شناسهٔ خبر: 62310146 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

در اجلاس بین‌المللی مقابله با گرد و غبار مطرح شد:

ژاپن سالانه یک میلیارد دلار برای مقابله با گرد و غبار اختصاص می‌دهد

سفیر ژاپن در جمهوری اسلامی ایران گفت: دولت ژاپن متعهد شده است سالانه یک میلیارد دلار برای مقابله با توفان‌های گرد و غبار اختصاص دهد که البته در سال‌های آینده این مبلغ را افزایش خواهیم داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا، آیکاوا کازو توشی در برگزاری اجلاس بین‌المللی مقابله با توفان‌های ماسه و گرد و غبار که در سالن اجلاس سران برگزار می‌شود، گفت: همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی برای مقابله با توفان‌های گرد و غبار بسیار حائز اهمیت است و مشارکت فعال بسیاری از کشورها در این اجلاس هم موید همین مطلب است.

سفیر ژاپن در جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: در سال جاری شاهد توفان‌های بی‌شماری در شرق دور بوده‌ایم و در ژاپن برنامه کنترل گرد و غبار از سال ۲۰۰۲ آغاز شده است و ما برنامه‌هایی با کشورهایی همچون چین، کره جنوبی و مغولستان داشته‌ایم. همچنین سه برنامه عمل با کره و چین امضا کرده‌ایم و در حال حاضر هم انجام برنامه‌های مشترک با کشورهایی از جمله ایران برایمان بسیار حائز اهمیت است.

کازو توشی با بیان این که از اقدامات ایران برای مقابله با توفان‌های گرد و غبار حمایت می‌کنیم، اظهار داشت: در سال ۲۰۱۴ نیز تفاهم‌نامه‌ای میان جمهوری اسلامی ایران و دولت ژاپن در این زمینه منعقد شد و ما به دنبال برگزاری کارگاه‌ها و جلسات فنی مشترک بوده‌ایم.

سفیر ژاپن گفت: دولت ژاپن متعهد شده است سالانه یک میلیارد دلار برای مقابله با توفان‌های گرد و غبار اختصاص دهد که البته در سال‌های آینده این مبلغ را افزایش خواهیم داد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: قطعنامه پیشنهادی که در این اجلاس مطرح شده است، درباره اقدامات پیشگیرانه و همکاری‌های مشترک برای مقابله با توفان‌های گرد و غبار بسیار حائز اهمیت است و برگزاری چنین اجلاسی می‌تواند نتایج موثری را در جهت حفاظت از محیط‌زیست جهان به همراه داشته باشد.

گفتنی است، اجلاس بین‌المللی مقابله با توفان‌های ماسه و گرد و غبار در روزهای ۱۸ و ۱۹ شهریور با حضور نمایندگان بیش از ۵۰ کشور و ۱۵ نهاد بین‌المللی به پیشنهاد سازمان ملل متحد و به میزبانی ایران، در تهران برگزار می‌شود.

نظر شما