شناسهٔ خبر: 62494552 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ویجیاتو | لینک خبر

سرنوشت سنگ‌های ابدیت در دنیای سینمایی مارول چیست؟

چه بلایی سر اهداف تانوس آمد؟ / ScreenRant

صاحب‌خبر -

با این که سنگ‌های ابدیت برای چندین داستان Infinity Saga نقشی مهم را ایفا کردند ولی حالا و پس از رویدادهای Avengers: Endgame سال ۲۰۱۹ از پیوستگی بنیادین دنیای سینمایی مارول کنار گذشته شده‌اند. هر چند که سنگ‌های ابدیت دنیای سینمایی مارول تا سکانس پس از تیتراژ فیلم Thor: The Dark World نام‌گذاری نشده بودند ولی از پیش از آن نیز در هسته‌ی وقایع فاز نخست این دنیا قرار داشتند.

این سنگ‌ها به عنوان خواستنی‌ترین اشیای Infinity Saga ایفای نقش کردند تا تانوس با ردیابی کردن و استفاده از آن‌ها نیمی از جمعیت هستی را در Avengers: Infinity War از بین ببرد. با وجود این میزان اهمیت ولی در Multiverse Saga دنیای سینمایی مارول توجه چندانی به آن‌ها نمی‌شود. در این نوشتار نگاهی به سرگذشت و سرنوشت احتمالی سنگ‌های ابدیت در دنیای سینمایی مارول خواهیم انداخت.

تانوس سنگ‌های ابدیت را نابود کرد

سرنوشت سنگ‌های ابدیت در دنیای سینمایی مارول چیست؟ - ویجیاتو سرنوشت سنگ‌های ابدیت در دنیای سینمایی مارول چیست؟ - ویجیاتو

فیلم Avengers: Infinity War سرانجام هر شش سنگ ابدیت را گرد هم آورد. تانوس که به دنبال این بود تا در هستی توازن ایجاد کند، از نیروی جمع شده‌ی سنگ‌های ابدیت بهره برد تا نیمی از جمعیت دنیا را با یک بشکن از بین ببرد. این رویداد باعث نابودی گسترده‌ای شد و تریلیون‌ها زندگی به شکل رندوم و در یک لحظه از بین رفت تا کیهان برای پنج سال در آشفتگی به سر ببرد.

تواناترین قهرمانان زمین به امید پایان دادن به این آشفتگی، هفته‌ها پس از بشکن تایتان دیوانه سرگرم یافتن او شدند تا شاید بتوانند با به دست آوردن سنگ‌های ابدیت این رویداد ناگوار را وارون کنند. متأسفانه، هنگامی که تانوس را در «باغ» یافتند، فهمیدند که تایتان دیوانه سنگ‌های ابدیت را نابود کرده است. «از سنگ‌ها استفاده کردم تا سنگ‌ها رو نابود کنم» نشان می‌دهد که با یک بشکن دیگر، تانوس همان طور که نیمی از هستی را از بین برده بود، خود سنگ‌ها را نیز به اتم تجزیه کرده است.

به این ترتیب، برنامه‌ی اونجرز برای وارون کردن بشکن تایتان دیوانه خنثی شد. هر چند آن‌ها پنج سال بعد یک دزدی زمانی را انجام دادند تا سنگ‌های ابدیت را از دوره‌های گوناگون دنیای سینمایی مارول به دست آورند تا بتوانند بالأخره در Avengers: Endgame همه را به زندگی بازگرداند.

