شناسهٔ خبر: 62413597 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

درگیری فلسطینیان و اسرائیل به عمق سرزمین‌های اشغالی کشیده شده است

انفجار بمب در قلب تل‌آویو

روزنامه جوان

صاحب‌خبر -

به موازات قدرت‌گیری گروه‌های مقاومت فلسطین و افزایش عملیات شهادت‌طلبانه، رژیم صهیونیستی عنان امنیتی را از دست داده و آنگونه که رسانه‌ها گزارش دادند روز جمعه یک بمب در قلب تل‌آویو منفجر شد که نشان می‌دهد فلسطینی‌ها درگیری را به عمق سرزمین‌های اشغالی کشانده‌اند. در چنین شرایط ضعیف امنیتی، تندرو‌های صهیونیست با حمله به غزه و کرانه باختری بر طبل جنگ با فلسطینیان می‌کوبند.
کابینه تندرو بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی که برای نابودی گروه‌های مقاومت فلسطین از هیچ اقدامی دریع نمی‌کند، اما همه این تلاش‌ها راه به جایی نبرده است و فلسطینیان قدرتمندتر از قبل شده‌اند. اگر تا چندی پیش جوانان فلسطینی کرانه باختری با سلاح سبک به مصاف اسرائیلی‌ها می‌رفتند اکنون با حملات راکتی و انفجار بمب در قلب سرزمین‌های اشغالی قدرت خود را به دشمن نشان می‌دهند.
به گزارش شبکه المیادین، رسانه‌های صهیونیستی روز جمعه از انفجار یک بمب در پارک «یرکون» در مرکز تل‌آویو خبر دادند. بر اساس گزارش رسانه‌های صهیونیستی در این انفجار کسی کشته یا زخمی نشده است. طرف‌های امنیتی در رژیم صهیونیستی در حال تحقیق درخصوص این امر هستند. همچنین رژیم صهیونیستی مدعی شد که یک دستگاه خودروی پر از بمب را در خیابان ۴۳۱ در نزدیکی رمله در سرزمین‌های اشغالی ۱۹۴۸ توقیف کرده و یک جوان فلسطینی که راننده این خودرو بوده، بازداشت شده است. پایگاه خبری عبری‌زبان واللا ادعا کرد که ظاهراً این بمب‌ها قرار بوده برای انفجار در ایام اعیاد یهودی جاسازی شوند.
انفجار بمب دست‌ساز در قلب تل‌آویو، صهیونیست‌ها را به شدت نگران کرده است و یوسی یهوشع، تحلیلگر مسائل نظامی روزنامه یدیعوت آحارونوت در واکنش به انفجار بمب تل‌آویو گفت، یک بمب در پارک یارکون کار گذاشته شد و مسئولان دو نهاد امنیتی و نظامی رژیم صهیونیستی به این مسئله اذعان دارند که تهدید فلسطینی‌ها جدی به نظر می‌رسد. وی گفت: «تهدید فلسطینی‌ها دیگر به بمب‌گذاری علیه نیرو‌های ارتش رژیم صهیونیستی در این مناطق محدود نمی‌شود و امروز این تهدید به قلب تل‌آویو منتقل شده است.»
گروه‌های مقاومت در ماه‌های اخیر دامنه حملات خود را به سرزمین‌های اشغالی تشدید کرده‌اند و با اجرای عملیات شهادت‌طلبانه ده‌ها شهرک‌نشین را به هلاکت رسانده‌اند. علاوه بر عملیات مسلحانه گروه‌های مقاومت که به کابوس سران تل‌آویو تبدیل شده است، انفجار بمب در تل‌آویو میزان رسوخ‌پذیری امنیتی در سرزمین‌های اشغالی را نشان می‌دهد و فلسطینی‌ها ثابت کردند که می‌توانند با نفوذ به عمق اسرائیل، سرزمین‌های اشغالی را ناامن کنند. در هفته‌های اخیر هم گروه‌های مقاومت از کرانه باختری حملات راکتی را به شهرک‌های صهیونیست‌نشین انجام دادند که موجی از نگرانی را در بین مقامات امنیتی اسرائیل به راه انداخت، زیرا صهیونیست‌ها از تبدیل کرانه باختری به غزه دوم وحشت دارند، زیرا در صورت درگیری مجدد، از دو جبهه مورد هدف قرار خواهند گرفت.
