شناسهٔ خبر: 62560394 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

وقتی سال تحصیلی با رفع مشکل مسکن اساتید آغاز شد

آغاز سال تحصیلی امسال با آغاز عملیات اجرایی پروژه مسکن اساتید همراه بود، مسؤولان وزارت علوم قول ساخت 4 هزار واحد مسکونی برای اساتید، نخبگان جوان و کارکنان وزارت علوم را داده‌اند.

صاحب‌خبر -

گروه دانشگاه خبرگزاری فارس؛ مسکن اساتید یکی از مشکلات عمده اساتید دانشگاه و البته یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مسؤولان وزارت علوم در سال‌های اخیر بوده است.

هرگاه با اساتید دانشگاه صحبت می‌کردیم و پای درددلشان می‌نشستیم از مسکن به عنوان یکی از بزرگترین مشکلاتشان نام می‌بردند و هرگاه با هر یک از مسؤولان ذیربط وزارت علوم به گفت‌وگو و مصاحبه می‌نشستیم از برنامه‌ریزی‌ها برای رفع مشکل اساتید دانشگاه خبر می‌دادند.

این امر روز گذشته محقق شد و در آستانه آغاز سال تحصیلی شاهد آغاز عملیات اجرایی نخستین پروژه مسکن اساتید بودیم.

در این زمینه با علی خطیبی معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم گفت‌وگو کردیم.

خطیبی در این باره توضیح داد: زمینی در منطقه ۲۲ تهران برای حل مشکل مسکن اساتید دانشگاه در نظر گرفته شده است، مجوزهای مربوط از شهرداری اخذ شده و  کلنگ این پروژه با حضور آقای زاکانی شهردار تهران و آقای دهقانی فیروزآبادی معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و بنده به زمین زده شد.

وی همجنین از توافق با شهرداری تهران برای ساخت ۴ هزار واحد مسکونی برای اعضای هیأت علمی دانشگاه، نخبگان جوان و کارکنان وزارت علوم خبر داد و گفت: وزارت علوم در حال پیگیری حل مشکل مسکن اساتید دانشگاه‌ها است و برای این موضوع برنامه ریزی‌هایی دارد.

محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز از همکاری ۲ وزارتخانه‌ برای تامین مسکن اساتید خبر داده و گفت: با وزارت شهرسازی رایزنی‌هایی داشته‌ایم و موافقت‌نامه‌ای امضا شده تا زمین‌های اضافه‌ای که دانشگاه‌ها دارند را در قالب طرح جهش تولید مسکن تبدیل به خوابگاه‌های متأهلی دانشجویی و مسکن برای کارکنان و اعضای هیأت علمی کنیم. اولویت اصلی واگذاری‌ این مسکن‌ها نیز با اساتید جدیدالاستخدام است.

وزیر علوم معتقد است: بحث ساخت منزل مسکونی برای اساتید از زمین‌های دانشگاه مطرح است و با جلسه‌ای که با برخی از رؤسای برتر دانشگاه‌ها داشته، پیشنهاد شده که اگر قرار باشد برای هر نسل یک زمین اختصاص بدهیم این به نفع آینده آموزش عالی نیست و بهتر است به جای آن خانه سازمانی بسازیم که هر عضو هیأت علمی حدو هشت سال استفاده کند سپس خانه دار شود و این خانه‌ها به فرد دیگری واگذار شود.

موضوع را از رؤسای دانشگاه هم پیگیری کردیم.

سیدمحمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران از ساخت ۸ هزار مسکن برای اساتید این دانشگاه خبر داد و گفت: جلسه‌ای با شهردار تهران برگزار کردیم تا با توجه به رابطه حسنه دانشگاه تهران و شهرداری برای جذب نخبگان اقداماتی انجام شود. تصمیم داریم این مسکن را در انتهای خیابان کارگر شمالی مشرف به برج میلاد و در خیابان پونک جنب دانشگاه آزاد و زمینی در کرج در اختیار اساتید قرار دهیم.

مقیمی افزود: با توجه به قول وزیر راه برای مساعدت با دانشگاه تهران، ساخت ۸ هزار مسکن در چشم‌انداز ۴ ساله را درنظر گرفته‌ایم. مکانیزم‌های ساخت از طریق تعاونی‌های دانشگاه خواهد بود.

فرهاد دانشجو رئیس دانشگاه تربیت مدرس نیز در این باره گفت: من نامه‌ای به مقام عالی ریاست جمهوری نوشتم و ۳ راهکار کوتاه‌مدت، میان مدت و بلند‌مدت برای مشکل مسکن مطرح کرده بودم. در کوتاه‌مدت گفته‌ بودم که یک وام بدون بهره بدهیم. در  میان مدت خانه‌های سازمانی برای اساتید دانشگاه تدارک ببینیم و در بلند‌ مدت باید خانه بسازیم، اساتید برای ما بسیار ارزشمند هستند و ما برای رفع مشکلات آنها برنامه ریزی داریم.

پایان پیام/

نظر شما