شناسهٔ خبر: 62361021 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

قطار زرهی حامل کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی، وارد روسیه شد

دیدار رهبران کره‌شمالی و روسیه می‌تواند تحول‌آفرین باشد؟

صاحب‌خبر -

  [ شهروند ] قطار سبزرنگ معروف کیم جونگ اون با زره‌های سنگین به روسیه رسید و به زودی رهبران دو کشور کره  شمالی و روسیه دیدار می‌کنند. در این میان آمریکا هشدار داده بود که دو رهبر می‌توانند به یک معامله تسلیحاتی دست یابند ، نتیجه این دیدار چه خواهد شد؟

 قطار سبز؛ میراث خانوادگی کیم
ورود کیم به روسیه یک سفر خارجی نادر برای رهبر یکی از منزوی‌ترین کشورهای جهان محسوب می‌شود و این نخستین سفر او به خارج از کشور از زمان همه‌گیری کووید-19 است که طی آن مرزهای کره‌شمالی بسته شد. کیم آخرین‌بار آوریل 2019 در سفری به ولادی وستوک از روسیه دیدار کرد؛ جایی که برای نخستین‌بار در بحبوحه بحران جاری و حل نشده بر سر برنامه هسته‌ای کره‌شمالی و گفت‌وگوهای ناموفق بین پیونگ یانگ و واشنگتن با پوتین گفت‌وگو کرد. همانند سال 2019، رهبر کره‌شمالی سه‌شنبه با قطار معروف و سبزرنگ خود به روسیه سفر کرد. قطاری که به نوشته سی‌ان‌ان، اکنون به نمادی از انزوا و پنهان‌کاری این کشور گوشه‌نشین تبدیل شده است. گفته می‌شود که کیم مانند پدربزرگش، کیم ایل سونگ و پدرش، کیم جونگ ایل، سفر با قطار زرهی مجلل را ترجیح می‌دهد.
خبرگزاری دولتی روسیه ریا، روز سه‌شنبه گزارش داد قطار از طریق منطقه پریمورسکی در منطقه شرق دور کشور به سمت شمال در حال حرکت بود. وزارت دفاع کره‌جنوبی اعلام کرد احتمال می‌رود رهبر کره‌شمالی بامداد سه‌شنبه به وقت محلی وارد روسیه شده باشد. رویترز به نقل از یک منبع آگاه گزارش داد که رهبر کره‌شمالی برای مدت کوتاهی قطار خود را برای دیدار با مقامات محلی در ایستگاه مرزی خسان روسیه قبل از، ازسرگیری سفر خود ترک کرد. با این حال، سی‌ان‌ان نمی‌تواند به‌طور مستقل تایید کند که کیم قطار را ترک کرده است. تحلیلگران می‌گویند که دیدار چهره‌به‌چهره بین کیم و پوتین که انتظار می‌رود در شرق دور روسیه اتفاق بیفتد، تحول مهمی خواهد بود، با این تحلیل که دو رهبر در صحنه جهانی منزوی شده‌اند و حالا قرار است گرد هم بیایند.
به نوشته سی‌ان‌ان، روسیه بعد از بیش از 18ماه عملیات نظامی در اوکراین به ذخایر مهمات و گلوله‌های تازه نیاز دارد، درحالی‌که کره‌شمالی که سال‌ها به‌دلیل برنامه تسلیحات هسته‌ای خود با تحریم‌های بین‌المللی مواجه شده، از خیلی چیزها محروم مانده است؛ از پول نقد تا مواد غذایی. این نشست می‌تواند منجر به دستیابی پیونگ‌یانگ به انواع سلاح‌هایی شود که تحریم‌های سازمان ملل دو دهه آن را از دستیابی به‌ویژه برای برنامه موشک‌های بالستیک منع کرده است. دولت آمریکا هفته گذشته گفت که مذاکرات تسلیحاتی بین روسیه و کره‌شمالی «به‌طور فعال در حال پیشرفت است» و گفت‌وگوهای بیشتر می‌تواند به‌عنوان بخشی از تلاش‌های روسیه برای یافتن تامین‌کنندگان جدید تسلیحات برای استفاده در جنگ خود علیه اوکراین انجام شود.

