شناسهٔ خبر: 6246579 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

/روز قدس؛ روز مبارزه با مستکبرین/

جمعه یک دنیا فلسطین می‌شویم

جمعه یک دنیا فلسطین می‌شویم، ملل اسلامی در روز قدس به یک معنا، ندای وحدت خود را سر می‌دهند.

صاحب‌خبر -

جمعه یک دنیا فلسطین می‌شویم، ملل اسلامی در روز قدس به یک معنا، ندای وحدت خود را سر می‌دهند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)منطقه خراسان‌جنوبی، قدس، قبله نخستین و حرم دوم مسلمانان جهان، وطن میلیون‏ها آواره فلسطینی است که استکبار جهانی آن سرزمین را از دست ساکنانش خارج ساخت و تحت سلطه نیروهای اشغالگر قدس قرار داد.

از همان نخستین سال‏های اشغال پاره تن اسلام، با مقاومت فلسطینیان و اعتراض مسلمانان و دیگر انسان‏‌های آزاده جهان، نهضت مقابله با اسرائیل و حمایت از فلسطین مظلوم شکل گرفت.

با پیروزی انقلاب اسلامی، ملت مسلمان ایران به ویژه پس از صدور پیام تاریخی امام امت در سال 1358 مبنی بر نام‏گذاری آخرین جمعه ماه رمضان به عنوان روز جهانی قدس، مسئله آزادسازی فلسطین از چنگال غاصبان قدس را سرلوحه آرمان‏‌های خویش قرار داد. از این رو، همه ساله، روز قدس را به روز فریاد کشیدن بر سر ستم‏کاران تاریخ و به لرزه درآوردن پایه‏‌های سست رژیم اسرائیل تبدیل کرده است.

اهمیت بیت‌المقدس از نظر اسلام

"بیت‌المقدس" به عنوان مهم‏ترین شهر فلسطین، از نظر اسلامی اهمیت ویژه‏‌ای دارد، زیرا مسجدالاقصی، نخستین قبله مسلمانان در این شهر تاریخی است.

از آغاز هجرت پیامبر اسلام به مدینه تا سال دوم هجری، قبله پیامبر در هنگام نماز و نیایش، بیت‏‌المقدس بود و بی‏‌شک، پیش از هجرت نیز در 13 سالی که پیامبراکرم (ص) در مکه مکرمه اقامت داشت، رو به بیت‌المقدس می‏‌ایستاد و نماز می‏‌خواند. از این رو، این شهر، قبله نخستین، بلدالامین و حرم امن شناخته می‏‌شود.

افزون بر این، مسجدالاقصی هنگام معراج رسول اکرم (ص) نیز ارزش و قداست خود را نشان داد، به‏‌گونه‏‌ای که خداوند می‏‌فرماید: "شبانه پیامبر اکرم (ص) را از مسجدالحرام به مسجدالاقصی که اطراف آن را پربرکت گردانیده است سیر داد تا آیات و نشانه‏‌های الهی را به او نشان دهد".

روز قدس؛ آغازی بر یک پایان

امام خمینی(ره) در پیام خود در سال 1358، با نام‏گذاری آخرین جمعه‌ماه مبارک رمضان به "روز قدس" گفت: "من در طی سالیان دراز، خطر اسرائیل غاصب را گوشزد مسلمین نمودم.... من از عموم مسلمانان جهان و دولت‏‌های اسلامی می‏‌خواهم برای کوتاه‌کردن دست این غاصب و پشتیبانان آن، به هم بپیوندند و جمیع مسلمانان جهان را دعوت می‏‌کنم آخرین جمعه‌ماه مبارک رمضان را که از ایام قدر است و می‏‌تواند تعیین‏‌کننده سرنوشت مردم فلسطین نیز باشد، به عنوان روز قدس انتخاب و طی مراسمی، هم‏بستگی بین‏‌المللی مسلمانان را در حمایت از حقوق قانونی مردم مسلمان اعلام نمایند".

امام راحل با تدبیر الهی خویش و نام‏گذاری روز قدس، مبارزه با اسرائیل و دفاع از حقوق ملت مظلوم فلسطین را به عنوان تکلیفی اسلامی به همه مسلمانان از فرقه‏‌ها و ملیت‏‌ها و زبان‏‌های گوناگون گوشزد کرد و اعلام داشت که حمایت از اسرائیل، خیانت به اسلام است.

حضور گسترده مردم در راهپیمایی روز قدس از جلوه‌های انقلاب است

حجت الاسلام سید محمدباقر عبادی نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس، یکی از جلوه‌های انقلاب اسلامی را شرکت در راهپیمایی روز قدس دانست و گفت: حضور گسترده مردم در راهپیمایی روز قدس، علاوه بر اینکه اعلام حمایت قاطع از ملت‌های مظلوم بوده، امنیت‌ساز است.

