به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، در جلسه علنی امروز(سهشنبه،28 شهریور) مجلس شورای اسلامی و در جریان ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در مورد طرح یک فوریتی الحاق یک ماده به قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور مصوب ۱۳۹۲/۰۶/۱۰ با اصلاحات و الحاقات بعدی، نمایندگان موافق و مخالف، به بیان نظرات خود پرداختند.
تغییرات مکرر در قانون کنکور خاطر داوطلبان را مشوش میکند
عبدالرسول پورعباس رییس سازمان سنجش کشور در جریان جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و بررسی کلیات طرح اصلاح قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور، بیان کرد: در دورههای مختلف مجلس حساسیتهایی برای برگزاری آزمونهای سراسری وجود داشت و همچنین نقش مجلس در بهبود شرایط به خوبی ایفا شد. از این بابت خوشحالم که تحت نظارت مجلس سازمان سنجش توانست کارهای خود را به خوبی پیش ببرد.
وی اظهار کرد: در دو سال گذشته تقریبا چهار نوبت موضوع پذیرش و سنجش در جامعه مطرح شده است. در سال ۱۴۰۰ اولین مصوبه، در سال ۱۴۰۱ اولین اصلاحیه و در تیرماه همین سال دومین اصلاحیه صورت گرفت. در این مدت یکی از آسیبهای مخربی که برای دانشگاهها ایجاد شده است شرایط تغییرات مکرر نحوه برگزاری سنجش و پذیرش بوده است. در مجلس شورای اسلامی نیز از سالهای ۷۷، ۸۷، ۹۲ و ۹۵ قوانینی را پیرامون نحوه سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاهها خواهیم داشت.
وی تصریح کرد: داوطلبی که میخواهد آزمون سراسری دهد باید از سه سال قبل از آزمون خود را آماده کند و این تغییرات مکرر باعث ایجاد تشویش خاطر در داوطلبان خواهد شد. براساس مصوبه قانونی مجلس، موظف هستیم یک سال قبل از آزمون اطلاع رسانی کنیم. همچنین طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی ما موظفیم تا ۳۱ شهریور هر سال اطلاع رسانی داشته باشیم. باتوجه به این دو مورد شرایط زمانی فعلی برای تغییر مجدد مناسب نیست.دغدغه ای که در این ارتباط وجود دارد به تفاوت فاحشی که برای شرایط تحصیلی داوطلبی در شهرهای مختلف وجود دارد، باز می گردد.
رئیس سازمان سنجش کشو خاطر نشان کرد: برای اطمینان خاطر نمایندگان اعلام میکنم در حال حاضر ما سه منطقه ۱، ۲ و ۳ داریم که داوطلبان به نسبت جمعیتی که در آن مناطق وجود دارد، به رقابت میپردازند. لذا اگر نمره یک منطقه بالا یا پایین باشد تاثیری در منطقه دیگر ندارد. ضمن اینکه منطقه ۲ و منطقه ۳ بر مبنای ۸۰ درصد نمره آزاد به رقابت می پردازند. بنابراین تمام ظرفیت های کشور به نسبت مناطق ۱، ۲ و ۳ تقسیم می شود.باید زمان کافی به داوطلبان داده شود تا خود را با شرایط تطبیق دهند.
وی افزود: نوبت اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ در حدود ۷ ماه دیگر برگزار می شود و نوبت دوم نیز ۹ ماه دیگر برگزار خواهد شد. دانش آموزان برنامه ریزی خود را برای مطالعه دروس تخصصی و عمومی انجام داده اند.از سال های ۷۷، ۸۶ و ۹۲ در همه این قوانین تاثیر قطعی معدل پیش بینی شده است. این طرح مشخص نمی کند که مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی باطل شده است فلذا در اجرا با چهار تعارض اساسی مواجه خواهیم شد که مشخص نیست کدام یک را اجرا کنیم.
خضریان (مخالف):کار جدیدی صورت نگرفته که بخواهیم مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را تغییر دهیم
علی خضریان در مخالفت با کلیات این طرح با بیان اینکه نباید اقدامی کنیم که آبی برای مردم نداشته باشد و صرفا نانی برای انتخابات باشد، گفت: در این طرح اصلاحی نیز سوابق تحصیلی دانش آموزان مورد نیاز است و کار جدیدی صورت نگرفته که بخواهیم مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را تغییر دهیم.
نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در ادامه با تاکید بر اینکه باید مقابل مافیای کنکور بایستیم، اظهار داشت: در آزمون تشریحی امکان تقلب کمتر می شود و برگزاری آزمون در مدرسه ای غیر از مدرسه محل تحصیل دانش آموز، راه تقلب را می بندد و معلم هایی که برگه ها را تصحیح می کنند اطلاعی از اسامی دانش آموزان ندارند.
سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی همچنین در پایان صحبت های خود تغییرات فعلی در جریان اصلاح قانون را به دلیل گذشت زمان، قابل اعمال در کنکور سراسری سال 1403 ندانست.
سعیدی(مخالف):این طرح به واقع به دغدغههای مردم پاسخ نمیدهد
معین الدین سعیدی نیز در مخالفت با کلیات طرح یک فوریتی الحاق یک ماده به قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور گفت: ما با در نظر گرفتن این طرح یا تأثیر قطعی معدل را کاهش میدهیم و یا از بین میبریم.
نماینده مردم چابهار، نیک شهر، کنارک و قصرقند در مجلس افزود: متأسفانه در موارد متعدد این طرح دغدغههایی مبنی بر اینکه ما باید صدای مردم را در این بخش بشنویم، نمیبینم لذا این طرح به واقع به دغدغههای مردم پاسخ نمیدهد. عملاً این طرح باعث تغییرات اساسی در قانون و همچنین عملکرد سازمان سنجش نمیشود.
وی ادامه داد: با در نظر گرفتن این طرح متأسفانه ما بچههای مردم را در موضوع حذف تأثیر قطعی معدل سر کار میگذاریم.
سعیدی با بیان اینکه شرایط رقابت در بازار سراسری بر اساس عدالت نیست، گفت: ماده الحاقی هیچکدام از ابهامات و مشکلات در این بخش را برطرف نکرد و باید تأثیر قطعی معدل حذف شود.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه باید در جزئیات طرح الحاقی فوق اصلاحاتی صورت گیرد، در حال حاضر ما با کلاسهای درس خالی مواجه هستیم لذا با در نظر گرفتن قانون جوانی جمعیت بسیاری از معلمان کلاسهای درس را ترک کرده و این کلاسها بدون معلم اداره میشود.
وی افزود: اگر با این طرح مخالفیم بر این اساس است که تأثیر قطعی معدل در این طرح از بین نرفته است. این طرح به مطالبه و تقاضای جوانان و ملت ایران پاسخ نمیدهد لذا حتماً باید در جزئیات طرح فوق ملاحظات مردم و دانشآموزان مناطق محروم لحاظ شود.
رشیدی(موافق):کیفیت آموزش در همه نقاط ایران یکسان نیست
محمد رشیدی در موافقت با کلیات این طرح با تاکید بر اینکه باید صدای مردم را بشنویم و نگران جوانانی باشیم که تشویش ذهنی دارند، گفت: چند ماه است که پیامک های میلیونی و مراجعات متعدد از سوی جوانان داریم لذا ما به عنوان نماینده آن ها، مسئول دنبال کردن نگرانی های آن ها هستیم.
نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: مجلس پیش از مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، سه نوبت قانون در این خصوص داشت که اگر نیاز به اصلاحاتی بود باید باز هم در مجلس انجام می شد.
وی در ادامه وزیر علوم را به عنوان متولی و مسئول پذیرش دانشگاه ها، موافق طرح فعلی کمیسیون آموزش دانست و گفت: همچنین این اصلاح باعث اهمیت دادن به هر دو بعد دروس تخصصی و عمومی می شود.
رشیدی ادامه داد: از سوی دیگر نمی توان یک برگه سوال را برای کل کشور در یک مقطع تحصیلی ایجاد کرد که همان سختی های کنکور را به همراه خواهد داشت ضمن اینکه ملاک قبولی نباید صرفا آزمون باشد.
عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در پایان اظهارات خود با تاکید بر رعایت عدالت آموزشی، خاطرنشان کرد: کیفیت آموزش در همه نقاط ایران یکسان نیست و دانش آموزی در دورترین روستای ایران آموزشی را که یک دانش آموز در پایتخت می بیند را ندارد از این رو نباید یک آزمون در سراسر کشور ملاک باشد.
نقد علی(موافق): مصوبه شورا کاملاً تبعیضآمیز است
محمدتقی نقدعلی نیز در موافقت با کلیات طرح اصلاح قانون سنجش و پذیرش دانشجو گفت: جایی که مجلس قانونگذاری کرده شورای عالی انقلاب فرهنگی نباید ورود کند و دراین خصوص مجلس سال 92 مصوبهای داشته که به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی تقدم دارد و امروز مجلس میخواهد مصوبه قبلی خود را به تعبیر نایب رئیس مجلس اصلاح کند.
نماینده مردم خمینی شهر در مجلس ادامه داد: متأسفانه ماهها است که با اعصاب و روان دانشآموزان بازی شده و صدها پیام و تماس از طرف دانشآموزان به نمایندگان مجلس گرفته میشود.
وی با بیان اینکه قطعاً تأثیر معدل در پذیرش دانشجو در دانشگاهها اهمیت دارد، گفت: اما بدون فراهم بودن زیرساختها و به شکل فوری نباید این تصمیم مهم را اتخاذ کرد. تأثیر قطعی معدل در مصوبه کمیسیون آموزش به شورای سنجش و پذیرش واگذار شده است.
نقدعلی تصریح کرد: طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی دانشآموزانی که معدل 20 گرفتهاند به این دلیل که تراز معدلگیری متفاوت است مجبور به ترمیم معدل هستند و مصوبه شورا کاملاً تبعیضآمیز است. همچنین آزمونهای نهایی به قدری سخت شده که گویا کنکور جدیدی برای افرادی که توان پرداخت مبالغ کلان و حضور در مدارس غیرانتفاعی دارند برقرار شده است.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم اضافه کرد: چرا مجلسی که عدالت شعار آن است نباید به این موضوع ورود کند. مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی نمیتواند هدفی را که دارد دنبال و تأمین کند.
وی یادآور شد: آیا در مدارسی که مبالغ کلان از دانشآموز میگیرند عدالت رعایت می شود و معدل به حق به دانشآموز تعلق میگیرد لذا انتظار داریم نمایندگان با موافقت با مصوبه کمیسیون آموزش، مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را ملغی کنند.
بابائی کارنامی(موافق): مجلس هرجا احساس کند حقی از مردم گرفته میشود باید به آن مسئله بپردازد
علی بابائی کارنامی در موافقت با کلیات طرح فوق ضمن محکوم نمودن تحریمهای ظالمان بر علیه مسئولین کشور گفت: به سردمداران غربی میگوییم که از تاریخ درس گرفته و دست از این اقدامات بردارند.
نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس با اشاره به حضور رئیس جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل به واقع رئیس جمهور در سخنرانی خود خط بطلانی علیه نظام سلطه خواهد کشید.
وی تصریح کرد: برخی در شرایط فعلی این طور وانمود میکنند که مجلس در جاهایی که مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مدنظر است نباید ورود کند. در پاسخ به این ادعاها باید گفت که اتفاقاً شأن مجلس همین است؛ مجلس هرجا احساس کند حقی از مردم گرفته میشود باید به آن مسئله پرداخته و آن موضوع را برطرف کند.
بابائی کارنامی تأکید کرد: با این حال باید تأکید کنم که نظر مجلس و شورای انقلاب فرهنگی در این بخش با هم مغایرتی ندارد. به واقع در کوتاه مدت پایههای درسی دهم و یازدهم از مصوباتی که در شرایط فعلی در حال اجرا است ضرر میکند.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم گفت: ما میخواهیم ابتدا به کلیات طرح فوق رأی دهیم و حتماً در جزئیات نظر نمایندگان اخذ خواهد شد، با این حال عزیزان و نمایندگان با بررسیهای اجمالی به این نتیجه رسیدند که در کوتاه مدت طرحی را در این بخش بیاورند بنابراین از نمایندگان تقاضا داریم بحثهای کارشناسی مجلس را با بحثهایی که در جامعه با آن مواجه میشویم، قاطی نکنند.
پایان پیام/