شناسهٔ خبر: 6236960 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

شروع مجدد مذاکرات هسته‌ای ایران و آمریکا

صاحب‌خبر -
فرارو- مذاکره کنندگان هسته ای ایران و آمریکا مذاکره برای رفع اختلاف های باقی مانده بر سر برنامه هسته ای ایران را از سر گرفتند.

صبح امروز چهارشنبه ۱۷ تیر، عباس عراقچی و وندی شرمن معاونان وزرای امور خارجه ایران و آمریکا مذاکرات را آغاز کردند و قرار است بعدا، مذاکرات در سطح وزرای امور خارجه دو کشور ادامه پیدا کند.

روز گذشته وزیران خارجه آلمان، بریتانیا، فرانسه، چین و روسیه وین را ترک کردند ولی انتظار می رود امشب برای ادامه مذاکرات به وین بازگردند. جان کری وزیر خارجه آمریکا، فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران برای ادامه مذاکرات در وین مانده اند.

صبح امروز عباس عراقچی و وندی شرمن معاونان وزرای امور خارجه ایران و آمریکا مذاکرات را آغاز کردند و قرار است بعدا، مذاکرات در سطح وزرای امور خارجه دو کشور ادامه پیدا کند.

با سر آمدن دومین ضرب الاجل در گفتگوهای وین ظرف یک هفته و تمدید سه روزه آن، ایران و اعضای ۱+۵ می‌گویند که هرگز تا این اندازه به یک توافق جامع نزدیک نبوده اند.

اظهارات مقام های دو طرف حکایت دارد که چند اختلاف کوچک و بزرگ باقی است.

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه دیروز قبل از ترک وین اعلام کرد: "می توانم به شما اطمینان دهم یک مساله عمده باقی مانده که به تحریم ها مربوط می شود. این مشکل، همان تحریم تسلیحاتی است."

همزمان، عباس عراقچی گفت: "ما درباره تحریم‌های اصلی که مورد نظر بود یعنی تحریم‌های اقتصادی و مالی به جمع‌بندی رسیدیم اما درباره تحریم تسلیحاتی اختلافات ادامه دارد."

او تاکید کرد که تحریم تسلیحاتی به خودی خود موضوع مهمی نیست اما به گفته او موضع ایران این است که نظام تحریم ها باید برچیده شود.

از سوی دیگر، مقام های ارشد آمریکایی روز سه شنبه پافشاری کردند که در هر گونه توافق محدودیت ها بر تسلیحات مثل سایر محدودیت های جاری مثل (تحریم) موشکی ادامه خواهد یافت.

عراقچی همچنین گفت: متن اصلی توافق تقریبا کامل است و جز چند پاراگراف که نیاز به تصمیم‌گیری وزیران دارد چیزی باقی نمانده است... ضمیمه تحریم‌ها نیز بالای ۹۵ تا ۹۶ درصدش تمام است. شاید دو سه موضوع کوچک باقی مانده است

وی افزود: ضمیمه تحریم‌ها نیز بالای ۹۵ تا ۹۶ درصدش تمام است. شاید دو سه موضوع کوچک باقی مانده است.

در واکنشی دیگر، فیلیپ هموند وزیر خارجه بریتانیا تاکید کرد:‌ فکر می کنم در هر دو طرف یک اراده روشنی برای کامل کردن این اختلاف و ادامه تلاش تا رسیدن به نتیجه وجود دارد.

نظر شما