چرا نابود شدن سنگ‌های ابدیت مایه‌ی نابودی هستی نشد؟

سرنوشت سنگ‌های ابدیت در دنیای سینمایی مارول چیست؟ - ویجیاتو سرنوشت سنگ‌های ابدیت در دنیای سینمایی مارول چیست؟ - ویجیاتو

در طی دزدی زمانی فیلم Avengers: Endgame، آیرون من، کاپیتان آمریکا، انت-من و هالک باهوش به نیویورک سال ۲۰۱۲ سفر کردند و در حالی که دیگران تلاش داشتند تا سنگ‌های فضا و ذهن را به دست آورند، بروس بنر با انشنت وان دیدار کرد تا سنگ زمان را گیر بیاورد. انشنت وان نمی‌خواست که این سنگ را بدهد چرا که یکی از اهداف استاد هنرهای جادویی نگه‌داری از سنگ زمان است. این دو شخصیت با هم یک گفتگوی روشن‌گرانه‌ای را انجام می‌دهند که در آن انشنت وان اشاره می‌کند که بیرون کردن سنگ‌های ابدیت از هستی می‌تواند باعث نابودی شود ولی پس از نابودی سنگ‌های ابدیت در Avengers: Endgame چنین چیزی در دنیای سینمایی مارول رخ نداد.

البته تانوس شاید از پیش بازگو کرده باشد که چرا دنیای سینمایی مارول بر خلاف تصور انشنت وان مورد تاخت و تاز یا در معرض نیروهای تاریکی قرار نگرفته است. تایتان دیوانه هنگام نابود کردن سنگ‌های ابدیت در واقع آن‌ها را به طور کامل از بین نبرد و آن‌ها را «به اتم تجزیه کرد». بنابراین، انرژی و ذرات سنگ‌ها هنوز هم در دنیای سینمایی مارول وجود دارند.

پیش از Avengers: Infinity War، سنگ راستینگی به عنوان یک آبگون به تصویر کشده شد. پس ممکن است که سنگ‌های ابدیت هنوز هم بتواند بدون داشتن شکل جواهر-مانند خود هدفشان را برآورده کنند. شاید هم تانوس تنها اراده کرد تا آن‌ها از وجودیت بیرون آیند، همان کاری که با جمعیت هستی کرد، تا در واقع آن طور که ادعا می‌کند نابودشان نکرده باشد.

وجود سنگ‌های ابدیت در سراسر مولتی‌ورس

سرنوشت سنگ‌های ابدیت در دنیای سینمایی مارول چیست؟ - ویجیاتو سرنوشت سنگ‌های ابدیت در دنیای سینمایی مارول چیست؟ - ویجیاتو

با این که سنگ‌های ابدیت تمرکز بیادین Multiverse Saga دنیای سینمایی مارول نبودند ولی در چندین دنیای موازی دیده شده‌اند تا این طور به نظر آید که در دیگر هستی‌ها هنوز هم نقش مهمی دارند. چندین مورد از سنگ‌های ابدیت موازی در طول دزدی زمانی Avengers: Endgame مورد استفاده قرار می‌گیرند که پس از شگست تانوس به زمان و دنیای خود بازگردانده می‌شوند.

سنگ‌های ذهن و زمان به نیویورک سال ۲۰۱۲ برمی‌گردند. سنگ فضا به کمپ لیهای در سال ۱۹۷۰، سنگ‌های نیرو و روح به موراگ و ورمیر در سال ۲۰۱۴ و سنگ راستینگی به ازگارد سال ۲۰۱۳ بازگردانده شدند.

سنگ فضای شاخه‌ای از راستینگی از سال ۲۰۱۲ به دست لوکی استفاده شد تا از چنگ اونجرز و شیلد بگریزد و درگیر سازمان ناسازگاری زمان (Time Variance Authority) در فاز چهارم دنیای سینمایی مارول شود. در TVA، لوکی چندین سنگ ابدیت را می‌بیند که البته نیرویشان در آن مکان کاربردی نیست و حتی برخی کارکنان این سازمان از آن‌ها به عنوان وزنه‌ی کاغذ استفاده می‌کنند.

