شناسهٔ خبر: 62497511 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

دستیابی به توافق آتش‌بس در قره‌باغ

صاحب‌خبر -

با پذیرش شروط آذربایجان از سوی ارامنه ساکن در قره‌باغ، عملیات نظامی باکو در این منطقه پایان یافت.
نیروهای مسلح ارمنی مستقر در منطقه قره‌باغ اعلام کردند که سلاح‌های خود را زمین می‌گذارند، مواضع رزمی و پست‌های نظامی خود را ترک می‌کنند و به‌طور کامل خلع‌سلاح می‌شوند. باکو گزارش می‌دهد که وزارت دفاع در این مورد مطلع شده است. براساس اخبار غیررسمی، مذاکرات نمایندگان قره‌باغ و دولت آذربایجان برای ادغام این منطقه امروز پنجشنبه در منطقه یولاخ آذربایجان برگزار خواهد شد.
متن کامل توافقنامه آتش‌بس پیرو جنگ توافقی دیروز در قره‌باغ به شرح زیر است:
1.در 20سپتامبر سال 2023درباره توقف کامل آتش از ساعت 13در قره‌باغ کوهستانی توافق از پیش تعیین شده حاصل شد.
2.توافقی در مورد خروج یگان‌ها و نیروهای نظامی باقی‌مانده از نیروهای مسلح جمهوری ارمنستان از منطقه استقرار نیروهای حافظ صلح روسیه و انحلال و خلع‌سلاح کامل تشکیلات مسلح «ارتش دفاعی قره‌باغ کوهستانی» حاصل شد. همچنین خروج تجهیزات سنگین و تسلیحات آنان از قلمروی قره‌باغ کوهستانی مورد توافق قرار گرفت.
3.مسائل مربوط به ادغام مجدد، تامین حقوق و امنیت ارامنه قره‌باغ کوهستانی که توسط طرف آذربایجانی مطرح شده و همچنین مسائل تامین معیشت مردم قره‌باغ کوهستانی در چارچوب قانون اساسی آذربایجان، براساس توافق صورت گرفته، در نشستی بین نمایندگان جمعیت محلی ارمنی و نمایندگان دولت مرکزی جمهوری آذربایجان مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت. این جلسه در 21سپتامبر برگزار شده و همچنین در جلسات بعدی در شهر یولاخ برگزار می‌شود.
از روز گذشته درگیری‌ها در منطقه قره‌باغ با حمله نیروهای نظامی آذربایجان به‌صورت هوایی آغاز شد. باکو این اقدام را به‌دلیل انجام نگرفتن توافق آتش‌بس در سال 2020و همچنین کشته شدن 7نیروی پلیس این کشور در انفجار مین خوانده است.

 

نظر شما