شناسهٔ خبر: 62438480 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

اردوغان: حمله به مقدسات به بهانه آزادی بیان محکوم است

رئیس‌جمهور ترکیه با بیان اینکه حمله به مقدسات به بهانه آزادی بیان محکوم است تأکید کرد: در صورتی که جلوی پدیده اسلام‌هراسی گرفته نشود، عاملان آن روز به روز گستاخ‌تر خواهند شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایکنا به نقل از آناتولی، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه برای شرکت در هفتاد و هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل  در نیویورک به سر می‌برد. وی در ضیافت شامی که توسط کمیته راهبری ملی ترک-آمریکایی (TASK) در ایالت نیویورک آمریکا ترتیب داده شده بود سخنرانی کرد. 

ار دوغان در این سخنرانی با تأکید بر اینکه خطر اسلام‌هراسی مانند گلوله برفی در حال بزرگ شدن است گفت: اگر به اسلام‌ستیزی پایان داده نشود، عاملان آن گستاخ‌تر خواهند شد. اردوغان افزود: به احتمال زیاد حملاتی که امروز بیشتر مسلمانان را هدف قرار می‌دهد، فردا علیه گروه‌هایی با ریشه‌، زبان، فرهنگ و باورهای دیگر نیز انجام خواهد شد.

وی افزود: ترکیه حمله به مقدسات دو میلیارد مسلمان در سراسر جهان به بهانه «آزادی اندیشه» را به شدت محکوم می‌کند.

اردوغان درباره روابط کشورش با آمریکا گفت: گروه‌هایی برای مسموم کردن روابط ترکیه و آمریکا برای دستیابی به منافع خود تلاش می‌کنند و ما با گفتن حقیقت در مقابل آنها خواهیم ایستاد.

پیش از این اردوغان در جریان اجلاس جی 20 به میزبانی دهلی نو، پایتخت هند گفت که به جای جنایات نفرت، تبعیض و خصومت با اسلام و همچنین بیگانه‌هراسی باید احترام متقابل و فرهنگ همزیستی حاکم شود.

در ماه‌های اخیر هتک حرمت قرآن کریم بارها از سوی راست‌گرایان افراطی و برخی چهره‌های مشکوک در مقابل سفارت شماری از کشورهای اسلامی در سوئد و دانمارک تکرار شده است. این هتک حرمت با واکنش گسترده کشورهای اسلامی مواجه شده است و بسیاری خواهان تحریم محصولات دانمارکی و سوئدی و قطع روابط با این دو کشور شده‌اند.

مقامات سوئد و دانمارک ضمن تأکید بر مخالفت خود با هتک حرمت و سوزاندن قرآن کریم، تصریح کرده‌اند به دلیل قوانین خود در حمایت از آزادی بیان نمی‌توانند مانع این اقدامات شوند. با این حال با افزایش تهدیدهای امنیتی در پی این اقدامات، سوئد و دانمارک از احتمال وضع قوانینی برای محدودیت توهین به مقدسات خبر داده‌اند. احزاب راست‌گرای افراطی در سوئد از مخالفان سرسخت وضع این قوانین هستند.

انتهای پیام

نظر شما