شناسهٔ خبر: 62546790 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

درخواست ارمنستان از سازمان ملل برای اعزام هیأت ویژه به قره‌باغ کوهستانی

وزیر خارجه ارمنستان با ابراز نگرانی از تحولات اخیر قره‌باغ کوهستانی، از سازمان ملل درخواست کرد تا هیأتی را برای نظارت بر اوضاع ارامنه به منطقه قره‌باغ اعزام کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «آرارات میرزویان» وزیر امور خارجه ارمنستان روز گذشته (شنبه) از سازمان ملل درخواست کرد تا یک هیأتی را برای تضمین امنیت ارامنه منطقه قره‌باغ کوهستانی اعزام کند.

خبرگزاری فرانسه گزارش کرد، برای دومین بار  از زمان عملیات نظامی فوری جمهوری آذربایجان در قلمرو قره‌باغ کوهستانی، دیپلمات‌های ارشد ارمنستان و جمهوری آذربایجان در سازمان ملل با یکدیگر درگیر شدند.

طبق این گزارش، ارمنستان، ایالات متحده، جمهوری آذربایجان را به تلاش برای پاکسازی قومیتی در قره‌باغ کوهستانی متهم کردند.

میرزویان تصریح کرد: « پس از شکست در جلوگیری از نسل‌کشی در رواندا، سازمان ملل متحد موفق شد مکانیسم‌هایی را برای پیشگیری ایجاد کند، بنابراین «دیگر هرگز» به تعهدی معنادار تبدیل شد اما امروز، ما بر لبه یک شکست دیگر قرار گرفته‌ایم».

وزیر خارجه ارمنستان با اشاره به این موارد از سازمان ملل خواست تا هرچه سریع‌تر هیأتی را به قره‌باغکوهستانی اعزام کند تا «بر وضعیت حقوق بشر و اوضاع انسانی و امنیتی در منطقه نظارت کرده و آن را مورد ارزیابی قرار دهد».

از طرف دیگر، «جیحون بایراموف» وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان، ارمنستان را به اشاعه اطلاعات نادرست متهم کرد.
روز گذشته، بایراموف همچنین در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کرد و گفت که باکو که اکثریت جمعیت آن را مسلمانان تشکیل می‌دهند به ارامنه که مسیحی هستند،احترام می‌گذارد.

وی در این خصوص تصریح کرد: «تمایل دارم تأکید کنم که (جمهوری) آذربایجان مصمم است تا ساکنان ارامنه منطقه قره‌باغ آذربایجان را بعنوان شهروندان برابر ادغام کند».

ویر ادامه داد: «ما همچنان به طور قاطع بر این باوریم که یک فرصت تاریخی هم برای آذربایجان و هم ارمنستان به وجود آمده است تا روابط خوب و همسایگی برقرار کنند و همزیستی مسالمت‌آمیزی در کنار یکدیگر داشته باشند».
 
از طرف دیگر، «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا که سه دور مذاکرات با هدف یافتن راه‌حل دیپلماتیک بین ایروان و باکو را رهبری کرده است در تماستلفنی با «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان در خصوص وضعیت ارامنه قره‌باغ کوهستانی ابراز نگرانی عمیقی کرد.

وی تصریح کرد که ایالات متحده به جمهوری آذربایجان فشار می‌آورد تا «از غیرنظامیان محافظت کرده و به تعهداتش برای احترام به حقوق بشر و آزادی‌های اساسی ساکنان قره باغ کوهستانی پایبند باشد و تضمین کندکه نیروهایش از قوانین بشردوستانه بین‌المللی پیروی می‌کنند».

در تاریخ ۱۹ سپتامبر (۲۸ شهریور) تنش‌ها در قره‌باغ کوهستانی شدت گرفت و باکو اعلام کرد آنچه «اقدامات محلی ضدتروریستی» خواند را آغاز می‌کند و خواستار خروج نیروهای ارمنستانی از منطقه قره‌باغ شد. ایروان در طرف دیگر اعلام کرد نیروی ارمنستانی در این منطقه وجود ندارد و اقدام باکو را تجاوز بزرگ خواند.

روسیه از دو طرف خواست خونریزی را پایان دهند و به تلاش‌ها برای حل دیپلماتیک اختلافات بازگردند. یک روز بعد از آغاز عملیات باکو، با موافقت نیروهای ارمنی منطقه قره‌باغ کوهستانی با آتش‌بس پیشنهادی نیروهای حافظ صلح روسیه، جمهوری آذربایجان اقدام نظامی خود در این منطقه را تعلیق کرد.

نیروهای ارمنی‌ قره‌باغ کوهستانی چهارشنبه پس از نبرد سنگین ۲۴ ساعته،‌ با آتش‌بس طبق شرایط جمهوری آذربایجان و با میانجیگری نیروهای حافظ صلح روسیه موافقت کردند.

 در تحولی دیگر، منابع خبری روز شنبه از جشن شهروندان پایتخت جمهوری آذربایجان  پس از پیروزی جدید در منطقه «قره باغ » خبر دادند. به گزارش منابع خبری، شهروندان «باکو» پایتخت جمهوری آذربایجان روزهای جمعه و شنبه  با برافراشتن پرچم روسیه و ترکیه سوار بر خودروها «پیروزی» در قره باغ را جشن گرفتند.

پایان پیام/م

نظر شما