شناسهٔ خبر: 62444366 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

زلفی گل:

اعتبارات ویژه برای استادان تازه استخدام به دانشگاه‌ها پرداخت می‌شود

تهران- ایرنا- وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از پرداخت اعتبارات ویژه و قابل توجه به دانشگاه ها برای استادان تازه استخدام خبر داد و گفت: برای استادانی که در چند سال گذشته استخدام شده اند، پژوهانه ای اختصاص یافته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، محمدعلی زلفی‌گل روز دوشنبه در مراسم تکریم رییس پیشین و معرفی سرپرست جدید دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی که در دانشکده مکانیک این دانشگاه برگزار شد، افزود: این جابجایی به دلیل این صورت گرفت که دکتر کریمی کسالت داشت و چند نوبت از بنده خواست که دیگر مسئولیتی نداشته باشند و ما هم به خاطر سلامت وی تصمیم گرفتیم این جابجایی صورت گیرد.

وی با بیان اینکه کریمی در مدیریت دانشگاه از هیچ کوششی برای تجمیع و ارتقای دانشگاه دریغ نکرد، اظهار داشت: نتیجه زحمات وی این بود که در سفر ریاست جمهوری به استان تهران طرح تجمیع دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی جزو مصوبات دولت قرار گرفت.

زلفی گل یکی دیگر از اقدامات کریمی در مدت مسئولیت وی را اجازه تهاتر به این دانشگاه عنوان کرد و گفت: بر اساس آن دانشگاه می‌تواند به جای آنکه ملک خود را بفروشد و پول آن را به خزانه دولت واریز کند؛ مستقیم با یک شرکت عمرانی و ساخت و ساز قرارداد منعقد کند که این کار الگویی برای سایر دانشگاه‌ها شد.

وزیر علوم در ادامه درباره انتخاب شاهانی به عنوان سرپرست دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی بیان کرد: کمیته انتصاب وزارت علوم شامل ۹ نفر که دو وزیر عضو آن است، گزینه های مختلف را بررسی می کنند، بر همین اساس این کمیته دکتر شاهانی را معرفی کرد.

وی گفت: یکی از کارهایی که برای اولین بار انجام شد درخواست برنامه چهار ساله از گزینه های ریاست دانشگاه بود تا دیدگاه وی را درباره دانشگاه بدانیم و این که چقدر با دانشگاه آشنایی دارد. برنامه دکتر شاهانی برنامه جامعی بود. 

وزیر علوم با ابراز امیدواری نسبت به اینکه اتفاقات خوبی در این دوره دانشگاه بیفتد، گفت: البته این به رییس دانشگاه بستگی دارد. رییس دانشگاهی که فقط اتاق دانشگاه خود را بشناسد، مطمئنا کارهایش خوب پیش نمی رود. رییس دانشگاه باید کارهای داخلی دانشگاه را به معاونت‌ها بسپارد و خود بیرون از دانشگاه را مدیریت کند.

وی با بیان این که هر چقدر رییس دانشگاه پاشنه کشیده‌تر و جدی باشد، موفق‌تر و ماندگارتر است، افزود: در مدت کوتاهی که شاهانی مسوولیت دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی را پذیرفت، سعی کرده است چند مشکل دانشگاه را حل کند. 

زلفی گل تاکید کرد: بر همین اساس به همراه معاون اداری و مالی دانشگاه خواجه نصیر جلسه ای را با استاندار تهران برای تجمیع دانشگاه داشتیم که استاندار دستور داد تمام خواسته های ما انجام شود. امید است زمینی که برای جهاد کشاورزی در کنار پردیس شهید رضایی نژاد است، براساس قولی که داده شده به دانشگاه خواجه نصیر واگذار شود تا امکان توسعه و تجمیع وجود داشته باشد.

وزیر علوم ادامه داد: قول دیگری که از استاندار تهران گرفتیم این بود که ساختمان هایی که قرار است تهاتر صورت بگیرد و تجمیع شوند، در کمیسیون ماده پنج به آنها ارزش تجاری داده شود؛ یعنی از ملک آموزشی به ملک تجاری تبدیل شود که این کارها به عملکرد و پیگیری های دکتر شاهانی بستگی دارد.

وی درباره بودجه دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی گفت: هر رییس دانشگاهی که اراده کرده اعتبارات خود را اصلاح کند با پیگیری های خود موفق به انجام این کار شده است. بعضی از روسای دانشگاه ها به هر دلیل آدم های محجوبی هستند و پیگیری ویژه ای را که باید داشته باشند ندارند؛ در نتیجه دانشگاه آنها در این زمینه بودجه عقب می ماند.

زلفی گل با بیان این که توزیع بودجه باید براساس شاخص، استانداردها و نسبت استاد به دانشجو و بهره وری آنها باشد، تاکید کرد: دانشگاهی که از نظر اعتبارات عقب مانده و اعتبارات آن برای رفع نیازهایش کافی نیست، پیگیری رییس دانشگاه می تواند اثر بخش باشد که البته در وزارت علوم تمام قد در خدمت روسای دانشگاه ها هستیم.

وی با بیان این که از نظر دستورالعمل های قانونی رییس دانشگاه نباید با غیر همسطح خود در سیستم های اداری ارتباط برقرار کند، گفت: این کار در کشور ما جواب نمی دهد و پیگیری جواب می دهد. یعنی اگر کار یک رییس دانشگاه از دست یک نیروی درجه چندم بر می آید، باید از طریق او پیگیری کند. 

وزیر علوم با تاکید بر اینکه اواخر سال گذشته با پیگیری های انجام شده، اعتبارات خوبی برای دانشگاه ها گرفتیم، گفت: برای استادان تازه استخدام در چند سال گذشته پژوهانه ای اختصاص یافته و مجددا اعتبارات ویژه و قابل توجه دیگری را برای استادان تازه استخدام به دانشگاه ها تقدیم خواهیم کرد.

زلفی گل در ادامه با بیان این که در اکثر دانشگاه ها حق التدریس، حق التحقیق و پژوهانه آنها ماهانه است، گفت: چرا در دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی این پرداخت ها، ماه ها عقب افتاده است؟ در تهران برخی دانشگاه ها نه تنها حق التدریس و حق التحقیق و پژوهانه را ماهانه پرداخت می کنند، بلکه مصوب کرده اند ماهانه مبلغی اضافه تر به یاوران علمی و استادان تازه استخدام پرداخت کنند. بنابراین از دکتر شاهانی می خواهم موضوع اعتبارات را پیگیری کند. 

وزیر علوم با بیان این که خیلی از دانشگاه های کشور مشکل اعتبارات داشتند که مشکلات آنها را حل کردیم، گفت: امسال تمام تلاشمان را می کنیم که مشکل دانشگاه صنعتی خواجه نصیر را حل کنیم. ضمن این که بزودی اعتبار تجهیزاتی هم مجددا به این دانشگاه تخصیص می یابد. 

آیین تکریم حسن کریمی مزرعه شاهی و معارفه امیررضا شاهانی سرپرست جدید دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی روز دوشنبه با حضور محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، حسن مسلمی نایینی رییس جهاد دانشگاهی، علی شمسی پور سخنگوی وزارت علوم و جمعی از اعضای هیات علمی دانشگاه خواجه نصیر طوسی در دانشکده مکانیک این دانشگاه برگزار شد.

رییس پیشین دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی به دلیل این که همسر وی در بیمارستان بستری بود، نتوانست در این مراسم حضور پیدا کند.

نظر شما