جنگ‌افروزی در غزه و نابلس
با اینکه رژیم صهیونیستی به دلیل بحران‌های سیاسی در داخل، وضعیت مساعدی ندارد، تندرو‌های کابینه همچنان به اقدامات تحریک‌آمیز خود در غزه و کرانه باختری ادامه می‌دهند. به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، ارتش رژیم صهیونیستی روز جمعه یک برج دیده‌بانی مقاومت را در شرق غزه هدف قرار داده است. سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی هم ادعا کرد که یک فروند هواپیمای اسرائیلی یک سایت نظامی حماس را در جریان شلوغی‌ها و درگیری‌ها در شرق غزه مورد حمله قرار داده است. یک منبع نظامی اسرائیلی اعلام کرد که بمباران سایت نظامی حماس در شرق غزه با هدف ایجاد بازدارندگی انجام شده است. همزمان با این حملات، صد‌ها نفر از جوانان فلسطینی که در حمایت از مسجدالاقصی و اسرای فلسطینی، عصر جمعه، در شرق غزه تظاهرات بر پا کرده بودند، با نیرو‌های رژیم صهیونیستی درگیر شدند. منابع فلسطینی خبر دادند نظامیان رژیم صهیونیستی برای متفرق کردن تظاهرات‌کنندگان فلسطینی به سمت آن‌ها تیراندازی و گاز اشک‌آور و بمب‌صوتی پرتاب کرده‌اند.
سخنگوی حماس به حملات رژیم صهیونیستی به شماری از پایگاه‌های مقاومت در نوار غزه واکنش نشان داد و گفت: «ملت فلسطین حق دارد از تمامی شیوه‌های مبارزاتی علیه اشغالگران و مقدسات بهره گیرد.» به گزارش فلسطین‌الیوم، حازم قاسم تأکید کرد که این رفتار تجاوزگرانه هرگز ملت فلسطین را از ادامه مبارزات قانونی و مشروع برای احقاق حقوق خود بازنخواهد داشت. در پی هشدار حماس، رسانه‌های اسرائیلی اعلام کردند که سامانه گنبد آهنین از ترس پاسخ مقاومت به شلیک موشک به سمت یک برج دیده‌بانی در شرق غزه به حالت آماده‌باش درآمده است. علاوه بر حملات پهپادی به غزه، نظامیان صهیونیست روز شنبه هم به شهرک بیتا در جنوب نابلس در کرانه باختری یورش بردند. نظامیان رژیم صهیونیستی به سوی خانه‌های فلسطینی گلوله‌های جنگی و گاز اشک‌آور شلیک کردند که در پی این تجاوزات بیش از ۶۶فلسطینی زخمی شدند.
وزرای تندرو صهیونیست تصور می‌کنند با افزایش حملات خود به گروه‌های فلسطینی، می‌توانند آن‌ها را به عقب‌نشینی وادار کرده و امنیت شهرک‌نشینان را تأمین کنند، اما هر چه جنایت‌های تل‌آویو تشدید می‌شود، پاسخ مقاومت هم کوبنده‌تر می‌شود.
همزمان با جنگ‌افروزی کابینه نتانیاهو با گروه‌های فلسطینی، فرماندهان ارتش اسرائیل هم در مقابل او صف‌آرایی کرده‌اند. رسانه‌های فلسطینی چند روز پیش اعلام کردند، در یک اقدام بی‌سابقه، ۱۸۰نفر از مسئولان عالی‌رتبه سابق امنیتی و نظامی، یکصدا نتانیاهو را به عنوان بزرگ‌ترین خطر تهدید‌کننده اسرائیل عنوان و تأکید کردند در چنین شرایطی اسرائیل قادر به پایداری در مقابل تهدید‌های روزافزون کرانه باختری، لبنان و ایران نیست. پیش‌تر نیز بیش از ۱۰ هزار نفر از نیرو‌های ذخیره ارتش و خلبانان نیروی هوایی در واکنش به لایحه اصلاحات قضایی از دستورات کابینه تمرد کرده بودند که نگرانی صهیونیست‌ها را در پی داشته است.

نظر شما