شناسهٔ خبر: 62291659 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

رئیس سازمان محیط‌زیست:

اقدامات مشترک میدانی مقابله با گرد و غبار به‌زودی در عراق و سوریه آغاز می‌شود

معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: به‌زودی در چهار استان عراق و مناطقی از کشور سوریه، اقدامات مشترک میدانی مقابله با گرد و غبار آغاز می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی سلاجقه در آیین افتتاحیه اجلاس بین‌المللی مقابله با توفان‌های ماسه و گرد و غبار که با حضور سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور در سالن اجلاس سران در حال برگزاری است، گفت: تا سال ۲۰۵۰ مساله کم‌آبی سه چهارم جمعیت فعلی کره زمین را درگیر خواهد کرد، به نحوی که ۵ میلیارد نفر، حداقل یک ماه در سال از مساله کم‌آبی رنج خواهند برد.

وی افزود: آخرین مقاله‌ای که در این زمینه در سال ۲۰۲۳ منتشر شده است، نشان می‌دهد که در ۳۰ سال گذشته بخش زیادی از دریاچه‌های بزرگ جهان خشک شده‌اند که این مساله نشان می‌دهد منابع تولید گرد و غبار در جهان در حال افزایش است.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست ادامه داد: آقای آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد اعلام کرده است که سالانه حدود ۷ میلیون نفر از انسان‌ها در نتیجه مسائل مرتبط با آلودگی‌های محیط‌زیستی جان خود را از دست می‌دهند. یکی از این آلودگی‌ها مساله گرد و غبار است که براساس دستور رئیس‌جمهور به اعضای دولت، باید هرچه سریع‌تر این مشکل را برطرف کنیم.

معاون رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: دولت سیزدهم برای مقابله با گرد و غبار از تمام ظرفیت‌های بین‌المللی استفاده می‌کند و در همین راستا سازمان حفاظت محیط‌زیست در کنار وزارت امور خارجه رایزنی‌های مختلفی را انجام داده‌اند که ۲۱ تیرماه سال گذشته به برگزاری نشست منطقه‌ای با رویکرد دیپلماسی فعال دولت مردمی برای همکاری در زمینه مقابله با گرد و غبار‌ با کشورهای همسایه، مسلمان و هم‌سو منجر شد.

سلاجقه با اشاره به حمایت سازمان ملل از برگزاری نشست بین‌المللی مقابله با گرد و غبار در سال جاری گفت: دستاورد نشست سال گذشته در ترازی بود که مجمع عمومی سازمان ملل متحد از ایران قدردانی کرد و ایران را به عنوان میزبان اجلاس بین‌المللی مقابله با توفان‌های ماسه و گرد و غبار در سال جاری برگزید. همچنین با توجه به برگزاری نشست منطقه‌ای مقابله با گرد و غبار در ۲۱ تیرماه سال گذشته، به پیشنهاد ایران این روز به عنوان «روز جهانی مقابله با توفان‌های گرد و غبار» در تقویم سازمان ملل ثبت شد.

وی افزود: از آنجا که مساله محیط‌زیست مرز نمی‌شناسد، اغلب کشورهایی که برای شرکت در اجلاس بین‌المللی امسال به کشورمان دعوت شده‌اند، به دعوت ایران لبیک گفته‌اند. با توجه به این که ۵۵ کشور را در معرض مستقیم گرد وغبار می‌دیدیم از تمام آنها دعوت کردیم و امروز نمایندگان آنها در این اجلاس حضور دارند.

معاون رئیس‌جمهور اظهار داشت: نماینده مقیم سازمان ملل در ایران همکاری خوبی را برای برگزاری این اجلاس داشت. این نشست رویدادهای جانبی متعددی دارد و همان‌طور که دولت درخواست کرده، قرار است که صرفا به تفاهم‌نامه‌ها اکتفا نکنیم و باید کارها عملیاتی شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست تاکید کرد: در حال حاضر در زمینه اقدامات میدانی با عراق به برنامه‌ریزی عملیاتی خوبی رسیده‌ایم و قرار است به‌زودی در چهار استان عراق و دو استان ایران عملیات میدانی و زمینی مقابله با گرد و غبار آغاز شود، در این زمینه با سوریه هم به توافقات خوبی رسیده‌ایم و کارهای میدانی به‌زودی آغاز می‌شود.

سلاجقه بیان کرد: براساس آخرین اطلاعات، مشخص شده است که کشورهای ترکمنستان، ارمنستان، ازبکستان، تاجیکستان، جمهوری آذربایجان و ایران نسبت به کشورهای دیگر بیشتر در معرض گرد و غبار هستند. امیدواریم بیانیه پایانی این نشست رهاوردی برای جهان باشد و با الزاماتی که در سازمان ملل انجام می‌شود تمام کشورها در زمینه مقابله با توفان‌های گرد و غبار در کنار هم قرار گیرند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در اجلاس امسال ۱۵ نهاد بین‌المللی نیز حضور دارند که باید به وظایف خود عمل کنند، از سازمان ملل انتقاد داشتیم، زیرا مساله تحریم‌های ظالمانه را نباید مبنای همکاری قرار دهد، معاون دبیر کل سازمان ملل در این اجلاس حضور دارد که امیدواریم به مسئولیت‌های خود در راستای مقابله با گرد و غبار روز به روز بیشتر عمل کنند.

گفتنی است، اجلاس بین‌المللی مقابله با توفان‌های ماسه و گرد و غبار در روزهای ۱۸ و ۱۹ شهریور با حضور نمایندگان بیش از ۵۰ کشور و ۱۵ نهاد بین‌المللی به پیشنهاد سازمان ملل متحد و به میزبانی ایران، در تهران برگزار می‌شود.

نظر شما