شناسهٔ خبر: 62485988 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

در گفت و گو با ایلنا مطرح شد؛

بارش‌های بالاتر از حد نرمال در پاییز

پیش بینی بارش های بیشتر از حدنرمال در پاییز پیش رو درحالی از سوی مرکز تحقیقات آب و هوایی کلمبیای آمریکا ارائه شده است که این پیش بینی به نوعی بازگشت بارش های سیل آسا را به همراه داشته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا، اگرچه پیش بینی بارش‌های بیش از حد نرمال برای کل کشور پیش بینی شده است که نمی‌توان آن را به تمام نقاط تعمیم داد و ممکن است در هر نقطه‌ای متفاوت باشد.

آنطور که رئیس پژوهشکده علوم جوی دانشگاه شیراز می‌گوید: پیش بینی دقیق  آب و هوا یکی از  الزاماتی است که می‌تواند برنامه ریزی و جلوگیری از خسارت‌های احتمالی را به همراه داشته باشد.

به گفته سیدمحمدجعفر ناظم السادات درحالی است پیش بینی های بارندگی بالاتر از نرمال برای ایران می‌شود اما اینکه سیل آسا باشد خیلی درست نیست و آمارها نشان می‌دهد که در بسیاری از بخش‌های کشور بارندگی پایین‌تر از حد نرمال نیز خواهد بود.
 
وی با اشاره به اینکه در سال‌هایی که چنین وضعی وجود دارد اصولاً در زمستان بارندگی‌ها کمتر از میانگین خواهد بود، بیان می‌کند: اینکه  افزایش بارش‌ها در پاییز خواهیم داشت  موضوع عجیبی نیست و  این تجارب را در گذشته داشته‌ایم.
 
پیش بینی افزایش ۲۰ تا ۷۰ درصدی بارش های پاییز
 
این محقق با اشاره به اینکه در پاییز امسال بارندگی‌ها بین ۲۰ تا ۷۰ درصد بسته به هر نقطه‌ای افزایش خواهد داشت؛ تصریح می‌کند: در مورد پیش بینی سیل آسا بودن بارش ها باید یک تا دو هفته قبل انجام شود  و به نوعی همزمان باشد.
 
به گفته وی پیش بینی افزایش بارش‌ها در پاییز در غرب زاگرس و غرب استان فارس می‌شود و در مناطق جنوب وجنوب شرقی افزایش بارندگی نخواهیم داشت.
 
ناظم السادات ادامه می‌دهد: برای اینکه بتوانیم روزانه مانند اتحادیه اروپا و آمریکا پیش بینی بارش‌ها را داشته باشیم دانشگاه شیراز این آمادگی را دارد و حتی تلاش‌هایی برای این موضوع انجام شد که به صورت روزانه و هفتگی و فصلی نقشه را تولید کنیم و پیش بینی هواشناسی ما از منابع خارجی نباشد.
 
بارش-باران
 
پیش بینی بارش‌ها باید براساس مدل و نقشه‌های داخلی باشد
 
رئیس پژوهشکده علوم جوی دانشگاه شیراز با اشاره به ضرورت و اهمیت پیش بینی داخلی بارش‌ها می‌گوید: در این خصوص دو سال تلاش شد و سعی شد که نقشه روزانه، هفتگی، ماهانه و ... را داشته باشیم اما در نهایت اعلام شد نیازی به این پیش بینی ها نیست.
 
ناظم السادات ادامه می‌دهد: این درحالی است که پیش بینی ما در داخل  براساس استان به استان و شهر به شهر بود و هر شهر به صورت مجزا نقشه هواشناسی را داشت.
 
وی معتقد است که در دانشگاه شیراز توانایی علمی که در این زمینه داریم بی‌نظیر است و در این زمینه می‌توانیم ماهانه، فصلی و حتی هفتگی با همکاری سازمان هواشناسی  مدل های پیش بینی هوا را انجام دهیم و به جز و دقیق‌تر باشد.
 
وی با اشاره به اینکه در این خصوص کمک و حمایتی نمی‌شود، یادآور می شود: این رفتار باعث شده است که دانشجوهایی که در زمینه هواشناسی فعالیت داشتند مهاجرت کنند.
 
به گفته ناظم السادات این درحالی است که مدل‌های خارجی که وجود دارد توانایی این را ندارد که برای خودمان استفاده کنیم  چرا که به صورت کلی است و جزئیات ندارد.
 
وی تاکید می‌کند: اهمیت پیش بینی دقیق برای جلوگیری از بروز خسارت و آسیب ضروری است اما کمتر به این مهم توجه شده است.
 
به گزارش ایلنا، درحالی پیش بینی بارش‌ها اصولا با مدل های هواشناسی غیربومی اعلام می‌شود که بارها شاهد بوده‌ایم که برخی از این پیش بینی های با خطاهایی در مورد زمان و منطقه بارش ها همراه بوده است.

نظر شما