شناسهٔ خبر: 62685302 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

کنعانی:

هتاکی به قرآن در برابر پلیس منفعل سوئد از حافظه جهان پاک نمی‌شود

روزنامه جوان

صاحب‌خبر -

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ضمن محکوم کردن هتک حرمت مجدد قرآن در سوئد، خاطرنشان کرد که جهانیان هرگز رفتار پلیس سوئد در جریان این اقدام موهن را فراموش نمی‌کنند.
روز شنبه و همان‌طور که پیش‌تر هم اعلام شده بود، سلوان مومیکا، مهاجر عراقی‌الاصل ساکن استکهلم، که پیش‌تر چند بار اقدام به هتک حرمت قرآن کریم کرده بود بار دیگر در برابر پلیس سوئد به ساحت قرآن کریم اهانت کرد. ناصر کنعانی دیروز با محکوم کردن این اقدام گفت: «این اقدامات نفرت‌پراکنانه، هتاکی و تعرض به حقوق و ارزش‌های بیش از ۲ میلیارد مسلمان، در مقابل حضور منفعل پلیس سوئد که حفظ امنیت و ممانعت از تعرض به حقوق دیگران مهم‌ترین مسئولیت آن است، صورت گرفته که البته از ذهن مردم آزاداندیش و حقیقت‌جوی جهان هرگز پاک نخواهد شد.» کنعانی یادآور شد: «از دولت سوئد انتظار می‌رود ضمن پایبندی جدی به اصول بنیادین حقوق بشر و تلاش برای ترویج اخلاق و همزیستی مسالمت‌آمیز ادیان از طریق انجام اقدامات عملی و مؤثر، به بدیهی‌ترین مطالبه مسلمانان و موحدان جهان مسئولانه پاسخ دهد.»
عربستان سعودی نیز با صدور بیانیه‌ای اهانت به قرآن کریم را در سوئد محکوم کرد. در بیانیه وزارت خارجه عربستان در این باره آمده است: «ریاض سوزاندن یک نسخه از قرآن کریم را به دست یک افراطی در شهر مالمو سوئد به شدت محکوم می‌کند.» این وزارتخانه بر موضع عربستان مبنی بر رد مطلق این اقدامات آشکار که متأسفانه در تعدادی از پایتخت‌های اروپایی به بهانه آزادی بیان برای تحریک احساسات میلیون‌ها مسلمان در سراسر جهان به طور سیستماتیک تکرار شده است، تأیید کرد.
همچنین، وزارت خارجه اردن تکرار اهانت به قرآن کریم را از سوی یک عنصر تندرو در سوئد محکوم کرد. در بیانیه‌ای که وزارت خارجه اردن منتشر کرد، آمده است: «تکرار چنین اقدامات موهنی باید متوقف و ارتکاب آن جرم محسوب شود. باید مبانی فرهنگ صلح و پذیرش تفکرات دیگران و کنار گذاشتن خشونت تقویت شود و در برابر اقدامات برآمده از اسلام هراسی ایستاد.»

نظر شما