وی اظهارکرد: خداوند به حرمت، عزت و عظمت امیرالمومنین امام علی(ع) به جامعه اسلامی سربلندی داده است.

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس با تأکید بر اینکه رژیم غاصب اسرائیل غده سرطانی است، گفت: عده‌ای روشنفکرنما در زمان امام خمینی(ره) می‌گفتند: "چرا باید ما برای فلسطین سیلی بخوریم و هزینه کنیم، امام بزرگوار در جوابشان گفتند که رژیم صهیونیستی با هدف‌هایی که در سر دارد برای اسلام و ممالک مسلمین خطر عظیم دارد".

عبادی افزود: روشنفکرنماهای آن دوران بازهم متوجه هشدارها و تأکیدات بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی نبودند، اما امروز بعد از گذشت بیش از ۳۶ سال از انقلاب اسلامی تمام کشورهای اسلامی منطقه متوجه شده‌اند که اسرائیل تهدید بزرگ برای ملت‌ها است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه آل‌سعود همراه و هم‌پیمان رژیم صهیونیستی و استکبار جهانی است، تصریح کرد: اگر اسرائیل از صحنه محو شود هیچ کشور اسلامی دچار مشکل نخواهد شد.

وی با بیان اینکه همواره در طول دوران انقلاب اسلامی هم‌جا که مردم وارد صحنه شده‌اند، پیروزی حاصل شده است، خاطرنشان کرد: امسال نیز ضربه متقابل ملت ایران و دیگر کشورهای اسلامی در روز جهانی قدس بر پیکر استکبار جهانی و آل سعود کودک‌کش خواهد خورد.

عبادی با تأکید براینکه شرایط امروز مذاکرات هسته‌ای کشور بسیار حساس است، اظهارکرد: مردم در این ایام برای تیم هسته‌ای کشور و به تعبیر امام خامنه‌ای فرزندان شجاع و غیور ایران دعا کنند.

وی ادامه داد: اگر امروز منتقدین و دلسوزان کشور نقدهای به روند مذاکرات هسته‌ای در ژنو، لوزان دارند، به معنای دشمنی با تیم مذاکره‌کننده ایرانی نیست، بلکه همراهی و حمایت از فرزندان دپیلماسی کشور است.

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی مراقبت از خدعه آمریکایی را در جریان مذاکرات بسیار حساس و مهم دانست و یادآور شد: آمریکا به‌دنبال نیرنگ، مکر و دریافت امضاء براساس آنچه که می‌خواهد است.

نتیجه مذاکرات تاثیری در راهپیمایی روز قدس نداشته باشد

امام جمعه اهل سنت بیرجند گفت: نتیجه مذاکرات نباید تاثیری در راهپیمایی روز قدس داشته باشد.

مولوی غلام حیدر فاروقی در گفت و گو با ایسنا گفت: روز قدس، نمایش بزرگ وحدت و انسجام جهان اسلام در حمایت از مردم مظلوم فلسطین است.

وی با بیان اینکه امروز تفرقه بزرگترین مشکل جهان اسلام است، افزود: وحدت، سد دفاعی امت در مقابل تفرقه‌افکنی دشمنان و نیاز اصلی برای آزادی قدس است.

امام‌جمعه اهل سنت بیرجند اظهارکرد: تفرقه سبب از بین رفتن شوکت و قدرت مسلمانان شده و امروز وحدت سبب کوتاه‌کردن دست استکبار جهانی از بلاد اسلامی می‌شود.

مولوی فاروقی ادامه‌داد: مسئله فلسطین و قدس همواره به عنوان مهمترین اولویت مطرح بوده و ملت همیشه در صحنه ایران حامیان همیشگی مردم فلسطین هستند.

وی با بیان اینکه شعارها و حضور با شکوه راهپیمایی روزقدس موجب تضعیف روحیه دشمنان فلسطین خواهد شد، خاطرنشان کرد: نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در راهپیمایی روز بزرگ قدس بار دیگر همدلی و همزبانی خود را با مردم مظلوم فلسطین اعلام می‌کنند.

روز قدس، روز وحدت جهان اسلام و حمایت از مظلومان است

شورای بسیج ورزشکاران خراسان‌جنوبی ضمن دعوت از مردم برای برگزاری با شکوه روزجهانی قدس و حمایت از مردم ستمدیده منطقه، بیانیه‌ای منتشر کرد.

شورای بسیج ورزشکاران خراسان‌جنوبی در آستانه فرارسیدن روز جهانی‌قدس با اشاره به حملات وحشیانه و غیرانسانی رژیم غاصب صهیونیستی به مردم مظلوم فلسطین و کشتار هزاران زن و کودک بی‌گناه و ندای مظلومیت مردم بحرین و یمن در جنگ‌های نیابتی رژیم آل صعود و تکرار تلخ سناریوی مسلمان‌کشی در منطقه با حمایت ایادی استکبار، ضمن دعوت از آحاد مردم ولایتمدار استان، اقشار و صنوف مختلف و همراهی، همگامی و پیشگامی جامعه بزرگ ورزشکاران در خلق حماسه سیاسی شکوه عظمت حضور ملت بزرگ ایران در سالروز جهانی قدس، بیانیه ای به شرح زیر صادر کرد.

