شناسهٔ خبر: 62404262 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: موج | لینک خبر

نماینده ایران در سازمان ملل نامه نوشت:

تلاش آمریکا برای متهم کردن ایران به نقض قطعنامه ۲۲۳۱ بی‌اساس است

موج نیوز

سفیر ایران در سازمان ملل در نامه‌ای به رئیس شورای امنیت و دبیرکل سازمان ملل با بیان اینکه تهران موضع روشن و ثابتی در قبال درگیری‌های اوکراین دارد، گفت: تلاش بدبینانه آمریکا برای ایجاد ارتباط واهی بین استفاده ادعایی از پهپادها در درگیری در اوکراین و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت برای متهم کردن ایران به نقض این قطعنامه، گمراه‌کننده و کاملا بی‌اساس است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری موج، امیرسعید ایروانی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد در نامه‌ای به رئیس شورای امنیت و آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نوشت: بنا به دستور دولت خود، در پاسخ به نامه مورخ ۱۱ سپتامبر ۲۰۲۳، از سوی نمایندگان دائم ایالات متحده آمریکا به سازمان ملل متحد خطاب به رئیس شورای امنیت (S/۲۰۲۳/۶۶۱) می‌نویسم که در آن نامه ایالات متحده در ادامه اتهامات مکرر و بی‌اساس خود و انتشار اطلاعات نادرست، بار دیگر تلاش کرده ادعاهای بی‌اساس علیه جمهوری اسلامی ایران در مورد درگیری‌های جاری در اوکراین را مطرح کند.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: تلاش بدبینانه ایالات متحده برای ایجاد ارتباط واهی بین استفاده ادعایی از هواپیماهای بدون سرنشین (پهپاد) در درگیری در اوکراین و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد (۲۰۱۵) برای متهم کردن ایران به نقض این قطعنامه، گمراه‌کننده و کاملا بی‌اساس است. جمهوری اسلامی ایران در چندین نوبت و از طریق مکاتبات مختلف به شورای امنیت و دبیرکل سازمان ملل متحد از جمله نامه مورخ ۱۷ اوت ۲۰۲۳ (S/۲۰۲۳/۶۱۰) این ادعاهای بی‌اساس و پوچ را رد کرده است.

ایروانی تصریح کرد: همه این اتهامات ساختگی یک‌بار دیگر رد می‌شود. شواهد ادعایی و به اصطلاح ضمیمه‌نامه که توسط آژانس اطلاعات دفاعی ایالات متحده به‌عنوان «اطلاعات محرمانه» ارائه شده، کاملا ساختگی و فاقد هرگونه اعتبار قانونی است.

نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل، گفت: ایالات متحده نه‌تنها به‌دنبال گمراه کردن عمدی جامعه بین‌الملل است، بلکه به‌دنبال دستکاری مأموریت دبیرخانه سازمان ملل متحد تنها با هدف تامین منافع سیاسی خود، علیرغم نقض مداوم و قابل توجه قطعنامه ۲۲۳۱ است.

سفیر ایران در سازمان ملل افزود: ما بار دیگر تاکید می کنیم  درخواست مکرر و غیرموجه ایالات متحده از دبیرخانه برای انجام تحقیقات به اصطلاح نقض قطعنامه ۲۲۳۱ فاقد مبنای قانونی است. نه قطعنامه ۲۲۳۱ و نه تبصره مربوطه رئیس شورای امنیت (S/۲۰۱۶/۴۴) اجازه چنین مأموریت غیرقانونی را نمی‌دهد. ما مجددا درخواست خود را از دبیرخانه سازمان ملل متحد برای اجرای مجدانه مأموریت خود، همان‌طور که در یادداشت رئیس شورای امنیت (S/۲۰۱۶/۴۴) ذکر شده، تکرار می‌کنیم.

ایروانی اضافه کرد: با توجه به ماده ۱۰۰ منشور سازمان ملل متحد، دبیرخانه سازمان ملل باید در برابر نفوذ اعمال شده توسط ایالات متحده و برخی کشورهای عضو که بد نیت عمل می‌کنند، مقاومت کند و از مشروعیت بخشیدن به ادعاهای بی‌اساس و با انگیزه سیاسی که فاقد مدرک مناسب هستند، خودداری کند.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل، ادامه داد: من همچنین می‌خواهم از این فرصت استفاده کنم و اتهامات بی‌اساس مشابهی را که برخی از کشورهای عضو شورای امنیت در جریان جلسات توجیهی شورای امنیت سازمان ملل تحت عنوان‌های «حفظ صلح و امنیت اوکراین» و «تهدید» علیه کشورم مطرح کردند، قاطعانه رد کنم. به صلح و امنیت بین‌المللی» که در ۲۱ و ۲۶ جولای، ۱۷ اوت و ۱۲ سپتامبر ۲۰۲۳ (S/PV.۹۳۸۲, S/PV.۹۳۸۶, S/PV.۹۳۹۹, S/PV.۹۴۱۵) و همچنین اشاره‌ای بی‌دلیل به ایران در بیانیه به اصطلاح مشترک ایالات متحده و برخی کشورها در ۳۰ اوت ۲۰۲۳ در مورد جمهوری دموکراتیک خلق کره.

ایروانی ادامه داد: مجددا تأکید می‌کنم که جمهوری اسلامی ایران پیوسته به تعهدات خود تحت قوانین بین‌المللی و منشور سازمان ملل متحد پایبند بوده و موضع روشن و ثابتی در قبال درگیری‌های جاری در اوکراین دارد.

نظر شما