شناسهٔ خبر: 62397357 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

کمک تراموا به ترافیک تهران به عنوان یک مدل انبوه‌بر

سخنگوی شهرداری تهران با اشاره به تفاهم‌نامه اخیر شهرداری و وزارت دفاع گفت: معتقد هستیم «تراموا» می‌تواند به عنوان یک مدل انبوه‌بر به وضعیت کنونی پایتخت کمک کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا وسیما، عبدالمطهر محمدخانی گفت: یکی از بند‌های تفاهم‌نامه‌ای که فی‌مابین شهرداری تهران و وزارت دفاع منعقد شد، در خصوص احداث قطار برقی درون شهری (تراموا) بود و این در حالی است که در این تفاهم‌نامه، توسعه همکاری در حوزه‌هایی همچون مسکن، هوشمندسازی و سایر حوزه‌های حمل و نقل عمومی نیز گنجانده شده بود و، ولی تنها مساله «تراموا» مورد توجه رسانه‌ها و مردم قرار گرفت.
وی با بیان اینکه براساس این تفاهم در نظر داریم از ظرفیت‌های علمی، تکنولوژیک و فناوری‌های پیشرفته‌ای که در زیر مجموعه‌های وزارت دفاع وجود دارد، به نفع شهر و مردم استفاده کنیم، تصریح کرد: با این وجود، صرفا مسأله «تراموا» مورد توجه قرار گرفت که البته این توجه نشان‌دهنده اهمیت موضوع حمل و نقل عمومی در شهر تهران است و علاقه مردم و رسانه‌ها به این موضوع سبب شده که شهرداری برای حل مشکلات موجود به دنبال راه‌حل‌های جدید برود.
سخنگوی شهرداری تهران با بیان اینکه «تراموا» یکی از شیوه‌های حمل و نقل عمومی است که اتفاقا در شهر‌های بزرگ دنیا، طرفداران بسیاری دارد، گفت: در برخی از شهر‌ها «تراموا» یکی از شیوه‌های اصلی حمل و نقل است و شهرداری تهران نیز در دوره جدید، عملی شدن آن را پیگیری کرد.
محمدخانی با اشاره به اینکه «تراموا» بدعت یا کار غیر مرسومی در حوزه حمل‌ونقل نیست، اضافه کرد: در ادوار گذشته مدیریت شهری، مطالعات احداث «تراموا» در تهران انجام شده و برخی خطوط برای احداث «تراموا» در نظر گرفته شده بود؛ پس اصل پروژه، موضوع جدیدی نیست؛ اما در این دوره مدیریت شهری، ما برای تحقق این مهم که معتقد هستیم «تراموا» می‌تواند به عنوان یک مدل انبوه‌بر به وضعیت کنونی شهر کمک کند، اقدام می‌کنیم.

کمک «تراموا» به ترافیک تهران به عنوان یک مدل انبوه‌بر
وی بیان کرد: «تراموا» موضوعی است که بار‌ها مدیران ادوار مختلف به سراغ آن رفتند؛ اما به هر دلیلی آن را عملیاتی نکردند. شهرداری تهران در نظر دارد در این دوره نسبت به احداث «تراموا» و عملیاتی کردن این طرح اقدام کند.
سخنگوی شهرداری تهران با اشاره به اینکه مطالعات در حال انجام است و چند مسیر مختلف در شهر تهران در حال بررسی است، ادامه داد: البته اولویت ما احداث «تراموا» در مسیر میدان آزادی تا پایانه شرق است؛ اما بررسی مسیر‌های دیگر هم در دستور کار قرار دارد.
وی با تاکید بر اینکه «تراموا» یک شیوه حمل و نقل است که می‌تواند در کنار اتوبوس، مترو، تاکسی و حتی دوچرخه به شهروندان خدمات ارائه کند، گفت: قرار نیست یک شیوه حمل و نقلی فدای شیوه‌های دیگر شود و ما معتقد هستیم این مد‌های حمل و نقل می‌تواند در کنار یک‌دیگر نسبت به بهبود وضعیت ترافیک تهران کمک کند.
وی در پاسخ به انتقاد برخی از کارشناسان که معتقد هستند شهرداری به جای تکمیل خطوط نیمه کاره مترو و یا جبران کمبود اتوبوس چرا به سراغ ساخت «تراموا» رفته است، عنوان کرد: این حرف غلطی است. مانند اینکه بگوییم به جای خرید اتوبوس فقط مترو را توسعه دهیم یا به جای اینکه تاکسی وارد ناوگان شود، فقط اتوبوس بخریم. چرا که همه مدل‌های حمل و نقلی کنار یکدیگر باید سفر ایمن و سریع را برای شهروندان به ارمغان بیاورند و مسأله تنوع مدل‌های حمل و نقلی در همه کلان شهر‌های دنیا مورد توجه است.
سخنگوی شهرداری تهران با بیان اینکه مترو ستون فقرات شبکه حمل و نقلی تهران است؛ اما در کنار آن به اتوبوس، تاکسی، اسکوتر، دوچرخه و ... نیاز داریم، اظهار کرد: عملکرد شهرداری تهران در دوره جدید نشان می‌دهد که توسعه حمل و نقل عمومی با سرعت بالایی در حال انجام است. به گونه‌ای که در مهرماه ۴ ایستگاه جدید مترو افتتاح می‌شود و تا پایان سال رکورد افتتاح ۱۳ ایستگاه مترو شکسته می‌شود و متوسط افتتاح ایستگاه‌های مترو در این دوره مدیریت شهری به کمتر از یک ماه می‌رسد.
به گفته وی، پرونده تکمیل خطوط شش و هفت متروی تهران در سال جاری بسته می‌شود و فرآیند احداث خط ۱۰ مترو آغاز می‌شود و قرارداد ساخت ۳۰۰۰ اتوبوس تولید داخل نیز منعقد شده است. همچنین از مهرماه اتوبوس‌های جدید ساخت داخل و اتوبوس‌های اورهال شده وارد ناوگان می‌شوند که تغییرات محسوسی را در شبکه حمل و نقل ایجاد خواهند کرد و از سوی دیگر شهرداری تهران از محل منابع خود نسبت به نوسازی تاکسی‌ها اقدام کرده و قرار است تا نوسازی تاکسی آن هم صرفا با استفاده از تسهیلات داخلی شهرداری انجام گیرد؛ پس نمی‌توان گفت که شهرداری تهران در این دوره مدیریت شهری در حالی نسبت به احداث «تراموا» اقدام می‌کند که به سایر مدل‌های حمل و نقل بی‌توجه است.
محمدخانی اضافه کرد: مطالعات نشان داده که در برخی خطوط احداث «تراموا» به جای «بی آر تی» مناسبت‌تر است، به گونه‌ای که می‌تواند با هزینه کمتر مسافر بیشتری را با کیفیت بهتر جابه‌جا کند.

نظر شما