خبرگزاری فارس - خراسان جنوبی؛ محمد تقی عطار اسفندماه ۱۳۳۸ در شهر بشرویه متولد شد و به واسطه این که در دهه سی هجری شمسی معماران سرشناس و زبده این خطه در قید حیات بودند توانست دوران نوجوانی خود را در کنار این استادان به شاگردی بپردازد و دانش و فن معماری سنتی را به بهترین شکل ممکن فراگیرد.
فراگیری دانش معماری سنتی در کنار استادان به نام و دارای سبک شهرستان بشرویه و آغاز به فعالیت از دوران نوجوانی در این حیطه به حدی قابل ستایش است که وی را میتوان گنجینه زنده بشرویه در علوم و فنون تخصصی معماری ایرانی نام نهاد واژه ای که درخور ستایش این استاد گرانقدر است.
راست کردن قامت شکسته معماری بشرویه
سیدامیر سلیمانی رباطی، مسوول میراثفرهنگی گردشگری و صنایعدستی بشرویه گفت: میراثفرهنگی و در راس آن معماری سنتی و تلاش در احیاء آن، به عنوان مادر و سنگ بنای توسعه گردشگری محسوب میشود و به طور قطع نام بردن از این استاد پرآوازه که در راست کردن قامت شکسته معماری بشرویه نقش اصیلی دارند تلاشی است در جاودانی نام این بزرگان.
وی افزود: محمد تقی عطار در مرمت تخصصی بسیاری از بناهای شاخص بشرویه از جمله خانه مستوفی، خانه ذبیحی، خانه ملاعبدالله، خانه غضنفری، باغ خان، کاروانسرای اصفاک، کاروانسرای نیگنان، مسجد تاریخی رقه، مسجد تاریخی ازسک، مسجد تاریخی نیگنان، مسجد تاریخی میانده بشرویه و غیره نقش داشته است.
اولین تجربه در عنفوان جوانی
محمد تقی عطار، معمار برجسته بشرویه هم گفت: از سن ۱۸ سالگی اولین تجربیات خود را در ساخت حمام جدید بشرویه به سبک سنتی زیر نظر استاد معمار محمدباقر سلیمی به نمایش گذاشتم.
وی افزود: فنون تاق زنی سنتی، پوششهای چهاربخشی، دوبخشی، حوض انباری، پوششهای ترکدار و تاق و تویزهای را زیر نظر استاد معمار حاج محمدباقر سلیمی و استاد معمار حاج میرزاهاشم عطایی و نماسازی را زیر نظر حاج میرزاقلی خاکشور فرا گرفت.
وی گفت: استاد معمار حاج محمدباقر سلیمی، استاد معمار حاج میرزاهاشم عطایی و حاج میرزاقلی خاکشور نیز در اواخر دوره قاجار زیر نظر استاد معمارباشی تعلیم دیده بودند.
معماران پا به سن گذاشته
معمار برجسته بشرویه بیان کرد: در حال حاضر معماران قدیمی پا به سن گذاشتهاند و کمتر کسی معمار سنتی برای ساختمانسازی انتخاب میکند معماران قدیمی بیشتر در زمینه مرمت بناهای قدیمی کار میکنند و بیشتر مردم به ساختمانهایی با سبک معماری جدید و مدرن علاقهمند هستند و جای کاه گل و خشت و… را مصالح نوین، سیمان و آجر و ... گرفته است.
عطار ادامه داد: در معماری قدیم کار آب بندی، کاه گل کاری و تاق ضربی که با خشت و گل انجام میشد و با کمترین مصالح بزرگترین تاق، اتاق بادگیر و تالار در ساختمان درست میکردند.
همچنین در قدیم برای آببندی مکانهایی مثل خزینه حمام، از آهک و خاکستر به جای سیمان استفاده میکردند.
همچنین بیشتر برجها و تکیههای قدیمی با خشت و کاه گل بنا میشد اما اکنون مصالحی مانند آجر و بلوک جای مصالح سنتی را گرفته است.
معمار برجسته بشرویه گفت: جذابیت و زیبایی ساختمانهای قدیمی که با کمترین مصالح ساخته شده، باعث شده که گردشگران باوجود این همه ساختمانهای جدید و زیبا، دنبال ساختمانهای قدیمی باشند.
پایان پیام/
نظر شما