شناسهٔ خبر: 62304949 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

در گفت وگو با ایلنا مطرح شد:

زنگ خطر خشکسالی در کشور به صدا درآمده است

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای مرکزی اظهار داشت: پدیده خشکسالی رفته رفته آثار و تبعات اجتماعی، اقتصادی و زیست‌محیطی بر جای می‌گذارد و حتی زندگی اجتماعی جامعه بشری را تحت تأثیر خود قرار داده است.

صاحب‌خبر -

عزت‌الله آمری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، افزود: خشک‌سالی در استان‌های کم‌آب کشور از جمله سیستان و بلوچستان، کرمان، یزد و ... باعث کوچ اقلیمی این استان ها به شمال کشور شده است.

وی ادامه داد: این مهاجرت ها علاوه بر بروز آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی، موجب کاهش منابع آبی در استان‌های شمالی هم خواهد شد.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای مرکزی اظهار داشت: پدیده خشکسالی رفته رفته آثار و تبعات اجتماعی، اقتصادی زیست‌محیطی و ... بیشتری بر جای می‌گذارد و حتی زندگی اجتماعی جامعه بشری را تحت تأثیر خود قرار داده است.

آمری تصریح کرد: آنچه مشخص است، شرایط فعلی خشکسالی در درجه نخست متأثر از رفتارها و فعالیت‌های انسانی است و البته به گفته کارشناسان، نشانه‌ای از تغییرات اقلیمی ناشی از مدیریت ناپایدار زمین و آب در داخل کشور و کشورهای همجوار است.

وی با اشاره به مواجه شدن کشور با پدیده خشکسالی، بیان داشت: از سالیان پیش به دلیل کاهش میزان بارش‌ها و افزایش بی‌رویه مصرف منابع آبی در کشور، زنگ خطر خشکسالی به صدا درآمده و امروز تنش آبی به وجود آمده است.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای مرکزی تأکید کرد: پدیده خشکسالی از سال‌ها پیش در ایران شکل گرفته است و در این راستا محیط‌های کم‌آب یا مناطق خشک به شدت در معرض تغییرات آب و هوایی و ناهنجاری‌هایی مانند خشکسالی قرار دارند.

آمری ابراز داشت: کاهش میزان بارندگی‌ها در کشور از حدود 2 دهه پیش ضربه مهلکی به مؤلفه‌های توسعه‌ای وارد کرده و گستره وسیعی از کشور مان تحت تأثیر شرایط خشکسالی با درجات متفاوتی از شدت و وسعت قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: واقعیت این است که سال خشکی را تجربه می‌کنیم، چرا که در زمستان پارسال بارش‌های نسبتاً خوبی در استان اتفاق افتاد. اما در فصل بهار سهم چندانی از بارش‌ها نداشتیم و نسبت به بارندگی که انتظار می‌رفت اتفاق بیفتد بیش از 20 درصد عقب هستیم.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای مرکزی در پایان گفت: باید در نظر داشت که عمده منابع آبی در استان مرکزی متکی به منابع آبی زیرزمینی است و آب‌های سطحی و رودخانه‌ای نظیر آنچه در استان‌های جنوبی و شمالی مشاهده می‌شود، در این استان وجود ندارد. 

نظر شما