شناسهٔ خبر: 62582733 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

وزیر جهاد کشاورزی: اهمیت امنیت غذایی کمتر از امنیت نظامی نیست

وزیر جهاد کشاورزی گفت: باید به این باور برسیم که امنیت غذایی از امنیت نظامی کمتر نیست و این موضوع را در اولویت خود قرار دهیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا، آیین آغاز سال زراعی ۱۴۰۲- ۱۴۰۳ و چهارمین سال جهش تولید در دیمزار‌ها صبح امروز 4 مهر ماه با حضور وزیر جهاد کشاورزی، نماینده، ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی، رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، رییس کمیسیون کشاورزی مجلس، نماینده کشاورزان نمونه و استانداران کردستان و خوزستان به صورت حضوری و برخط در محل وزارت برگزار شد.

محمدعلی نیکبخت وزیر جهاد کشاورزی در این مراسم گفت: باید امنیت غذایی مردم تامین شده و در این مسیر سلامت غذا هم مهم است به ویژه در ۵ محصول استراتژیک گندم، برنج، جو، پنبه و شکر باید به خودکفایی ۱۰۰ درصدی برسیم.

وزیر جهاد کشاورزی در ادامه اضافه کرد: فاصله برداشت بین استان‌ها باید کاهش پیدا کند. در حال حاضر در برخی استان‌ها عملکرد کشت گندم، برداشت ۱۱ تا ۱۲ تن بوده و در استان دیگر این عدد به ۱.۵ تا ۲ تن می‌رسد. این مساله ممکن نیست مگر با کشاورزی دانش بنیان.

وی افزود: در سایر محصولات متعهد شدیم با استفاده از ظرفیت‌های داخلی، ضریب خودکفایی را افزایش و به ۹۰ درصد برسانیم.

نیکبخت با بیان اینکه سایر نهادها باید در کنار وزارت جهاد کشاورزی باشند و امنیت غذایی نیاز به حمایت همه قوا دارد گفت: باید به این باور برسیم که امنیت غذا از امنیت نظامی کمتر نیست و این موضوع را در اولویت خود قرار دهیم.

دامپروری و تأمین کالاهای اساسی اولویت بیان شده از سوی وزیر جهاد کشاورزی بود و در این باره اظهار کرد: تأمین تخم مرغ، گوشت قرمز، گوشت مرغ و.... مورد نیاز بازار در حال انجام است و این مهم از مسیر سرمایه گذاری در بخش دامپروری ممکن است. بنابراین سرمایه گذاری در دستور کار است.

وی افزود: همچنین در سال زراعی جدید از شرکت‌های دانش بنیان استفاده بیشتری خواهیم کرد. 2 هزار محقق و پژوهش‌گر در کشور  وجود دارد که آنها طبق زمانبندی یک ساله به مراکز ترویج و آموزش کشاورزی سرکشی خواهند کرد و آنها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ آموزش می‌دهند.

بر این اساس، امروز عملیات سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ و چهارمین سال جهش تولید در دیمزارها به طور مستقیم از سرزمین آستان قدس رضوی و جوار حرم امام رضا (ع) همزمان با سراسر کشور آغاز شد.

نیکبخت گفت: با صدور اسناد برای اراضی کشاورزی از تقسیم شدن و خرد شدن آنها جلوگیری به عمل می‌آید به طوریکه حتی در قانون ارث نیز امکان خرد کردن اراضی کشاورزی وجود ندارد.

وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد با همکاری‌ای که قوه قضائیه و اداره ثبت اسناد انجام داده، از این به بعد سندهایی که برای زمین‌های کشاورزی صادر می‌شود، قید می‌شود کاربری زمین برای کشاورزی است.

وی ادامه داد: همچنین با این نحوه صدور سند هیچ وراثی امکان قطعه کردن زمین‌های کشاورزی را نخواهند داشت.

وی با اشاره به تامین نهاده و بذر مورد نیاز کشاورزان برای سال زراعی جاری گفت: موانع و محدودیت‌های پیش روی سرمایه‌گذاری کشاورزان برداشته می‌شود که در این ارتباط دستورالعمل‌ها اصلاح و ابلاغ خواهد شد.

نیکبخت در ادامه گفت: ۱۸ میلیون هکتار زمین زراعی در کشور داریم که ۶ درصد آنها کلاس یک و دو است و باید در حفظ آنها کوشا باشیم.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: وزارت جهاد کشاورزی و ستاد اجرایی فرمان امام دست در دست یکدیگر طرح جهش تولید را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ادامه خواهند داد و در سال زراعی جدید رکورد جدیدی از تولید گندم خواهیم داشت.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌وزیر جهاد کشاورزی از پیش‌بینی مناسب از بارش‌ها در پاییز و زمستان خبر داد و اظهار داشت: علاوه بر آن نهاده‌های کشاورزی هم کاملاً تدارک دیده شده و امیدوار هستیم کشاورزان هم با عمل به توصیه‌های فنی و با قدرت بیشتری تولید را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ادامه دهند.

انتهای پیام/

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

نظر شما