شناسهٔ خبر: 62617769 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

شهادت ۱۵۱ محیط‌بان طی ۴۰ سال

فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط زیست گفت: ۱۵۱ محیط بان کشور چهار دهه اخیر به شهادت رسیدند. 

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مازندران، فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط زیست در مراسم اضافه شدن رشته محیط‌بانی به رشته‌های هنرستانی مازندران گفت: ۱۵۱ محیط بان کشور در چهار دهه اخیر به شهادت رسیدند و ۳۰۰محیط بان نیز در حمله شکارچیان مسلح زخمی شدند که برخی‌ها هنوز با ساچمه‌هایی در بدن فعالیت دارند
 
سرهنگ جمشید محبت‌خانی با بیان اینکه هنرستان شهید بهشتی ساری، سومین هنرستان کشور است که رشته محیط بانی در آن تدریس می‌شود، گفت: فارغ‌التحصیلان این رشته در اولویت پذیرش برای محیطبانی قرار دارند.

او محیط بانان را سربازان گمنام امام رضا علیه السلام توصیف کرد و اشاره‌ای داشت به اصل پنجاهم قانون اساسی و این سخن رهبری که هرگونه فعالیت برای حفظ محیط زیست یک فعالیت دینی و انقلابی است.

سرهنگ محبت‌خانی به دانش‌آموزان رشته محیط‌بانی گفت: نباید اجازه بدهید که ضربه‌های جبران‌ناپذیری بر پیکر محیط زیست وارد شود و بدانید که ما در صورتی می‌توانیم صنعت پویا و قابل تحسین داشته باشیم که با پیوست‌های زیست‌محیطی همراه باشد.

وعده‌ای که عملی شد
عطااله کاویان مدیرکل محیط زیست مازندران نیز گفت: باید افرادی که علاقمند به کار محیط‎بانی هستند وارد این عرصه شوند و ما نمی‌خواهیم کارکنانی دارای دانش علمی، اما به دور از اطلاعات میدانی و دانش کاربردی داشته باشیم

او افزود: به همین دلیل به دنبال بومی‌گزینی در رشته محیط‌بانی هستیم، افرادی که تسلط کامل بر منطقه دارند ضمن اینکه فیزیک بدنی آن‌ها نسبت به سایر بچه‌ها قوی‌تر است".
مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران ادامه داد: افرادی که از امروز در این رشته تحصیل می‌کنند تلاش خواهند کرد تا در مدت سه سال آموزش‌های لازم را یاد بگیرند و برای ورود به عرصه کار و تلاش آماده شوند.

کاویان خطاب به دانش‌آموزان گفت: کار شما با محیط طبیعی، انسانی و حیات وحش است، محتوای آموزشی مناسب را تهیه کردیم و تدابیر آموزش علمی و عملی را برای شما دیدیم.
مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران همچنین از رونمایی کتاب محیط زیست و راهکار‌هایی برای حفاظت از آن محتوای آموزشی طرح یک ساعت با محیط‌بان خبرداد که توسط محیط زیست مازندران نگارش و چاپ شده است و در مدارس ابتدایی استان تدریس می‌شود.
 
تحصیل ۱۵ دانش‌آموز در رشته محیط‌بانی مازندران
حسین کمالی مدیرکل آموزش و پرورش مازندران نیز در این مراسم اظهار کرد: رشته محیط بانی برای تحصیل در شمال کشور پیشنهاد شد و بر اساس ارزیابی‌های انجام‌گرفته آموزش آن در مازندران و هنرستان کشاورزی شهید بهشتی آغاز شده است.

او با اشاره به متولی‌گری در حوزه تعلیم و تربیت کشور، از اینکه همکاری بین آموزش و پرورش و محیط زیست در مراقبت از محیط زیست و زندگی که از وظایف آحاد بشر است، به صورت تخصصی دنبال می‌شود آن را حائز اهمیت دانست.

کمالی با اعلام اینکه ۱۵ دانش‌آموز متوسطه پس از ارزیابی، گزینش و مصاحبه وارد رشته محیطبانی شده‌اند، از آن‌ها خواست تا نسبت به شغل خود ایمان و باور داشته و مصمم باشند به اینکه بهترین رشته را انتخاب کردند و بهترین عملکرد را خواهند داشت.

نظر شما