شناسهٔ خبر: 6239168 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

رويترز/ايران از ارائه پيشنهادهاي جديد در گفتگوهاي هسته اي خبر داد

صاحب‌خبر - تهران / خبرگزاری صدا و سیما / سیاسی 1394/04/17
خبرگزاری رویترز در گزارشی از وین به قلم لوئی شاربونو و پریسا حافظی نوشت:
خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) روز چهارشنبه گزارش داد ایران «راه حل های سازنده ای» را برای حل اختلافات در گفتگوهای هسته ای این کشور با شش قدرت عمده جهانی ارائه کرده است ولی مقامات غربی گفتند هیچ چیز جدیدی را از تهران دریافت نکرده اند.
دیپلمات ایرانی که ناشناس باقی ماند به ایسنا گفت:«ایران راه حل های سازنده ای را برای غلبه بر اختلافات باقیمانده ارائه کرده است. ما بر سر خطوط قرمز خود انعطاف نشان نخواهیم داد.»
ولی مقامات غربی تلویحا اعلام کردند هنوز پیشنهادهای جدیدی از ایران که بتواند به بن بست پایان دهد دریافت نکرده اند. نکات مورد اختلاف اصلی عبارتند از تحریم های موشکی و تسلیحاتی سازمان ملل متحد، سرعت لغو تحریم ها و برنامه تحقیق و توسعه ایران در زمینه سانتریفوژهای پیشرفته.
یک دیپلمات غربی نزدیک به مذاکرات که خواست نامش فاش نشود گفت:«من چیز جدیدی از ایران ندیده ام.» یک دیپلمات غربی دیگر نیز این نظر را بیان کرد.
توافق هسته ای موفقیت آمیز می تواند توازن قدرت را در خاورمیانه تغییر دهد که نقطه عطف بزرگی در مسیر کاهش خصومت ها میان ایران و آمریکا خواهد بود.
این توافق موفقیتی سیاسی برای باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا و حسن روحانی رئیس جمهور عملگرای ایران خواهد بود زیرا هر دو این افراد در داخل کشور خود با بدبینی های فراوانی از طرف تندروهای قدرتمند روبرو هستند.
ایران، آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، روسیه و چین دست‌کم تا روز جمعه به خود فرصت دادند تا از طریق ادامه مذاکرات به یک توافق دست یابند. با این حال یک منبع وابسته به یکی از قدرت های جهانی روز سه شنبه گفت مذاکرات باید ظرف 48 ساعت جمع بندی شود.
یک مقام ارشد آمریکایی نیز روز سه شنبه به خبرنگاران گفت مذاکرات در حال رسیدن به «لحظه حقیقت» هست.
این مقام آمریکایی گفت:«به نظر من ما در آینده نزدیک یا به این توافق دست می یابیم یا اینکه به این نتیجه می رسیم که توافق دست نیافتنی است.»
ایران و قدرت های جهانی به پیش نویس یک توافق به همراه پنج ضمیمه آن دست یافته اند که به گفته دیپلمات ها روی هم رفته به هشتاد صفحه بالغ می شود. ولی این متن ها دارای پرانتزهای زیادی است که نشان دهنده حوزه مورد اختلاف است. مقامات گفتند اختلافات در زمینه تحریم های سازمان ملل متحد در میان دشوارترین موضوعات قرار دارد.
یک دیپلمات ارشد غربی به خبرنگاران گفت:«از میان برداشتن این پرانتزها ظاهرا بسیار، بسیار دشوار است.»
روسیه و چین که هرگز نارضایتی خود را از تحریم ها مخفی نکرده اند، نشان دادند که از پایان تحریم تسلیحاتی و موشکی سازمان ملل علیه ایران حمایت می کنند. این تحریم ها هر دو به سال 2006 بر می گردد.
ولی در نهایت مسکو و پکن توافق کردند با توجه به بی ثباتی در خاورمیانه، وحدت رویه خود را با آمریکایی ها و اروپایی ها که خواستار حفظ تحریم های موشکی و تسلیحاتی ایران هستند حفظ کنند.
یک دیپلمات ارشد غربی نیز گفت:«در شرایط کنونی، اگر ما موضوع هسته ای را حل کنیم و به آنها پول و امکانات بدهیم تا سلاح وارد یا صادر کنند، این امر به عنوان یک پیام سیاسی، امری زشت و شرم آور خواهد بود.»
روسیه که به سبب ادعاهای مطرح شده در زمینه حمایت مسکو از شورشیان روس گرای شرق اوکراین، تحت تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا قرار دارد نسبت به موضوع تحریم ها حساسیت دارد.
وزرای امور خارجه کشورهای دیگر با ترک وین به پایتخت های خود بازگشتند ولی جان کری وزیر امور خارجه آمریکا و محمد جواد ظریف همتای ایرانی وی در وین باقی ماندند تا این بن بست را از میان بردارند. فدریکا موگرینی رئیس دستگاه سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز که هماهنگ کننده گفتگوهاست در وین باقی ماند تا به یافتن مصالحه ای در این زمینه کمک کند.
دیپلمات ها گفتند ظریف و کری دوشنبه شب گفتگوهای پرتنشی درباره تحریم های سازمان ملل داشتند. تهران اعلام کرده است تحریم تسلیحات متعارف و موشک ها ارتباطی با موضوع هسته ای ندارند و باید از میان برداشته شوند.
لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه و فیلیپ هاموند وزیر امور خارجه انگلیس قرار است عصر چهارشنبه به وین بازگردند.
مقامات اروپایی و آمریکایی اعلام کرده اند در صورتی که به زودی توافقی در میان نباشد، حاضرند مذاکرات را ترک کنند ولی ایرانی ها گفته اند از ادامه مذاکره استقبال می کنند.
آیت الله علی خامنه ای رهبر معظم ایران که این اختیار را دارد که از حصول توافق ممانعت کند، ماه قبل توقف طولانی مدت فعالیت های هسته ای حساس ایران و نیز گشودن سایت های نظامی این کشور به روی بازرسان خارجی را منتفی دانست. مقامات غربی اعلام کرده اند خطوط قرمز رهبر معظم ایران باعث دشوارتر شدن شرایط برای هیات ایرانی شده است.
یک دیپلمات غربی گفت:« ظریف تحت فشار زیادی قرار دارد.»
105/169

نظر شما