چهارتا از سنگ‌های ابدیت زمین-۸۳۸ در طی رویدادهای Doctor Strange in the Multiverse of Madness دیده شدند که توسط تانوس گردآورده شده بودند. ولی ایلومیناتی توانست با کمک کتاب ویشانتی (Book of Vishanti) این سوپرویلن را شکست دهند و او را در تایتان پیش از این که به هدفش برسد نابود کنند.

سریال What If…? نیز سنگ‌های ابدیت را در مرکز چندین داستان گوناگون قرار داد و کمی به گذشته‌ی دنیای سینمایی مارول، زمانی که سنگ‌های ابدیت هنوز اهمیت داشتند، سر زد. استرنج سوپریم از سنگ زمان استفاده می‌کند تا کریستین پالمر را نجات دهد و یک نقطه‌ی مطلق را بشکند. یک تانوس زامبی شده نیز در این سریال از دستکش ابدیت کم و بیش کامل شده بهره می‌برد.

در اساسی‌ترین خط داستانی What If…?، اولتران که با موفقیت خودش را به بدن ویژن جا به جا کرده است، سنگ‌های ابدیت را به دست می‌آورد و در مولتی‌ورس آشوب به پا می‌کند تا واچر مجبور به درگیر کردن نگهبانان مولتی‌ورس (Guardians of the Multiverse) شود. این سنگ‌ها در یک دنیای جیبی در کنار آرنیم زولا در بدن اولتران و یک نسخه از کیلمونگر گیر افتادند.

آیا دنیای سینمایی مارول از گوهرهای کمیک‌ها بهره می‌برد؟

سرنوشت سنگ‌های ابدیت در دنیای سینمایی مارول چیست؟ - ویجیاتو سرنوشت سنگ‌های ابدیت در دنیای سینمایی مارول چیست؟ - ویجیاتو

با این که شش سنگ بنیادین در هر دوی دنیای سینمایی و کمیک‌های مارول یکسان هستند ولی در کمیک‌ها چند مورد بیش‌تر وجود دارد که هنوز در دنیای سینمایی مارول دیده نشده‌اند. در کمیک‌ها (که به جای واژه‌ی «سنگ» از «گوهر» استفاده می‌شود و در ابتدا با نام گوهرهای روح شناخته می‌شدند) شامل روح، نیرو، راستینگی، فضا، زمان و روح می‌شوند که همسان دنیای سینمایی مارول هستند.

با این وجود، کمیک‌های مارول در سال ۱۹۹۵ گوهر نَفس (Ego) را رونمایی کرد که همزمان با دیگر گوهرها ساخته شد ولی سر از یک دنیای موازی با نام اولتراورس (Ultraverse) درآورد. هنگامی که لوکی به دنبال آن می‌گشت، سرسی از اترنال‌ها با گوهر نفس پیوند برقرار کرد پیش از این که به دست بلک نایت از بین رود.

شاید چنین ایده‌ای بتواند برای یک اپیزود از What If…? مناسب باشد ولی در عین حال باید توجه داشت که لوکی در کمیک‌های مارول به دنبال دستیابی به گوهر نفس در کنار دیگر گوهرها بود که می‌تواند تبدیل به روایتی در فصل‌های آتی سریال Loki شود.

گوهر نفس تنها سنگ نام‌نبرده‌شده‌ی مارول نیست. The Infinity Gauntlet سال ۲۰۱۵ (که بخشی از رویداد Secret Wars بود) سنگ مرگ (Death) را رونمایی کرد. این سنگ در زمین-۹۲۴۲۱ پدید آمد تا برای نابودی تانوس استفاده شود.

ددپول نیز همچنین سنگ پیوستگی (Continuity) را در دست دارد که به این شخصیت اجازه می‌دهد تا با نویسندگان سخن بگوید. چیزی که می‌تواند لحظات بامزه‌ای در فیلم Deadpool 3​​​​​​​ به عنوان بخشی از دنیای سینمایی مارول رقم بزند.

ScreenRant

نظر شما