دیدار بین دو رهبر در «چند روز آینده» برگزار خواهد شد
«جئون هاکیو»، سخنگوی وزارت دفاع کره‌جنوبی روز سه‌شنبه گفت این وزارتخانه از نزدیک در حال بررسی این موضوع است که آیا کره‌شمالی و روسیه به مذاکرات درباره قرارداد تسلیحاتی و انتقال فناوری ادامه خواهند داد یا خیر. خبرگزاری KCNA کره‌شمالی روز سه‌شنبه گزارش داد که رهبر کره‌شمالی بعدازظهر یکشنبه با همراهی مقامات ارشد حزب و اعضای دولت و نیروهای مسلح، پیونگ یانگ، پایتخت را ترک کرد. براساس عکس‌هایی که رسانه دولتی کره‌شمالی KCNA به اشتراک گذاشته، مقامات ارشد کره‌شمالی، ازجمله رهبران نظامی و دیپلمات ارشد، در میان هیأت کیم حضور دارند.
هیچ‌کدام از این کشورها زمان و مکان انجام این دیدار را مشخص نکرده‌اند. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، به گزارش رسانه دولتی روسیه تاس به خبرنگاران گفت: «هم‌اکنون ما نمی‌گوییم مکان این دیدار در شرق دور است.» او بعدا افزود که دیدار بین دو رهبر در «چند روز آینده» برگزار خواهد شد.
منطقه خاور دور روسیه محدوده وسیعی از سرزمین است که با چین، کره‌شمالی و مغولستان مرزهای زمینی مشترک دارد. به گزارش خبرگزاری کره‌جنوبی یونهاپ، به‌نظر می‌رسد قطاری که گمان می‌رود حامل کیم باشد، به سمت مقصدی شمالی‌تر از بندر شرقی ولادی وستوک، به سمت استان خاباروفسک در مرز چین حرکت می‌کند.
پوتین روز سه‌شنبه برای شرکت در مجمع اقتصادی شرق در ولادی‌ وستوک حضور داشت و در مورد فرصت‌های تجاری روسیه با کشورهای آسیا و اقیانوسیه سخنرانی داشت. او گفت: «تجارت روسیه با سایر کشورهای منطقه تنها در 6 ماه سال‌جاری 18.3درصد افزایش یافته است. تجارت با کشورهای منطقه آسیا و اقیانوسیه حتی بیشتر توسعه خواهد یافت. به گزارش خبرگزاری‌های دولتی روسیه، پوتین همچنین در حاشیه این مجمع با ژانگ گوئوکینگ، معاون نخست‌وزیر چین، دیدار کرد و گفت که روابط بین دو کشور به «سطح تاریخی بی‌سابقه‌ای» رسیده است.

هشدار واشنگتن درباره دیدار احتمالی کیم و پوتین 
به گزارش سی‌ان‌ان، هشدار واشنگتن در مورد آنچه می‌تواند در جریان دیدار احتمالی کیم و پوتین مطرح شود، پس از آن صورت گرفت که سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، در ماه جولای از پیونگ یانگ بازدید کرد تا بتواند رهبر کره‌شمالی را متقاعد کند که مهمات توپخانه‌ای به مسکو بفروشد. سه‌شنبه گذشته، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، هشدار داد که کره‌شمالی درصورت دستیابی به یک معامله تسلیحاتی با روسیه، «بهای آن را خواهد پرداخت»، اگرچه او درباره پیامدهای احتمالی آن توضیح بیشتری نداد و روز دوشنبه، کاخ سفید از کره‌شمالی خواست «به روسیه تسلیحات ندهد یا نفروشد».

نیاز روسیه به مهمات و تسلیحات کوچک در خط مقدم اوکراین
آدرین واتسون، سخنگوی شورای امنیت ملی، گفت: «همانطور که علنا هشدار داده‌ایم، انتظار می‌رود مذاکرات تسلیحاتی بین روسیه و کره‌شمالی در طول سفر کیم جونگ اون به روسیه ادامه یابد. کره‌شمالی هم‌اکنون تحت تحریم‌های سازمان ملل و آمریکا به‌دلیل برنامه تسلیحاتی پیونگ یانگ قرار دارد.»
به‌گفته تحلیلگران، اگر کیم فناوری را از روسیه، پرچمدار جهانی در نیروهای موشکی هسته‌ای برای دهه‌ها، به‌دست بیاورد، این امر باعث تقویت برنامه‌های او و نگرانی بزرگی برای غرب خواهد شد. لیف-اریک ایزلی، استاد مطالعات بین‌الملل در دانشگاه اوها وومنز در سئول، در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان پیش از این نشست، گفت که دیدار کیم و پوتین «تحول بسیار مهمی» خواهد بود. ایزلی اظهار کرد: «روسیه فناوری نظامی مورد نیاز کیم برای پرتاب غیرقانونی ماهواره و برنامه‌های ارسال سلاح هسته‌ای را در اختیار دارد. مسکو نیز به نوبه‌خود به‌شدت به مهمات و تسلیحات کوچک -که تحلیلگران می‌گویند کره‌شمالی توانایی تولید آنها را دارد- در خط مقدم اوکراین نیاز دارد.»
با این وجود، پس از انتشار گزارش‌هایی مبنی‌بر فروش تسلیحات کره‌شمالی به روسیه در سپتامبر 2022، یکی از مقامات وزارت دفاع کره‌شمالی در آن زمان گفت که پیونگ یانگ «پیش از این هرگز سلاح یا مهمات به روسیه صادر نکرده و برنامه‌ای برای صادرات آنها نخواهیم داشت.»

 

نظر شما