«گینس» یک میلیارد و «نهنگ عنبر» 5 میلیارد فروخت
«گینـس» تـا
دیروز پس از دو هفته اکران میزان فروش خود را به بیش از یک میلیارد تومان رساند همچنین «نهنگ عنبر» پس از شش هفته بیش از 5 میلیارد تومان فروخت. این روزها از شیب رقابت چهار فیلم «نهنگ عنبر»، «گینس»، «عصریخبندان» و «از رئیسجمهور پاداش نگیرید» به دلیل تعطیلی سینماها در شبهای قدر کمی کاسته شده اما همچنان گینس اولین ساخته تنابنده با تفاوتی چشمگیر رتبه نخست گیشه را حفظ کرده و فروش خود را پس از دو هفته به بیش از یک میلیارد تومان رسانده است. فیلم پرهنرپیشه «عصر یخبندان» که بازیگرانی همچون بهرام رادان، مهتاب کرامتی، فرهاد اصلانی و سحر دولتشاهی در آن ایفای نقش کردهاند و سیمرغ نقش مکمل زن را هم دولتشاهی برای این فیلم از سی وسومین جشنواره فیلم فجر دریافت کرد؛ یکی از دو فیلم انتخاب مردمی جشنواره بود تاکنون نتوانسته فروش خود را از 500 میلیون تومان بگذراند. این درحالیاست که بسیاری از تماشاگران از تماشای «گینس» رضایت چندانی نداشتهاند اما این رضایت نداشتن تا به امروز تأثیر چندانی روی فروش این فیلم نداشته است. «نهنگ عنبر» نیز که پیش از این دو فیلم به اکران درآمده با حضور دو چهره -رضا عطاران و مهناز افشار- فروش خود را از 5 میلیارد تومان گذرانده و از آن به نهنگ خوشقدم هم یاد میشود. فیلم کمال تبریزی نیز که پس از هفت سال و با حذف هایی موفق به اکران شد تا امروز کمترین سهم فروش را میان دیگر رقبای خود داشته است.
«سفره سینمای ایران نه از جهت تنوع موضوع یا توانایی اهالی سینما در مباحث تکنیکی، بلکه از جهت اقتصادی فقیر است که من نیز در بدو ورود به مدیریت کلان سینمای ایران در سازمان سینمایی با یک سینمای ورشکسته مواجه بودم که البته این ورشکستگی به لحاظ درآمدزایی همچنان به قوت خود باقی است. آمار فروش فیلمها در سال ۱۳۹۲ که 6 ماه از آن هم مربوط به حضور تیم جدید در سازمان سینمایی بود معادل ۳۰ یا نهایت ۳۲ میلیارد تومان بوده است.»
حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی در دهمین ماه از آغاز فعالیت گروه «هنر و تجربه» و در پاسخ به این پرسش که آیا راهاندازی گروه سینمایی «هنر و تجربه» راه برون رفت از بحران ورشکستگی بود،گفت: در قدم اول خیر. چراکه اول باید زیرساختها را درست میکردیم. درست به همین دلیل بود که در روزهای نخست حضورم در سازمان سینمایی با مشورت اهالی سینما زیر ساختها را مورد دقت نظر قرار دادم از همین رو دیجیتال کردن سینما نخستین اقدام بود. یادم هست که در همان زمان هم برخی این اقدام را مورد نقد قرار میدادند و میگفتند که مفاهیم ارزشمند سینمای ایران را رها کردیم و به زیر ساختها پرداختیم. این نقدها در حالی مطرح میشد که یکی از عوامل رکود فروش در سینما اتفاقا تأمین نکردن همین زیرساختها بود. بنابراین تأمین زیرساختها از اهداف اولیه بود که بعد از محقق شدن این مهم، طرح راهاندازی گروه سینمایی «هنر و تجربه» مطرح شد. به این معنا که در سینمای ایران فیلمهای ارزشمندی چون «ماهی و گربه» تولید میشود، فیلم هایی که از اساس با نگاه هنری و تجربی ساخته میشود و نمیتوان چشم بر اکران این دسته از فیلمها بست. وی با بیان این مطلب افزود: این در حالی است که در طول سال رقمی معادل 100 تا 150 میلیارد تومان هزینه ساخت فیلم میکنیم و از این رقم تنها ۳۲ میلیارد تومان از گیشه بازگشت سرمایه داریم و از این رقم بازگشتی از گیشه تنها یک سوم یعنی ۱۲ میلیارد تومان به صاحبان اصلی فیلم برمی گردد. از سوی دیگر درآمد رسانههای تصویری هم آورده قابل توجهی برای سینمای ایران ندارد. رقم حق پخش تلویزیونی هم ناچیز است و اتوبوس و هواپیما هم که حق پخش ندارند که بتوان روی آن حساب کرد. نهایتاً باید تمهیداتی اندیشیده میشد تا سینمای ایران از ورشکستگی درمیآمد. وی همچنین در ادامه گفتوگوی خود با مهر در پاسخ به این پرسش که فکر میکنید خواستهای سینمایی دولت یازدهم تا چهاندازه محقق شده است هم گفت: بخشی از خواستهای رئیس جمهوری توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مجلس اعلام شد و همچنین وعدههای تبلیغاتی آقای روحانی در حوزه سینما محقق شده است که از آن جمله میتوان به سرفصل هایی چون اعتبار بخشی به صنوف سینمایی و کاهش تصدیگری دولت در مناسباتی که با خانه سینما دارد، اشاره کرد. بهعنوان مثال هر آنچه قابل واگذاری بود به اصناف و خانه سینما واگذار شد. در واقع در تلاش هستیم سازمان سینمایی را بهعنوان مدل و الگو برای واگذاری امور و تحقق خواست اهالی سینما برای مدیریتهای بعدی در عرصه فرهنگ و هنر ارائه کنیم.
حجت الله ایوبی در دهمین ماه از آغاز فعالیت گروه «هنر و تجربه»:
سینمای ایران درگیر فقر اقتصادی است
صاحبخبر -
نظر شما