شناسهٔ خبر: 62525634 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دیدبان ایران | لینک خبر

روزنامه گردی دیدبان تاریخ ۱ مهر ۱۳۵۸:

طرح دولتی شدن مدارس ملی منتفی شد

اولین روز مدرسه اولین سال تحصیلی پس از سقوط شاهنشاهی فرا رسیده است. روزنامه کیهان در نوبت چاپ دوم خود در روز یکشنبه اول مهر سال ۱۳۵۸ با چاپ‌ سه تصویر در همین مورد خبر از حضور ۱۰ میلیون دانش آموز در مدارس را داده است. سخنان آیت الله خمینی در نخستین روز سال تحصیلی هم تیتر دیگر این روزنامه است که در آن آمده، گروههایی ممکن است در کار دانشگاه و مدارس اخلال کنند و درخواست تشکیل یک گروه اسلامی ملی در دانشگاهها را توصیه کرده اند. تیتر یک روزنامه هم اختصاص دارد به تصویب اصل ۳۰ قانون اساسی که در آن آمده است در صورت رعایت اساس جمهوری اسلامی تشکیل احزاب و عضویت در آنها آزاد است

صاحب‌خبر -

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ اولین روز مدرسه اولین سال تحصیلی پس از سقوط شاهنشاهی فرا رسیده است. روزنامه کیهان در نوبت چاپ دوم خود در روز یکشنبه اول مهر سال ۱۳۵۸ با چاپ‌ سه تصویر در همین مورد خبر از حضور ۱۰ میلیون دانش آموز در مدارس را داده است. سخنان آیت الله خمینی در نخستین روز سال تحصیلی هم تیتر دیگر این روزنامه است که در آن آمده، گروههایی ممکن است در کار دانشگاه و مدارس اخلال کنند و درخواست تشکیل یک گروه اسلامی ملی در دانشگاهها را توصیه کرده اند. تیتر یک روزنامه هم اختصاص دارد به تصویب اصل ۳۰ قانون اساسی که در آن آمده است در صورت رعایت اساس جمهوری اسلامی تشکیل احزاب و عضویت در آنها آزاد است. دکتر ابوالحسن بنی صدر عضو مجلس خبرگان قانون اساسی در این زمینه گفته که اگر ما به مارکسیست‌های ایران آزادی ندهیم چطور از شوروی و چین بخواهیم که به مسلمانان آزادی بدهند. وزیر کشور دولت موقت هم گفته است انتخابات شوراها در ۱۵۶ شهر در ۲۰ مهر انجام می‌شود و آیت الله العظمی شریعتمداری در همین زمینه اعلام داشته که شوراهای ایران در چهارچوب اسلام و دستورات قرآن است. اما طرح دولتی شدن مدارس ملی که به دستور نخست وزیر در سال‌جاری منتفی شده یکی از خبرهای نیم‌تای پایینی صفحه اول کیهان امروز است که متن آنرا که برای این شماره دیدبان تاریخ انتخاب کرده ایم به این شرح می باشد؛

IMG_20230923_081709_845

سخنگوی دولت اعلام کرد که نخست وزیر طی نامه ای به وزارت آموزش و پرورش ابلاغ کرده است که طرح دولتی شدن مدارس ملی که اجرای آن در سال تحصیلی جاری با مشکلاتی مواجه است فعلا به مورد اجرا در نیاید.

سخنگوی دولت در توضیح این مساله گفت چون از طرف وزارت آموزش و پرورش اجمالا به اطلاع عموم رسیده بود که مدارس دولتی شده و بوسیله دولت اداره خواهد شد و چنین امر پراهمیتی قبلا در هیات دولت مطرح نشده بود تا از نظر سیاست فرهنگی مملکت و امکانات اجرایی و مخصوصا از نظر تامین بودجه که امکان آن در سال جاری فراهم نیست مورد تصویب و بررسی قرار گیرد لذا به وزارت آموزش و پرورش ابلاغ گردید که فعلا از اجرای این طرح خودداری کند.

IMG_20230923_081709_720

صادق طباطبایی در ادامه سخنان خود گفت برای امکان استفاده بیشتر از مدارس ملی به وزارت آموزش و پرورش ابلاغ شده است که؛

اولا ترتیبی دهند تا مدارس ملی بوسیله یک هیات امنا مرکب از نمایندگان اولیاء دانش آموزان هر آموزشگاه و نمایندگان وزارت آموزش و پرورش و نمایندگان صاحب امتیاز و مدیران هر مدرسه اداره شود تا نظارت وزارت آموزش و پرورش بر اداره این مدارس و مشارکت مردم در آنها نیز برقرار گردد.

ثانیا مراقبت شود تا کمال مساعدت را نسبت به ثبت نام دانش آموزان با استعداد  و کم بضاعت تا حدی که‌ گنجایش تعلیماتی هر مدرسه اجازه می‌دهد مبذول داشته و حتی دانش آموزان مستعد و بی بضاعت را مجانا ثبت نام کنند.

ثالثا شهریه ای را که از دانش آموزان دریافت می دارند از میزانی که قبلا به تصویب ادارات آموزش و پرورش هر محل رسیده است تجاوز نکند.

تهیه و تنظیم: مصطفی رحیمی مشکله

 

کپی لینک
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

نظر شما