به گزارش تابناک، چند روز پیش بود که خبر کشف خط لوله ۱۰۰ کیلومتری قاچاق سوخت در جنوب کشور با دپوی بیش از یک میلیون لیتر سوخت قاچاق کشف شد. حال با اعلام سپاه پاسداران شهر ماهشهر، گویا دو کشتی حامل ۱.۵ میلیون لیتر سوخت قاچاق نیز در روزهای اخیر توقیف شدند. این کشتیها با پرچم پاناما و ۳۷ خدمه کشورهای مختلف در حال خروج از کشور بودند. حال این پرسش به وجود میآید که قاچاق سوخت در این ابعاد گسترده چطور ممکن است رخ دهد؟
احمد صرامی، عضو اتحادیه صادرکنندگان نفت ایران، در واکنش به بروز چنین رخدادی به تابناک گفت: به عقیده من، بحث قاچاق سوخت ایران سازمان یافته است؛ یعنی تا زمانی که بستر مناسب قاچاق فراهم نشود، چنین پدیدهای به سرانجام نمیرسد.
وی ادامه داد: با توجه به این حجم از قاچاقی که این روزها در حال کشف است، بعید به نظر میرسد که صرفا بخش خصوصی دخیل باشد. یکی از فرضیات این است که سازمان های دولتی (فارغ از حاکمیت) نیز در این زمینه نقش دارند.
صرامی گفت: از سال ۱۳۸۸ بحث قاچاق سوخت مطرح بوده است و روزانه ۱۰ تا ۱۵ میلیون لیتر فرآوردههای نفتی از کشور خارج میشد. حال این رقم به روزانه ۲۰ میلیون لیتر در روز رسیده است. با این اوصاف، این سوال مطرح میشود که آیا تاکنون گلوگاههای قاچاق سوخت کشف نشده است؟ مگر بخش خصوصی میتواند به تنهایی چنین حجم عظیم سوختی را از کشور خارج کند؟
محمد شریف شیرعلی، جانشین فرمانده نیروی دریایی منطقه سوم سپاه پاسداران در این باره گفت: طی رصد اطلاعاتی نیروهای جان بر کف نیروی دریایی منطقه سوم سپاه پاسداران، دو کشتی قاچاق سوخت توقیف شدند.
وی افزود : این عملیات دو شبانه روز و با رصد اطلاعاتی و عملیاتی در آب های شمالی خلیج فارس به طول انجامید. شیرعلی با بیان اینکه این دو کشتی، حامل ۱/۵ میلیون لیتر سوخت قاچاق بوده، ادامه داد: این دو کشتی با پرچم پاناما با ۳۷ خدمه در حال خروج از کشور بود و خدمه ی آنها از کشورهای مختلف بودند.
نظر شما