شناسهٔ خبر: 62438223 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

/در حال به روز‌رسانی/

علت حادثه گرگان نقص فنی در آزمایش تحقیقاتی سامانه‌های آفندی و پهپادی اعلام شد/ هیچ‌ تلفات جانی نداشتیم

در پی شنیده شدن صدای انفجار و سقوط برخی اجسام ناشناس در بعضی از مناطق گرگان، مسئولان وزارت دفاع علت حادثه را نقص فنی در آزمایش تحقیقاتی سامانه‌های آفندی و پهپادی اعلام کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا، سردار طلایی‌نیک سخنگوی وزارت دفاع با اشاره به حادثه صبح امروز در گرگان گفت: به اطلاع هم‌وطنان عزیز می‌رسانم در فرآیند آزمایش تحقیقاتی سامانه‌های آفندی و پهپادی که در منطقه کویری انجام می‌شود و سابقه دارد، یکی از سامانه‌ها که در فرآیند آزمون و تحقیقات بوده دچار نقص فنی می‌شود و با انحراف از مسیر اصلی متلاشی می‌شود و قطعاتی از این سامانه متلاشی شده در مناطقی از شهر گرگان سقوط کرده و فرود آمده است.

وی افزود: تیم‌های امدادی و عملیاتی مربوطه در حال جمع‌آوری این قطعات سقوط کرده هستند. ضمن تشکر از اهالی شریف گرگان انتظار داریم که اگر قطعات باقی مانده‌ای را مشاهده کردند از دستکاری یا جا به جایی آنها خودداری بفرمایند تا تیم‌های امدادی و عملیاتی بتوانند وظایف امدادی و جمع‌آوری این قطعات سقوط کرده را در اسرع وقت به اتمام برسانند.

طلایی‌نیک با بیان اینکه این آزمایش سامانه پهپادی با سامانه‌های آفندی در مناطق کویری داخل کشور انجام می‌شود، گفت: منتها در یکی از این آزمون‌های تحقیقاتی که معمولا در همه جای دنیا اتفاق می‌افتد چون در مراحل آزمایشی و تحقیقات است یکی از این سامانه‌ها دچار نقص شده و نهایتا متلاشی شده و برخی از قطعات در شهر و اطراف گرگان سقوط کرده است.

وی در پاسخ به این سوال که در صورت پیدا شدن قطعات شهروندان گرگان باید چه اقدامی کنند، گفت: ستاد امدادی و تامینی که در استان گلستان و شهرستان گرگان حضور دارد، مسئولیت خود را انجام می‌دهند و می‌توانند به همان واحدهای مستقر در شهر گرگان اطلاع بدهند. الان تیم‌ها مستقر هستند و دارند وظایف خود را انجام می‌دهند فقط باز هم می‌خواهم مردم از دست‌کاری و جابه‌جایی این قطعات خودداری کنند.

سخنگوی وزارت دفاع خاطرنشان کرد: امیدواریم مشکلی خاصی پیش نیاید و طبق دستورات صادر شده همه کارها انجام می‌شود، خوشبختانه هیچ‌گونه تلفات جانی هم نداشتیم.

پیش از این سید علی مهاجر معاون سیاسی ، امنیتی ، اجتماعی استاندار گلستان با اعلام سقوط پهپاد در گرگان گفت: این پهپاد حوالی ساعت ۹ صبح ساقط شد و تکه های آن در مناطقی از شهر گرگان سقوط کرد.

وی شایعه ساقط شدن هشت فروند پهپاد را تکذیب کرد و گفت این تکه ها مربوط به یک پهپاد است.

به گفته معاون سیاسی ، امنیتی ، اجتماعی استاندار گلستان، بر اثر سقوط این پهپاد در مناطق مسکونی دو شهروند مجروح شدند.

مهاجر اظهارکرد: موضوع خمپاره عمل نکرده در یک بیمارستان گلستان که همزمان با ساقط شدن یک پهپاد در محوطه این بیمارستان مشاهده شده توسط ماموران امنیتی و نظامی در حال بررسی است.

وی گفت: بزودی اطلاع‌رسانی جامعی در این زمینه انجام خواهد شد.

همزمان خبرگزاری فارس به نقل از یک منبع آگاه مدعی شد: حادثهٔ گرگان در فرآیند آزمایش موشک وزارت دفاع رخ داده و اخبار منتشر‌شده دربارهٔ ساقط‌شدن پهپاد صحت ندارد. در فرایند آزمایش این موشک سرجنگی منحرف می‌شود و به محلی غیر از مکان معین‌شده برخورد می‌کند. سر جنگی این موشک قابلیت چند‌تکه‌شدن برای اصابت به اهداف مختلف را دارد که همین امر منجر به برداشت اشتباه و تلقی ۸ انفجار را ایجاد کرده است. خوشبختانه این حادثه تلفاتی نداشته است.

گزارش‌های اولیه حکایت از این داشت که در اثر موج انفجار سقوط ناشی این شی، شیشه منازل و اتومبیل‌های واقع در اطراف محل حادثه شکسته شده است.

رئیس پلیس استان گلستان هم در این باره گفت: دقایقی قبل سقوط یک شی را در چهار راه استاندارد گرگان داشتیم. کارشناسان در حال بررسی هستند و در حال حاضر امنیت در شهر برقرار است و مشکل خاصی نداریم.

وی ادامه داد: این حادثه در یکی دو نقطه و خارج از شهر هم بوده و بحث امنیتی این حادثه در دست بررسی است و کارشناسان پای کار هستند. اینکه شی منهدم شده یا سقوط کرده در دست بررسی است و فعلا مشخص نیست.

نظر شما