شناسهٔ خبر: 62561334 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

واکنش‌ها به هتک حرمت قرآن در هلند

کشورهای ترکیه، اردن و عربستان و همچنین سازمان همکاری اسلامی هتک حرمت یک گروه افراطی در هلند به ساحت قرآن کریم را شدیدا محکوم کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایکنا به نقل از عربی پست، در ادامه توهین به مقدسات اسلامی، روز شنبه ادوین واگنسفلد که رهبری شاخه هلندی جنبش راست افراطی پگیدا را بر عهده دارد، نسخه‌هایی از قرآن کریم را در مقابل سفارتخانه‌های ترکیه، پاکستان، اندونزی و دانمارک در لاهه هلند پاره کرد.

وی در ۱۸ آگوست، نیز  یک نسخه از قرآن کریم را در مقابل سفارت ترکیه در لاهه پاره کرده بود.

وزارت امور خارجه ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: حملات مذبوحانه‌ای که در مقابل سفارتخانه‌های برخی از کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی از جمله سفارت ما در لاهه هلند را هدف قرار گرفت، به شدت محکوم می‌کنیم.

این وزارتخانه با تأکید بر اینکه زمان آن فرا رسیده است که کشورهای شاهد این حملات اقداماتی را علیه این تحریکات که سازمان ملل آن را نفرت مذهبی و نقض قوانین بین‌المللی می‌داند، اتخاذ کنند، چشم‌پوشی مقامات کشورهای اروپایی بر این اقدامات به بهانه آزادی بیان را محکوم کرد.

وزارت امور خارجه ترکیه با بیان اینکه ابتکارات لازم را با مقامات هلندی برای جلوگیری از تکرار این حوادث فجیع مطرح کرده است، توضیح داد که ترکیه با عزم تمام و در همه مجامع به مبارزه خود علیه نفرت‌پراکنی ادامه خواهد داد.

از سوی دیگر، عربستان و اردن در بیانیه‌هایی حادثه پاره کردن قرآن کریم در مقابل تعدادی از سفارتخانه‌ها در لاهه هلند در روز شنبه 23 سپتامبر 2023 را محکوم کردند.

وزارت امور خارجه عربستان سعودی اعلام کرد که این کشور اقدام یک گروه افراطی برای پاره کردن نسخه‌های قرآن کریم در مقابل تعدادی از سفارتخانه‌ها در لاهه را به شدت محکوم می‌کند. این اعمال نفرت‌انگیز و تکراری با هیچ توجیهی قابل قبول نیست و به وضوح ناشی از نفرت و نژادپرستی است.

وزارت خارجه اردن هم در بیانیه‌ای حادثه روز شنبه در مقابل تعدادی از سفارتخانه‌ها در لاهه را محکوم و بر رد این اقدامات غیرمسئولانه که احساسات حدود یک میلیارد مسلمان در سراسر جهان را تحریک می‌کند، تأکید کرد. در این بیانیه آمده است: احترام به نمادهای دینی یک مسئولیت جمعی است که باید انجام شود و همه به آن پایبند باشند.

از سوی دیگر دبیرخانه سازمان همکاری اسلامی نیز اقدام تحریک‌آمیز هتک حرمت به قرآن کریم را که در مقابل سفارتخانه‌های برخی از کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در هلند انجام شد، به شدت محکوم کرد. 

این سازمان تمامی تلاش‌ها برای حرمت‌شکنی قرآن کریم و سایر کتب مقدس، ارزش‌ها و نمادهای اسلام و سایر ادیان را در پوشش آزادی بیان محکوم کرد و آن را مغایر با روح میثاق‌های بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی دانست.

دبیرخانه سازمان همکاری اسلامی از مقامات هلندی خواست تدابیر لازم را در برابر این‌گونه اقدامات تحریک‌آمیز که ناشی از نفرت دینی و نقض قوانین بین‌المللی است اتخاذ و از تکرار آن جلوگیری کنند.

انتهای پیام

نظر شما