روز قدس، فقط یک روز نیست؛ نماد ظلم‌ستیزی و وحدت امت بزرگ اسلام در حمایت از ندای مظلومان جهان، بویژه مردم مظلوم فلسطین است که قریب هفت دهه زیر آماج حملات وحشیانه‌ای هستند که بواسطه آن هر روز، دهها زن مظلوم و کودک بی‌گناه فلسطینی به خاک و خون می‌غلطند و در سکوت مجامع جهانی، اینک شاهد راه‌اندازی جنگ‌های نیابتی توسط سران منفور آل‌سعود در بحرین و یمن هستیم و تکرار تلخ این وقایع غیرانسانی، ضرورت حضور پر شور تک تک آحاد مردم ولایتمدار را برای پیوستن به اقیانوس بی‌کران ملت بزرگ و سرافراز ایران، دو چندان و مضاعف می‌سازد.

در قسمتی دیگر از این بیانیه با اشاره به اهداف ایادی استکبار در تفرقه‌افکنی، اسلام هراسی و ایران هراسی، اتکا به توصیه‌های الهی سیاسی معمار فقید انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی (ره) و منویات مقام معظم رهبری در دفاع از حریم قرآن، اسلام ناب محمدی (ص) و عدم اجازه دادن به متجاوزان در تعدی به حریم اسلام خواستار شده است.

این بیانیه می‌افزاید: وحدت مسلمین، به مثابه شکستن ستون فقرات استکبار است و آنان از تفرقه‌افکنی، ترویج افراط‌گرایی، خشونت طلبی و تروریسم راه به جایی نخواهند برد.

در بخش پایانی این بیانیه با تبیین تکالیف همه ملت‌ها و دولت‌های اسلامی در اینکه باید فلسطین را مساله اول خودشان بدانند، بر حمایت مادی و معنوی از استمرار انتفاضه مردمی فلسطین و مقاومت تا پیروزی به مدد وسنت الهی تاکید شده است و بر پیشگامی ملت بزرگ ایران در اجابت فریاد مظلوم‌خواهی با حضور پرشور در یوم‌الله روز جهانی‌قدس "19 تیر مصادف با 23 رمضان" در مسیرهای راهپیمایی تعیین شده، صحه گذاشته شده است.

شورای بسیج ورزشکاران خراسان‌جنوبی ضمن دعوت از آحاد مردم، اقشار گوناگون، صنوف و احزاب مختلف سیاسی، بر خلق حماسه سیاسی و حضور پر شور جامعه ورزشکاران و جوانان، همپای سایر مردم تاکید کرده است.

برگزار راهپیمایی روز قدس در بیش از ۳۰ نقطه خراسان جنوبی

حجت‌الاسلام مرتضی ابراهیم‌زاده رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی در گفت و گو با ایسنا از برگزاری راهپیمایی روز قدس در بیش از ۳۰ نقطه استان خبر داد.

وی افزود: روز جهانی قدس در سالنامه امسال 26 تیرماه ثبت شده، اما به دلیل اینکه عیدسعید فطر نیز 27 تیرماه است و احتمال اینکه ماه مبارک رمضان 29 روزه باشد و جمعه 26 تیر عید اعلام شود روز جهانی‌قدس یک هفته جلوتر، همزمان با 19 تیر در سراسر کشور و استان برگزار می‌شود.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی با اشاره به برگزاری این راهپیمایی بزرگ در بیش از 30 نقطه شهر و بخش استان، افزود: سخنران پایانی راهپیمایی روز قدس در بیرجند، حجت‌الاسلام رئیسی دادستان کل کشور خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه مسیر راهپیمایی روز قدس در بیرجند هنوز مشخص نشده است، گفت: مردم با حضور پرشور خود در راهپیمایی روز قدس، باری دیگر گزاره برگ ملت ایران را به جهانیان اعلام خواهند کرد.

ابراهیم‌زاده خاطرنشان کرد: حمایت از مستضعفان عالم، دفاع از مردم مظلوم فلسطین و یمن، مبارزه با مستکبران عالم به ویژه آمریکای جنایتکار، تجدید میثاق با آرمان‌های امام راحل، رهبر معظم انقلاب و نمایش وحدت مردم ایران به جهانیان از مهم‌ترین پیام‌های راهپیمایی امسال روز قدس است.

یک صدا فلسطین خواهیم شد، من می‌آیم... تو می‌آیی... همه می‌آییم... وعده دیدار جمعه 19 تیرماه 1394 راهپیمایی روز جهانی قدس.

گزارش از سپیده قلندری اسفدن خبرنگار ایسنای خراسان جنوبی

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما