شناسهٔ خبر: 62372543 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تین نیوز | لینک خبر

ضرر بخش حمل‌ و نقل به اقتصاد کشور/ هزینه 60 میلیارد دلاری

سالانه در بخش حمل‌ و نقل 60 میلیارد دلار سوخت مصرف می‌کنیم که عدد بسیار بالایی است.

صاحب‌خبر -
تین نیوز

معاون وزیر نفت در امور پالایش 2 روز پیش با اشاره به مصرف بالای انرژی در کشور گفت: سالانه در بخش حمل‌ و نقل 60 میلیارد دلار سوخت مصرف می‌کنیم که عدد بسیار بالایی است.

به گزارش تین نیوز، به دنبال انتشار این خبر، تعدادی از کارشناسان حمل  و نقل در باشگاه متخصصان این شبکه خبری، عنوان کردند که مصرف سوخت در حمل و نقل در حالی از سوی این مقام دولتی  60 میلیارد دلار اعلام شده که کل درآمد بخش حمل و نقل بر اساس اطلاعات موجود به طور تخمینی حدود 10 میلیارد دلار است.

کارشناسان همچنین تاکید کردند که مجموع یارانه انرژی در کشور ما بیش از ۸۵ میلیارد دلار در سال است.

به اعتقاد کارشناسان در تمامی دنیا در یک پروسه یک تا دو ساله به تناسب افزایش قیمت انرژی، مابه التفاوت مبلغ حاصله به افزایش سطح دستمزدها و سرمایه گذاری در اموری که باعث کاهش انرژی می شوند (مثل پنجره های دو جداره، تولیدخودروهای کم مصرف...) و سرمایه گذاری در تولیدات اشتغال زا به ویژه در مناطق مرزی، اختصاص می یابدتا با کاهش تدریجی مصرف انرژی پس از مدتی حجم یارانه به حداقل برسد.

قابل ذکر است جلیل سالاری مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی روز دوشنبه 20 شهریور ماه امسال گفت: سالانه در بخش حمل‌ و نقل 60 میلیارد دلار سوخت مصرف می‌کنیم که عدد بسیار بالایی است.

سالاری افزود: مگر بودجه کشور چقدر است که 60 میلیارد دلار آن فقط در این بخش صرف شود؟ اگر 10 تا 20 درصد در این بخش صرفه‌جویی شود، ‌این منابع می‌تواند وارد زنجیره ارزش در پتروپالایشی‌ها شود.

به گزارش تین نیوز به نقل از شانا، وی در حاشیه آیین امضای تفاهم‌ نامه سه‌جانبه تجهیز 400 جایگاه سی‌ان‌جی در محل کارخانه هسا همچنین از مصرف میانگین روزانه 116 میلیون لیتر بنزین و سالانه 42 میلیارد لیتر بنزین در کشور خبر داد.

وی تاکید کرد: سال 98، سالانه 27 میلیارد لیتر بنزین مصرف می‌کردیم که این عدد امروز به 42 میلیارد لیتر رسیده است.

نظر شما