه ایشان یک قهرمان ملی است و در تمام اماکن ما از جمله ورزشگاه‌های ما  وجود دارد  و هیچ وقت دخالت  بر امر سیاست  در ورزش نیست.  

سرنوشت بازی سپاهان و الاتحاد چه می‌شود؟
محمدرضا ابوالفضلی، کمک داور سابق بین‌المللی فوتبال در گفتگو با ایسنا در خصوص سرنوشت و نتیجه این دیدار گفت: برای اولین بار است که در تاریخ لیگ قهرمانان آسیا یک بازی به خاطر چنین دلیلی برگزار نشده و یک تیم به زمین نیامده است. AFC با توجه به گزارش ناظر بازی در خصوص این نتیجه تصمیم‌گیری خواهد کرد و احتمال هر تصمیمی اعم از ۳ بر صفر شدن بازی یا برگزاری آن در کشور ثالث وجود دارد.

بازی باید 3 بر صفر به سود سپاهان اعلام شود
نوذر رودنیل، کارشناس داوری فوتبال نیر می گوید: مسئول برگزاری مسابقه صبح بازی به ورزشگاه می‌رود و همه چیز را کنترل می‌کند. او حتی آب سرد و گرم ورزشگاه را هم کنترل می‌کند. همچنین دو ساعت قبل از مسابقه هم به ورزشگاه می‌آید؛ بنابراین نباید به خاطر اینکه بازیکنان الاتحاد یا مسئولی از این تیم اظهار نظر کرده بخواهد بازی را لغو کند. چون تیم میهمان حقی در مورد این مسئله ندارد. رودنیل در مور اینکه نتیجه بازی چه خواهد شد، گفت: با توجه به اینکه تیم الاتحاد ورزشگاه را به دلیل واهی ترک کرده این بازی نه تنها ۳ بر صفر باید به سود سپاهان اعلام شود بلکه برای تیم عربستانی هم باید جرایمی در نظر بگیرند.

 

 

حسن هانی زاده در گفت و گو با ستاره صبح:
روابط ایران با عربستان عمیق نیست بلکه تاکتیکی است
اگر عربستان، اسرائیل را به رسمیت بشناسد مناسبات تهران-ریاض تحت تأثیر قرار می‌گیرد

 

ستاره صبح/پیام فیض: مسابقه تیم‌های فوتبال سپاهان اصفهان و الاتحاد عربستان قرار بود شامگاه دوشنبه در ورزشگاه نقش‌جهان برگزار شود اما قبل ازشروع بازی، تیم سعودی بدون اینکه در زمین مسابقه حاضر شود، از ورزشگاه خارج و ایران را به مقصد عربستان ترک کرد. رسانه‌های سعودی اعلام کردند که وجود تندیسی از شهید قاسم سلیمانی در ورودی ورزشگاه باعث شده تا تیم عربستانی حاضر به برگزاری این مسابقه نشود.اساسنامه فدراسیون جهانی فوتبال در موارد متعددی به برخورد با ورود نهادهای دولتی و فشارهای سیاسی اشاره دارد و فدراسیون‌های عضو متعهد به مستقل بودن و جلوگیری از هر نوع دخالت سیاسی دارند. حواشی بر سر عکس و سردیس شهید سلیمانی پیش از این نیز در وزارت امور خارجه در جلسه نشست خبری وزرای خارجه ایران و عربستان حاشیه‌ساز شده بود. در ارتباط با این موضوع ستاره صبح گفت‌وگویی با حسن هانی زاده کارشناس مسائل خاورمیانه انجام داده که در ادامه می‌خوانید:

 

  با توجه به حواشی نشست خبری وزرای خارجه ایران و عربستان شما تا چه میزان قراردادن سردیس شهید سلیمانی در یک بازی فوتبال را مناسب می‌دانید؟
اتفاقی که پیش از بازی تیم اصفهانی با تیم عربستانی افتاد در چارچوب مسائل ارزشی یک کشور است. متأسفانه سعودی‌ها و فیفا از این مورداستفاده کرده و آن را بزرگنمایی کردند. گذاشتن یک سردیس از یک قهرمان ملی در کشوری مانند ایران اتفاق می‌افتد و امری طبیعی است. اما این موضوع نباید بهانه‌ای برای عربستان باشد تا بخواهد با این بهانه مسابقه ای را لغو کند. این موضوع نشان می‌دهد سعودی‌ها قصد دارند حاکمیت خود را منطقه اعمال کنند و شرایطی را فراهم کنند تا نقطه نظرات خود را به دیگران دیکته کنند. گذاشتن یک سردیس در استادیوم ورزشی حرکتی است که صورت گرفته و نباید عربستان از آن سوءاستفاده کند. به نظر می‌رسد عربستان می‌خواهد از موضع بالا با ایران برخورد کند درحالی‌که در مسابقات مختلفی که در عربستان برگزارشده عکس پادشاه عربستان و محمد بن سلمان گذاشته می‌شود و واکنشی از سوی تیم‌های دیگر صورت نمی‌گیرد اما عربستان در پی جریان سازی علیه ایران است. وزارت خارجه باید به موضوع ورود کند و موضع خود را رسماً اعلام کند.

