شناسهٔ خبر: 62479779 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

ایسکانیوز گزارش می‌دهد؛

پیش‌بینی پاییز و زمستان پرباران و لزوم آماده بودن در برابر سیل‌های احتمالی / چطور از افزایش خسارت در بحران‌ها پیشگیری کنیم؟

پیش‌بینی افزایش باران در پاییز و زمستان اگرچه خبر خوبی است اما تجربه نشان داده با افزایش بارش‌ها در کشور شاهد افزایش وقوع سیلاب‌ها در نقاط مختلف هم خواهیم بود و باید علاج واقعه پیش از وقوع کنیم و برای سیلاب‌های احتمالی آماده شویم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز،  احد وظیفه رئیس مرکز ملی تغییر اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی در گفت‌و گویی که با ایسکانیوز داشت از احتمال افزایش بارش‌ها در پاییز و زمستان خبر داد و گفت: غالب مدل‌های پیش بینی فصلی بیانگر بارش‌های نرمال و بالاتر از نرمال در غالب مناطق ایران در فصل پاییز و زمستان است. قطعا پاییز و زمستان امسال بهتر از سال گذشته خواهد بود چون پاییز سال گذشته بسیار کم بارش است. انتظار بالایی داریم که در پاییز و اوایل زمستان بارندگی‌های بیش از نرمال داشته باشیم.

بیشتر بخوانید

پاییز و زمستان پر باران پیش روست / خشکسالی تمام نشده است

این خبر اگرچه خوب است اما وجه دیگری هم دارد و تجربه نشان داده با افزایش بارش‌ها در کشور شاهد افزایش وقوع سیلاب‌ها در نقاط مختلف هم خواهیم بود، شبیه به آنچه در فروردین 1398 تجربه کردیم اما حالا که می‌دانیم فصل پربارانی خواهیم داشت باید چه کنیم تا نعمت باران به بلای سیل تبدیل نشود؟

کارشناسان معتقدند که تخریب محیط زیست، ساخت و ساز در بستر رودخانه و پهنه‌های سیل‌خیز و از بین بردن جنگل‌ها می‌تواند باعث افزایش شدت و خسارت سیل شود و برای اینکه بخواهیم در بلندمدت اثرات سیل و شدت تخریب را کاهش دهیم نیازداریم تا با حفظ تالاب‌ها و جنگل‌ها، جلوگیری از ساخت و ساز در بستر رودخانه و مواردی از این دست از وقوع بحران پیشگیری کنیم اما در کوتاه مدت باید چطور برای بحران آماده شویم؟

لزوم تخمین حجم بارش‌ها پیش از بارندگی

فریبرز ناطق‌الهی استاد دانشگاه و بنیانگذار مدیریت بحران در کشور در گفت‌وگو با ایسکانیوز درباره نحوه پیشگیری از وقوع سیل و اقدامات لازم گفت: در ابتدا باید براساس مطالعات دقیق هواشناسی حجم دقیق بارش‌ها تعین شود و مثلا بدانیم که در یک بازه زمانی مشخص در جایی مانند آستارا چند سانتی‌متر بارندگی خواهیم داشت.

ایجاد مسیرهای انحرافی در مناطقی که در مسیر سیل ساخته شده‌اند

وی افزود: بعد از تخمین زدن حجم بارندگی در مناطق مختلف هشدارهای لازم به صورت محلی به مردم داده شود. قسمت بد ماجرا این است که به دلیل بی‌دقتی‌ها و رعایت نکردن ضوابط شهرسازی اماکن بسیاری در پهنه‌های سیل‌خیز ساخته شده است. تنها کاری که می‌توان در مورد این مناطق کرد این است که در بالادست جریان‌های انحرافی ایجاد کنیم که آب را به مسیر دیگری منحرف کند.

ناطق‌الهی توضیح داد: از امروز باید برنامه جدی عمرانی با انجام مطالعات کافی برای منحرف کردن شاخه‌ای سیل در مناطق پرخطر انجام شود. هشدارهای لازم هم باید با استفاده از سیستم‌های الکترونیکی یا در اخبار محلی به مردم داده شود.

هشدار به موقع به مردم

استاد دانشگاه عنوان کرد: برج‌های بازدیدی باید در مناطق پرخطر وجود داشته باشند و در صورت مشاهده خطر با کمک بلندگوهای مدارس و مساجد به مردم اطلاع دهند تا فرصت تخلیه محل زندگی خود را داشته باشند. برهمین اساس تمام مدارس و مساجد باید به بلندگوهایی مجهز شوند که برای اطلاع‌رسانی مورد استفاده قرار گیرند.

آموزش نحوه گریز و پناه در مواقع بحرانی به مردم

وی با اشاره به اهمیت آموزش به مردم بیان کرد: مردم باید آموزش ببینند که وسایل ضروری و مهم را در ساکی آماده کنند و بدانند که چطور باید در مواقع بحران محل را تخلیه کنند. مردم باید نحوه گریز و پناه را بیاموزند و بدانند که در زمان خطر به کجا باید پناه ببرند. این آموزش‌ها در تمام اسناد رسمی بین المللی و حتی داخلی وجود دارد اما باید به مردم آموزش داده شود. این آموزش‌ها 60 یا 70 درصد از تلفات را کاهش می‌دهد.

استاد دانشگاه بیان کرد: علاوه براین باید پایگاه‌های امداد و نجاتی در بالادست ایجاد شوند که در شرایط بحران وارد عمل شوند. این اقدامات از افزایش خسارت می‌کاهد و اگر هم بحرانی به وجود نیامد، انجام این اقدامات تمرینی برای مردم و مسئولان است تا برای مواقع بحرانی آماده شوند.

هر رنگ هشدار هواشناسی چه معنایی دارد؟

برای پیشگیری از افزایش خسارت‌های سیلاب باید با انواع هشدارهای هواشناسی آشنا شویم تا برای مثال در زمان سفر وضعیت آب و هوای منطقه را بررسی کنیم یا اگر ساکن جایی هستیم پیش از وقوع خطر آمادگی داشته باشیم.

 رنگ‌های زرد، نارنجی و قرمز جزو رنگ‌هایی است که در هواشناسی به کار گرفته می‌شوند. هشدار زرد رنگ برای آگاهی صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد را داشته باشند.

رنگ نارنجی نیز یکی از رنگ‌هایی است که در هشدارها به کار گرفته می‌شود. هشدار نارنجی شدت بیشتری دارد و در آن پیش‌بینی می‌شود که پدیده جوی، اثرات منفی خواهد داشت و احتمال خسارت نیز وجود دارد. در هشدار رنگ نارنجی، آماده‌باش دستگاه‌های مسئول نیز برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا اعلام می‌شود.

هشدار قرمز بالاترین سطح هشدار است. در سطح قرمز پیش‌بینی می‌شود که پدیده جوی می‌تواند خسارات زیادی را داشته باشد. در این سطح نیز هشدار قرمز به دستگاه‌های مختلف اعلام می‌شود.

تجربه سیلاب‌های گذشته نشان داد که ناآگاهی مردم نسبت به شرایط بحرانی گاهی فاجعه به بار می‌آورد، مشابه اتفاقاتی در سال 1398 رخ داد و برخی از مردم در فاصله نزدیکی از سیلاب اقدام به فیلم برداری و تماشا می‌کردند. از جهتی هشدار به موقع هم از اهمیت بالایی برخوردار است چراکه اگر در زمان مناسب به مردم اطلاع داده نشود، فرصتی برای تخلیه محیط نخواهند داشت.

انتهای پیام /

برچسب‌ها:

نظر شما