  با توجه به جدیت ایران برای عادی‌سازی روابط با عربستان به نظر شما چالش‌های پیش روی دو کشور برای روابط فی‌مابین چیست؟
روابط ایران و عربستان تابع سلسله شرایط محیطی، مکانی و زمانی است. زیرا سعودی‌ها بعد از 8 سال جنگ در یمن به این نتیجه رسیدند که ادامه این جنگ به سود آن‌ها نیست. عربستان علاوه بر خسارت‌های جانی حدود 350 میلیارد دلار برای این جنگ بی‌حاصل هزینه کرد. عربستان در شرایط خاصی به ایران نزدیک شد تا توازنی ایجاد کند و بتواند با اسرائیل وارد رابطه شود. به همین دلیل به نظر می‌رسد سعودی‌ها به‌صورت ریشه‌ای حل مشکلات خود با ایران را دنبال نمی‌کنند و تلاش می‌کنند به‌صورت تاکتیکی عمل کنند. آن‌ها می‌خواهد ابتکار عمل سیاسی در دست داشته باشند و از موضع بالا با ایران برخورد کنند. اما ایران تلاش می‌کند به‌صورت ریشه‌ای و واقعی با عربستان مسائل را حل کند تا پای رژیم اشغالگر از منطقه کوتاه شود. عربستان یک گام به سمت عادی‌سازی رابطه با اسرائیل برداشت و این نشان می‌دهد که روابط ایران با عربستان تاکتیکی است و عمیق نیست. بن سلمان به دنبال این است که طرح 2030 خود را عملیاتی کند و در تاریخ مقرر آن را به بهره‌برداری برساند. برای این موضوع نیاز به حاشیه امن دارد و به همین دلیل انگیزه بن سلمان برای برقراری رابطه با ایران مسائل داخلی عربستان است. برای حل ریشه‌ای روابط ایران با عربستان نیاز به زمان است که در آینده طولانی مشخص خواهد شد که آیا عربستان جدیت لازم را دارد یا به‌صورت تاکتیکی به ایران نزدیک شده است.
 

  عادی‌سازی روابط ریاض-تل آویو چه تأثیری بر روابط ایران با عربستان دارد؟
طبیعی است که اگر عربستان اسرائیل را به رسمیت بشناسد مناسبات تهران-ریاض تحت تأثیر قرار می‌گیرد. در طول سه هفته گذشته دو وزیر اسرائیلی از ریاض دیدن کردن و با مقامات سعودی دیدار داشتند و مقدمات برقراری رابطه را فراهم کردند. محمد بن سلمان در گفتگویی با شبکه فاکس نیوز اعلام کرده که خواهان رابطه با اسرائیل است. چنین فضایی روابط تهران-ریاض را غبارآلود می‌کند. اما ایران حقیقتاً به دنبال حفظ رابطه خود با عربستان است.

  نظر شما در ارتباط با بنرهای شهرداری تهران که به سرعت در واکنش به بازی فوتبال دوشنبه شب در سطح شهر نصب شد چیست؟
تصاویر شهید سلیمانی جزوی از ارزش‌های دینی و ملی ایران است. شهید سلیمانی نماد یک قهرمان ملی برای ایرانیان است. او خدمات امنیتی و نظامی بسیاری برای کشور داشت. اما باید ملاحظات زمانی و مکانی را در نظر گرفت. نباید دیگران را تحریک کرد. اما گذاشتن بنر و تجلیل از یک شخصیت ملی نباید موجب شود که فضای مناسبات ایران با سایر کشورها که حساسیت دارند تحت تأثیر قرار گیرد. عربستان باید به نمادها و ارزش‌های دینی احترام بگذارد. همچنان که عربستان در مناسبت‌های مختلف مهمانان خود را وادار به رقص شمشیر می‌کنند. این رقص، ریشه تاریخی دارد و نماد خشونت در جزیره العرب است اما مهمانان برای احترام به کشور میزبان در این مراسم شرکت می‌کنند و تن به رقص شمشیر می‌دهند درحالی‌که این موضوع نماد خشونت جاهلی اعراب است. بنابراین ایران هم دارای الگوها و ارزش‌های دینی است که مهمانان باید به آن احترام بگذارند.

 

برچسب‌ها:

نظر شما